7 درمان خانگی برای دندان قروچه

2394 بازدید
29 شهریور 01
ریحون
,

7 درمان خانگی برای دندان قروچه

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه وضعیتی است که در آن دندان های خود را به هم می سایید، قروچه می کنید یا به هم فشار می دهید. اگر دندان قروچه دارید، ممکن است به طور ناخودآگاه هنگام بیداری دندان های خود را بفشارید (براکسیسم بیدار) یا در هنگام خواب آنها را بفشارید  (دندان قروچه در خواب).

دندان قروچه در خواب یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب در نظر گرفته می شود. افرادی که در هنگام خواب دندان های خود را به هم می سایند (بروکس) بیشتر در معرض سایر اختلالات خواب مانند خروپف و وقفه در تنفس (آپنه خواب) هستند.

دندان قروچه خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال، در برخی از افراد، دندان قروچه می تواند به قدری مکرر و شدید باشد که منجر به اختلالات فک، سردرد، دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود.

از آنجایی که ممکن است دندان قروچه خواب داشته باشید و تا زمانی که عوارض ایجاد شود از آن بی خبر باشید، دانستن علائم و نشانه های دندان قروچه و مراجعه منظم به دندانپزشکی بسیار مهم است.

علائم دندان قروچه

علائم و نشانه های دندان قروچه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دندان قروچه یا فشردن دندان ها، که ممکن است به اندازه کافی بلند باشد تا شریک خواب شما را بیدار کند
  • دندان هایی که صاف، شکسته، بریده شده یا لق شده اند
  • مینای دندان فرسوده، لایه های عمیق تر دندان شما را در معرض دید قرار می دهد
  • افزایش درد یا حساسیت دندان
  • عضلات فک خسته یا سفت، یا فک قفل شده که به طور کامل باز یا بسته نمی شود
  • درد یا درد فک، گردن یا صورت
  • دردی که شبیه گوش درد است، اگرچه در واقع مشکلی برای گوش شما نیست
  • سردرد مبهم که از شقیقه ها شروع می شود
  • آسیب ناشی از جویدن در قسمت داخلی گونه شما
  • اختلال در خواب

علت دندان قروچه در خواب

پزشکان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث دندان قروچه می شود، اما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل فیزیکی، روانی و ژنتیکی باشد.

  • دندان قروچه در بیداری ممکن است به دلیل احساساتی مانند اضطراب، استرس، عصبانیت، ناامیدی یا تنش باشد. یا ممکن است یک استراتژی مقابله ای یا یک عادت در حین تمرکز عمیق باشد.
  • دندان قروچه در خواب ممکن است یک فعالیت جویدن مرتبط با خواب باشد که با برانگیختگی در طول خواب مرتبط است.

این عوامل خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش می دهند:

  • استرس: افزایش اضطراب یا استرس می تواند منجر به دندان قروچه شود. خشم و ناامیدی نیز می تواند.
  • سن: دندان قروچه در کودکان خردسال شایع است، اما معمولاً در بزرگسالی از بین می رود.
  • نوع شخصیت: داشتن تیپ شخصیتی پرخاشگر، رقابتی یا بیش فعال می تواند خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش دهد.
  • داروها و سایر مواد: دندان قروچه ممکن است یک عارضه جانبی غیر معمول برخی از داروهای روانپزشکی، مانند برخی داروهای ضد افسردگی باشد. سیگار کشیدن، نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار یا الکل، یا استفاده از داروهای تفریحی ممکن است خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش دهد.
  • اعضای خانواده مبتلا به دندان قروچه: دندان قروچه خواب معمولاً در خانواده ها رخ می دهد. اگر دندان قروچه دارید، سایر اعضای خانواده شما نیز ممکن است دندان قروچه یا سابقه آن را داشته باشند.
  • سایر اختلالات: دندان قروچه می تواند با برخی از اختلالات سلامت روان و پزشکی، مانند بیماری پارکینسون، زوال عقل، اختلال رفلاکس معده به مری، صرع، وحشت های شبانه، اختلالات مرتبط با خواب مانند آپنه خواب، و اختلال کمبود توجه/بیش فعالی مرتبط باشد.

 

7 درمان خانگی برای دندان قروچه

7 درمان خانگی برای دندان قروچه

 

درمان های خانگی دندان قروچه

بدون توجه به دلیل، باید به این مشکل رسیدگی شود. در اینجا چند درمان خانگی وجود دارد که می تواند کمک کند.

1) آتل درمانی را امتحان کنید

آتل درمانی اولین خط دفاعی در برابر دندان قروچه است. این شامل پوشیدن نایت گارد دندانی سفارشی، بایت گارد یا اسپلینت اکلوزال است. این محافظ یک مانع فیزیکی برای محافظت از دندان ها و کمک به کاهش علائمی مانند درد فک و سردرد ایجاد می کند.

2) تمرینات کششی عضلانی را انجام دهید

برخی از تمرینات کششی عضلانی به کاهش ناراحتی مربوط به دندان قروچه کمک می کند و از عود آن جلوگیری می کند. تمرینات شامل:

 ورزش فک: دهان خود را تا جایی که راحت می توانید باز کنید و سعی کنید زبان خود را به دندان های جلویی خود لمس کنید. این تمرین به شل شدن عضلات فک شما کمک می کند.

3) کمپرس گرم

اگر ناخودآگاه دندان های خود را فشار می دهید، یک کمپرس گرم می تواند ماهیچه ها را شل کرده و گردش خون را در آن ناحیه افزایش دهد. دراز بکشید و یک طرف صورت خود را روی یک پد حرارتی قرار دهید. یک کمپرس گرم را به مدت 15 دقیقه بگذارید و سپس روی طرف دیگر تکرار کنید.

4) مدیتیشن و تمرین یوگا

مسائل مربوط به سلامت روان مانند استرس، اضطراب و افسردگی همگی از دلایل اصلی دندان قروچه هستند. تکنیک های کاهش استرس می تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

برای مدیتیشن، راحت بنشینید و ذهن خود را برای مدتی در سکوت متمرکز کنید. اجازه ندهید افکارتان سرگردان شوند و سعی کنید ذهنتان را خالی کنید. همچنین می‌توانید یوگا را با شیب‌های لگنی، حرکت‌های کم ارتفاع و ژست‌های کوهستانی از بهترین حالت‌ها برای مدیریت استرس تمرین کنید.

 

همچنین بخوانید: شایع ترین بیماری های مربوط به دندان در کودکان

 

5) غذای غنی از منیزیم بخورید

منیزیم به آرامش کمک می کند و خلق و خو را تنظیم می کند. غذاهای غنی از منیزیم مانند بادام بو داده خشک، اسفناج آب پز، موز، ماهی، نخود سیاه چشم، کره بادام زمینی و بذر کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این به شل شدن بافت‌های عضلانی و رگ‌های خونی و جلوگیری از ساییدگی ناشی از سفت شدن یا اسپاسم شدن عضلات فک کمک می‌کند. شما همچنین می توانید مکمل های منیزیم مصرف کنید، اما توصیه می شود ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

۶) شیر زردچوبه بنوشید

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین درد عضلات فک شما کمک می کند. و اسید آمینه تریپتوفان موجود در شیر به سیستم عصبی شما کمک می کند تا آرام شود و خواب سالم را بهبود بخشد. اگر طعم شیر زردچوبه را دوست ندارید، عسل را برای شیرینی اضافه کنید و برای نتیجه دلخواه روزانه یک لیوان قبل از خواب بنوشید.

7 درمان خانگی برای دندان قروچه

7 درمان خانگی برای دندان قروچه

۷) چای گیاهی بنوشید

به جای نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، بهتر است از جایگزین های غیر کافئین دار استفاده کنید. انتخاب چای گیاهی یا بابونه راهی عالی برای کاهش طبیعی استرس و کاهش علائم دندان قروچه در خواب است، زیرا فشار عصبی تشدید می‌شود. چای گیاهی بدن و ذهن شما را آرام می کند و شما را آرام نگه می دارد. قبل از خواب یک فنجان چای سبز گرم میل کنید تا احتمال ساییدن یا فشردن دندان های خود را در هنگام خواب کاهش دهید.

8) ویتامین سی

ویتامین C دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامتی، از جمله خواص تقویت کننده سیستم ایمنی است. همچنین می تواند برای غدد فوق کلیوی مفید باشد که به شما کمک می کند استرس را دور نگه دارید. ویتامین C را می توان در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند مرکبات، فلفل، توت فرنگی، انگور فرنگی سیاه و کلم بروکلی یافت. همچنین می توانید با پزشک خود در مورد افزودن مکمل های ویتامین C به رژیم غذایی خود صحبت کنید.

9) سنبل الطیب

سنبل الطیب یک گیاه دارویی و یک ماده محبوب در بسیاری از داروها است که به کاهش بی خوابی، بی قراری و اضطراب کمک می کند. می توانید قرص سنبل الطیب را سه تا دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید یا سعی کنید ریشه خشک سنبل الطیب را در یک فنجان آب داغ خیس کنید تا به خوابتان کمک کند و استرس را کاهش دهید.

دندان قروچه چه عوارض طولانی مدتی دارد؟

دندان قروچه می تواند منجر به انواع عوارض جانبی و مشکلات طولانی مدت شود، برخی جزئی و برخی جدی تر.

عوارض جانبی دندان قروچه عبارتند از:

  • تاج دندان شکسته
  • دندان های ترک خورده یا آسیب دیده
  • دندان های لق یا دردناک
  • فرسودگی مینای دندان
  • درد در فک، صورت و گوش
  • سردرد

اگر سال ها دندان قروچه کرده اید، این می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند مشکل در بلع، صحبت کردن و جویدن شود. مشکلات دیگری که ممکن است ایجاد شود شامل درد مزمن گوش و سردرد و بزرگ شدن عضلات صورت است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر کتان را با خواص درمان کاهش اشتها، چربی سوز، کاهش و کنترل وزن، درمان یبوست، کاهش فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول خون و ….، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0