topNotif

9 درمان طبیعی بیماری فیبرومیالژیا از طریق طب سنتی

1872 بازدید
18 آبان 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 آبان 1401

9 درمان طبیعی بیماری فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که شامل درد اسکلتی عضلانی است که معمولاً به عنوان “احساس بی حسی، گزگز، سوزش” توصیف می شود. مشکلات خواب، خستگی و ناراحتی عاطفی نیز می تواند با این وضعیت همراه باشد.

علائم فیبرومیالژیا

علاوه بر درد گسترده، افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است این موارد را نیز داشته باشند:

  • افزایش حساسیت به درد
  • خستگی مفرط
  • سفتی عضلات
  • مشکل در خوابیدن
  • مشکلات فرآیندهای ذهنی (معروف به “فیبرو-مه”)، مانند مشکلات حافظه و تمرکز
  • سردرد
  • سندرم روده تحریک پذیرIBS، یک بیماری گوارشی که باعث درد معده و نفخ می شود

اگر فکر می کنید فیبرومیالژیا دارید، به پزشک عمومی مراجعه کنید. درمان برای کاهش برخی از علائم آن در دسترس است، اگرچه بعید است که به طور کامل ناپدید شوند.

چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود؟

علت دقیق فیبرومیالژیا ناشناخته است، اما تصور می‌شود که مربوط به سطوح غیرطبیعی برخی از مواد شیمیایی در مغز و تغییرات در نحوه پردازش پیام‌های درد در بدن توسط سیستم عصبی مرکزی (مغز، نخاع و اعصاب) باشد.

همچنین پیشنهاد می‌شود که برخی افراد به دلیل ژن‌هایی که از والدینشان به ارث رسیده‌اند، بیشتر به فیبرومیالژیا مبتلا می‌شوند.

در بسیاری از موارد، به نظر می‌رسد که این بیماری توسط یک رویداد استرس‌زا از نظر جسمی یا احساسی ایجاد می‌شود، مانند:

  • یک آسیب یا عفونت
  • زایمان
  • داشتن یک عمل جراحی
  • فروپاشی یک رابطه
  • مرگ یکی از عزیزان

راه های درمان بیماری فیبرومیالژیا

در حال حاضر، فیبرومیالژیا هیچ درمانی ندارد و پزشکان در حال حاضر مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود.

درمان های استاندارد برای علائم فیبرومیالژیا شامل مسکن ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج است. اینها می توانند به کاهش علائمی مانند درد، خستگی و بی خوابی کمک کنند.

با این حال، برای برخی از افراد، این داروها ممکن است راه حل کاملی را ارائه نکنند. آنها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند که ادامه مصرف آنها را دشوار می کند و ممکن است به اندازه کافی درد را تسکین ندهند.

به همین دلیل، اغلب تغییرات سبک زندگی و درمان های طبیعی، بیشتر توصیه می شود. در زیر چند مورد از درمان های طبیعی محبوب تر برای بیماری فیبرومیالژیا آورده شده است.

  1. خواب

خواب کافی برای مدیریت علائم فیبرومیالژیا بسیار مهم است. استراحت خوب به مبارزه با خستگی همراه با این بیماری کمک می کند.

تمرین هایی که می تواند به افراد کمک کند خواب باکیفیتی داشته باشند عبارتند از:

  • به حداقل رساندن چرت های روزانه
  • هر روز سر ساعت مشخصی به رختخواب رفتن و بیدار شدن
  • محدود کردن نور و صدا در هنگام خواب
  • اجتناب از تماشای برنامه و یا سریال درست قبل از خواب
  • بین خوردن یک وعده غذایی سنگین و رفتن به رختخواب 2 تا 3 ساعت فاصله است
  • پرهیز از الکل و قهوه قبل از خواب
9 درمان طبیعی بیماری فیبرومیالژیا

9 درمان طبیعی بیماری فیبرومیالژیا

  1. ورزش

برخی از افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا ممکن است در ابتدا ورزش کردن را دشوار بدانند، اما ورزش کردن به تدریج و تداوم آن می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. با افزایش قدرت عضلانی در طول زمان، درد و ناراحتی باید کاهش یابد.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا باید قبل از شروع یک رژیم ورزشی با پزشک صحبت کنند. یک فیزیوتراپیست می تواند به تنظیم یک برنامه مناسب کمک کند.

یک بررسی سیستماتیک کاکرین به این نتیجه رسید که انجام تمرینات هوازی منظم، از جمله شنا، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، احتمالاً کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی را برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بهبود می‌بخشد. همچنین ممکن است منجر به عملکرد فیزیکی بهتر و کاهش درد، خستگی و سفتی شود.

  1. استراحت

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نسبت به افراد بدون این عارضه راحت‌تر خسته می‌شوند و استراحت در صورت لزوم بسیار مهم است. تلاش برای انجام ورزش بیش از حد یا فعالیت های زیاد می تواند درد و خستگی را افزایش دهد، بنابراین اعتدال، کلیدی است.

با تمرین بسیار و  فشار بیش از حد به خود در هنگام ورزش، افراد ممکن است روزهای بیشتری را احساس خستگی داشته باشند.

  1. رژیم غذایی و مکمل ها

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، برنامه ورزشی، و کاهش مصرف کافئین، الکل، محصولات نیکوتین و داروهای غیرقانونی می تواند به کاهش استرس و بهبود خلق و خوی کمک کند.

  مکمل ها عبارتند از:

برخی از افراد همچنین استفاده از محصولات موضعی حاوی کپسایسین را توصیه می کنند که ماده ای است که در فلفل چیلی وجود دارد و باعث گرم شدن آن می شود.

 

همچنین بخوانید: درمان بیماری میوزیت با روش های طبیعی

 

  1. کاهش استرس

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا گزارش می دهند که استرس علائم آنها را بدتر می کند. مطالعات منابع قابل اعتماد، ارتباط بین پریشانی روانی و فیبرومیالژیا را شناسایی کرده اند.

پیشنهادات برای مدیریت استرس عبارتند از:

  • انجام یوگا و سایر انواع ورزش
  • مطالعه روزنامه یا سرگرمی های دیگر
  • تا حد امکان با دوستان و خانواده در تماس باشید
  • پیوستن به یک گروه حمایتی برای افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا
  1. طب سوزنی

طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که در آن پزشکان سوزن های کوچکی را در نقاط ماشه ای خاص در بدن فرو می کنند.

برخی افراد بر این باورند که این سوزن ها جریان خون و سطوح شیمیایی را تغییر می دهند که می تواند به تسکین درد و ناراحتی فیبرومیالژیا کمک کند.

یک بررسی منبع معتبر مطالعات شواهد کم تا متوسطی را نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است فوایدی مانند بهبود درد و سفتی را برای افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا ارائه دهد، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید سودمندی این عمل ضروری است.

  1. ماساژ

ماساژ یک درمان شناخته شده برای درد عضلات و مفاصل است. این شامل دستکاری ملایم بدن برای افزایش دامنه حرکت، کاهش استرس، تقویت آرامش و تسکین درد است.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2014 نشان داد که 5 هفته یا بیشتر ماساژ درمانی منجر به بهبود قابل توجهی در درد، اضطراب و افسردگی در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا شد.

  1. یوگا و تای چی

یوگا و تای چی هر دو رشته های ملایم و آهسته ای هستند که حرکات کنترل شده را با مدیتیشن و تنفس عمیق ترکیب می کنند.

هر دو نوع ورزش ممکن است به افراد در مدیریت بیماری فیبرومیالژیا کمک کند. نویسندگان یک مطالعه منبع معتبر در سال 2010 بیان کردند که تای چی ممکن است یک درمان موثر برای این بیماری باشد اما نیاز به مطالعات گسترده تر و طولانی مدت را تایید کردند.

9 درمان طبیعی بیماری فیبرومیالژیا

9 درمان طبیعی بیماری فیبرومیالژیا

  1. شنا و آبگرم درمانی

شنا و آب درمانی به صورت موقتی علائم را تسکین می دهد. این روش کاهش موقت قابل توجهی را در درد، تنش عضلانی، استرس، اضطراب و غم به همراه دارد. همچنین به افزایش قابل توجهی در آرامش، احساس خوب بودن، انرژی، سهولت حرکت و کیفیت خواب می توان اشاره کردند.

کلام پایانی

هر کسی که دردی دارد که علت مشخصی ندارد باید به دنبال کمک پزشکی باشد، زیرا پزشک می‌تواند درمان مناسب و روش‌های خودیاری را برای تسکین علائم توصیه کند. در حالی که درمان‌های خانگی می‌توانند کمک کنند، بهتر است قبل از انجام هر درمان خانگی با پزشک مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

کندر خوراکی را با خواص درمان درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0