topNotif

10 فایده شگفت انگیز جوانه ها که باید بدانید

1967 بازدید
02 مهر 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 شهریور 1401

10 فایده شگفت انگیز جوانه ها که باید بدانید

فواید سلامتی جوانه ها فهرست بسیار چشمگیری را تشکیل می دهند و ممکن است شامل توانایی بهبود فرآیند گوارش، افزایش متابولیسم، افزایش فعالیت آنزیمی در سراسر بدن، جلوگیری از کم خونی، کمک به کاهش وزن، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان، تقویت سلامت پوست، بهبود بینایی، حمایت از سیستم ایمنی و افزایش ذخایر انرژی قابل استفاده است.

جوانه چیست؟

جوانه ها ممکن است به تعدادی از سبزیجات یا لوبیاهای گیاهی پس از شروع رشد اشاره داشته باشند. رایج ترین جوانه هایی که مردم به طور مرتب در پخت و پز استفاده می کنند عبارتند از یونجه، سویا و ماش و همچنین انواع مختلف جوانه لوبیا. دلیل اینکه بسیاری از مردم به جوانه ها به عنوان منبع غذایی روی می آورند این است که آنها حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد مغذی هستند که به شکل جوانه نشده وجود ندارند.

به طور معمول، یک هفته پس از جوانه زنی، جوانه ها بیشترین غلظت و فراهمی زیستی مواد مغذی را خواهند داشت. دانه ها حاوی یک انبار پر از تمام مواد مغذی مهمی هستند که یک گیاه برای رشد در روزهای اولیه خود به آن نیاز دارد، بنابراین آن کلاهک های کوچک پر از ترکیبات آلی مهم، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بدن ما نیز می تواند از آنها استفاده کند.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که مقداری از ارزش غذایی جوانه ها با حرارت دادن از بین می رود. بیشتر اوقات، جوانه ها به صورت خام به وعده غذایی اضافه می شوند، هم برای طعم و هم برای تضمین اینکه بیشترین تأثیر مواد مغذی را دارند. با این حال، با توجه به خطر مسمومیت غذایی، افرادی که در معرض خطر بالا هستند، باید جوانه ها را قبل از مصرف، طبق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی کاملا بپزند. افراد در معرض خطر عبارتند از زنان باردار، هر فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، کودکان خردسال یا افراد مسن.

حقایق تغذیه جوانه ها

تمام فواید تغذیه ای و دارویی جوانه ها از محتوای چشمگیر ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات آلی آن ناشی می شود. آنها ممکن است حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین و فیبر غذایی، و همچنین ویتامین K، فولات، اسید پانتوتنیک، نیاسین، تیامین، ویتامین C، ویتامین A و ریبوفلاوین باشند. از نظر مواد معدنی حاوی روی، منیزیم، آهن و کلسیم هستند. بسیاری از این مواد مغذی ممکن است با ادامه رشد جوانه به طور چشمگیری افزایش یابد. در کنار تمام این اجزا، جوانه ها نیز ممکن است منبع غنی از آنزیم هایی باشند که برای سلامتی ضروری هستند.

10 فایده شگفت انگیز جوانه ها که باید بدانید

10 فایده شگفت انگیز جوانه ها که باید بدانید

فواید سلامتی جوانه ها

  1. ممکن است هضم را بهبود بخشد

یکی از بهترین چیزهایی که در مورد جوانه ها وجود دارد این است که ممکن است حاوی تعداد زیادی آنزیم باشد. این می تواند به تقویت فرآیندهای متابولیک مختلف و واکنش های شیمیایی در بدن کمک کند، به ویژه در مورد هضم. آنزیم ها بخش مهمی از فرآیند گوارش هستند و می توانند به تجزیه مواد غذایی به طور موثر کمک کنند و ممکن است جذب مواد مغذی توسط دستگاه گوارش را افزایش دهند. علاوه بر این، فیبر غذایی موجود در جوانه ها ممکن است آنها را تقویت کننده مهمی برای عملکردهای گوارشی کند. آنها می توانند راهی عالی برای رفع یبوست و همچنین اسهال باشند.

  1. ممکن است متابولیسم را افزایش دهد

همانطور که قبلا ذکر شد، جوانه ها حاوی مقدار زیادی آنزیم هستند. این هجوم عمده نشان دهنده شروعی برای بدن است و می تواند بر فعالیت متابولیک آن تأثیر جدی بگذارد. بر اساس گزارش منتشر شده در مجله تغذیه، فراتر از آن، جوانه ها ممکن است حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین نیز باشند. پروتئین تقریبا برای تمام فرآیندهای بدن، به ویژه ایجاد و نگهداری سلول ها، ترمیم اندام ها، بازسازی پوست، رشد استخوان ها و رشد ماهیچه ها ضروری است.

این بدان معنی است که جوانه ها راهی آسان و خوشمزه هستند که ممکن است عملکرد کلی و رشد بدن شما را بهبود بخشد. این محتوای مغذی بالا همچنین می تواند دلیلی باشد که جوانه ها به عنوان منبع مهم پروتئین برای گیاهخواران و وگان ها بسیار توصیه می شود.

  1. ممکن است از کم خونی جلوگیری کند

کم خونی کلمه فنی برای کمبود برخی مواد مغذی است. یکی از علل شایع کم خونی کمبود آهن است. اگر غذای کافی همراه با آهن مصرف نکنید، بدن نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند، که برای اجازه دادن به گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن ضروری است. این می تواند منجر به خستگی، عدم تمرکز، حالت تهوع، سبکی سر و اختلالات معده شود. با حفظ تعداد گلبول های قرمز خون با مقادیر مناسب آهن، ممکن است بتوانید گردش خون را در بدن خود بهبود بخشید و در نتیجه اکسیژن رسانی سیستم های اندام خود را برای بهینه سازی عملکرد آنها افزایش دهید.

  1. ممکن است باعث کاهش وزن شود

جوانه ها از آن دسته مواد غذایی هستند که ممکن است دارای مواد مغذی بسیار بالایی باشند اما کالری بسیار کمی دارند. این بدان معنی است که شما می توانید آنها را بدون نگرانی از به خطر انداختن رژیم غذایی خود بخورید. در مطالعه‌ای که در کره انجام شد، به موش‌هایی که قبلاً با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند، عصاره جوانه‌های بروکلی داده شد و ممکن است کاهش وزن قابل توجه و همچنین کاهش چربی را نشان دهند.

علاوه بر این، فیبر موجود در جوانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند که احساس سیری کنید، هم با افزایش حجم به روده‌ها و هم با مهار ترشح گرلین، که هورمون گرسنگی است که به ذهن ما می‌گوید ما آماده‌ایم چیزی بخوریم. این می‌تواند میان وعده‌ها و پرخوری بین وعده‌های غذایی را کاهش دهد، دو مورد از بزرگترین مشکلات برای افرادی که از مشکل چاقی رنج می‌برند.

 

همچنین بخوانید: 5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

 

  1. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

جوانه ها می توانند منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه اسید آلفا لینولنیک که یک اسید چرب ضروری است، باشند. رژیم های غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است در واقع تری گلیسیرید خون را کاهش دهند و نشان داده شده است که HDL یا کلسترول سالم را بهبود می بخشد، اگرچه شواهد برای این موضوع متناقض است. یک مطالعه توسط مرکز ژنتیک در واشنگتن دی سی، ایالات متحده تایید کرد که جوانه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و امگا 3 هستند.

اسیدهای چرب امگا 3 نیز ماهیت ضد التهابی دارند، بنابراین می توانند استرس را بر روی سیستم قلبی عروقی شما نیز کاهش دهند. محتوای پتاسیم جوانه ها همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، زیرا پتاسیم یک گشادکننده عروق است و می تواند تنش را در شریان ها و رگ های خونی آزاد کند. این امر گردش خون و اکسیژن رسانی را افزایش می دهد و در عین حال لخته شدن خون را کاهش می دهد و خطر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد.

  1. ممکن است از نقص لوله عصبی جلوگیری کند

نقص لوله عصبی یکی از شایع ترین عوارض جانبی کمبود فولات است، ویتامین B که به ویژه برای زنان باردار بسیار مهم است. به نظر می رسد جوانه ها دارای مقدار قابل توجهی فولات هستند و در نتیجه ممکن است از نوزادان در برابر این وضعیت غم انگیز محافظت کنند.

  1. ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

تعدادی از عوامل وجود دارد که ممکن است جوانه ها را به یک تقویت کننده قوی برای سیستم ایمنی بدن تبدیل کند. محتوای ویتامین C موجود در آن به تنهایی می تواند آن را به یک محرک قوی برای گلبول های سفید خون در بدن برای مبارزه با عفونت و بیماری تبدیل کند. علاوه بر این، با ادامه رشد یک جوانه، ویتامین A می تواند تقریباً ده برابر محتوای اصلی خود افزایش یابد. ویتامین A دارای تعدادی خواص ضد التهابی است که ممکن است قدرت و عملکرد سیستم ایمنی را افزایش دهد.

10 فایده برتر جوانه ها که باید بدانید

10 فایده برتر جوانه ها که باید بدانید

  1. ممکن است در مراقبت از چشم کمک کند

ویتامین A سالهاست که با بهبود سلامت بینایی همراه بوده است. علاوه بر این، ویتامین C به عنوان یک عامل آنتی اکسیدانی عمل می کند که می تواند از سلول های چشم در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند. به این ترتیب، جوانه ها ممکن است به جلوگیری از گلوکوم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک کنند. در واقع، می تواند به بهبود بینایی نیز کمک کند، بنابراین جوانه های خود را بخورید و دنیا را کمی واضح تر ببینید!

  1. ممکن است تبخال را تسکین دهد

تبخال می تواند یک بیماری ناخوشایند، دردناک و ناراحت کننده باشد. اگر آنها آلوده شوند، حتی می توانند به یک خطر جدی برای سلامت تبدیل شوند. آمینو اسید خاصی به نام لیزین وجود دارد که از رشد تبخال جلوگیری می کند و در صورت بروز آنها را درمان می کند. این آنزیم را می توان به راحتی در مقادیر قابل توجهی در جوانه ها یافت!

  1. ممکن است واکنش های آلرژیک را کاهش دهد

برخی از انواع جوانه ها، مانند جوانه بروکلی، ممکن است با کاهش واکنش های آلرژیک، از جمله آسم، که یک بیماری التهابی سیستم تنفسی است، مرتبط باشد. اگرچه مسیر شیمیایی دقیق به طور کامل شناخته نشده است، تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع همیشه در حال انجام است.

کلام پایانی

جوانه ها وقتی خام مصرف شوند بسیار مفیدتر هستند. با این حال، آنها همچنین ممکن است با شیوع بیماری های باکتریایی منتقله از غذا مانند E. coli و سایر عفونت های بالقوه جدی مرتبط باشند. شما باید آنها را فقط از منابع معتبر یا فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید، و مطمئن شوید که آنها را قبل از سرو در سالاد یا به عنوان چاشنی ظرف، کاملا بشویید. به غیر از این نگرانی، آنها یک راه خوشمزه و مغذی برای اضافه کردن طعم به غذای شما و برخی فواید برای سلامتی شما هستند!

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن جوانه گندم را با خواص درمان کنترل دیابت، کاهش فشار خون بالا، درمان چاقی، پیشگیری و درمان ریزش مو و شوره سر، درمان چین و چروک، پیشگیری از زوال عقل و از دست دادن حافظه، درمان آکنه، رفع خستگی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0