topNotif

13 فایده مهم آکای بری

1395 بازدید
28 مهر 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 مهر 1401

13 فایده مهم آکای بری

توت آکای می تواند سرشار از آنتی اکسیدان باشد و گفته می شود که به کاهش وزن، مراقبت از پوست، سلامت قلب و هضم کمک می کند. آنها همچنین ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی و سطح انرژی شناخته شوند. به طور کلی، این توت های کوچک معجزه آسا می توانند تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشند!

آکای بری چیست؟

توت آکای از نخل آکای که به طور گسترده در حوضه آمازون یافت می شود، سرچشمه می گیرد. نخل آکای و انواع توت ها متعلق به جنس Euterpe هستند. هشت گونه اصلی وجود دارد که عمدتاً در باتلاق ها و دشت های سیلابی رشد می کنند. آنها یک غذای اصلی قبایل بومی بودند و ارزش غذایی این توت ها را برای سلامت کلی آنها حیاتی می کرد و گاهی بیش از 25 درصد از حجم غذای مصرفی آنها را تشکیل می داد.

توت‌های آکای یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین راه‌حل‌های ارگانیک برای طیف وسیعی از نگرانی‌های سلامتی هستند و به طور فعال توسط پزشکان جایگزین استفاده می‌شود. اغلب گفته می شود که انواع مختلف فواید متفاوتی دارند، به طوری که توت های سفید آکای تقریباً به اندازه انواع قرمز تیره یا بنفش قوی و قدرتمند نیستند. توت دارای یک دانه بزرگ در وسط است که تقریباً 80 درصد میوه را تشکیل می دهد، اما باقی مانده اندوکارپ، پالپ و پوست همه حاوی مواد مغذی مفیدی هستند.

ارزش غذایی آکای بری

بر اساس پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA، توت آکای ممکن است حاوی کربوهیدرات، فیبر غذایی، چربی های سالم و پروتئین باشد و ممکن است غنی از ویتامین ها و مواد معدنی باشد. آنها همچنین ممکن است حاوی ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C باشند. در میان مواد معدنی، توت آکای حاوی کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم است.

فواید سلامتی آکای بری

  1. ممکن است سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد

بر اساس مطالعه ای که در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شده است، توت آکای ممکن است حاوی سطوح بالایی از آنتوسیانین باشد که نوعی آنتی اکسیدان گیاهی است. آنتی اکسیدان ها بسیاری از رادیکال های آزاد را که مسئول انواع بیماری ها و شرایط از جمله بیماری های قلبی هستند، جستجو کرده و از بین می برند. آنتوسیانین ها همچنین ممکن است با کاهش کلسترول LDL (بد) با تنظیم کلسترول خون مرتبط باشند. طبق مجله آترواسکلروز و ترومبوز، این کاهش همراه با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش می تواند به کاهش خطر تصلب شرایین، سکته مغزی و حمله قلبی کمک کند.

13 فایده مهم آکای بری

13 فایده مهم آکای بری

  1. ممکن است فشار خون را تنظیم کند

به گفته مجله آمریکایی تغذیه بالینی، توت آکای ممکن است مقدار زیادی استرول گیاهی داشته باشد، که ممکن است به عنوان گشادکننده عروق عمل کند و رگ های خونی را برای کاهش فشار خون شل کند. این ممکن است از لخته شدن خون که می تواند منجر به سکته مغزی و حملات قلبی شود جلوگیری کند و به طور کلی گردش خون و اکسیژن رسانی را بهبود می بخشد.

  1. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

شواهد حکایتی نشان می دهد که پالپ آکای بری ممکن است به کاهش وزن کمک کند. ممکن است نه تنها کاهش وزن را تحریک کند، بلکه ممکن است با کاهش تأثیر منفی رژیم های غذایی پرچرب به افراد در حفظ وزن سالم کمک کند. در سال‌های اخیر، مکمل‌ها و قرص‌های کاهش وزن آکای به شدت محبوب شده‌اند. اگرچه ممکن است نتایج به طور یکسان موفقیت آمیز نباشد، تعدادی از شواهد مثبت در رابطه با آن وجود داشته است.

یک مطالعه نشان داد که 30 روز استفاده از توت آکای ممکن است منجر به کاهش سطح انسولین ناشتا و سطح گلوکز و همچنین کاهش سطح کلسترول شود. محتوای فیبر بالای توت آکای همچنین ممکن است به کاهش اشتها و توقف دردهای گرسنگی مرتبط با پرخوری و افزایش وزن کمک کند.

  1. ممکن است به مراقبت از پوست کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی پودر آکای بری ممکن است به مراقبت از پوست کمک کند. روغن آکای ممکن است اغلب در محصولات آرایشی استفاده شود. این روغن به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می تواند برای رفع سوزش و قرمزی و مرطوب کردن پوست استفاده شود. همچنین، اگر توت آکای بلعیده شود، ممکن است به پوست درخشندگی سالم و جذابی بدهد. در واقع، در برزیل، پالپ آکای بری ممکن است برای نسل‌ها برای درمان یا کاهش تعداد بیماری‌ها و بیماری‌های پوستی استفاده شده باشد.

 

همچنین بخوانید: 10 دلیل برای افزودن آملا به زندگی روزمره

 

  1. ممکن است به هضم غذا کمک کند

توت آکای ممکن است حاوی فیبر طبیعی باشد که ممکن است به هضم و جذب مواد مغذی از غذا کمک کند. این می تواند حرکات روده را حجیم کند، فرآیندهای دفع را منظم کند و احتمال یبوست و سایر مشکلات گوارشی ناراحت کننده را کاهش دهد. مصرف توت آکای غنی از فیبر نیز ممکن است احتمال ابتلا به اسهال را نیز کاهش دهد.

  1. ممکن است ایمنی را تقویت کند

آب آکای می تواند منبع فوق العاده ای از ویتامین C باشد که یک تقویت کننده ایمنی شناخته شده است. خواص آنتی اکسیدانی آن ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد و حفظ سلامت کمک کند.

  1. ممکن است سرشار از آنتی اکسیدان باشد

یک گزارش پژوهشی به رهبری الکساندر جی. شاوس، Ph.D. و تیم او نشان دادند که توت آکای ممکن است پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی داشته باشد که ممکن است به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده باشد. آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است دارای پتانسیل خاصی برای خواص ضد التهابی باشند.

  1. ممکن است انرژی را افزایش دهد

عصاره توت آکای ممکن است یک مکمل شناخته شده باشد که برای افزایش انرژی استفاده می شود. همچنین ممکن است به مبارزه با خستگی و فرسودگی ذهنی کمک کند. این در یک مطالعه در سال 2015 که در مجله فیزیولوژی کاربردی، تغذیه و متابولیسم منتشر شد، مشاهده شد که بر روی ورزشکاران نخبه تمرکز داشت.

13 فایده مهم آکای بری

13 فایده مهم آکای بری

  1. ممکن است قدرت آفرودیزیاک داشته باشد

آفرودیزیاک ماده ای است که باعث میل جنسی و افزایش قدرت جنسی در مردان می شود. اگرچه ممکن است تأثیر مستقیم توت‌های آکای بر استقامت جنسی و میل جنسی کاملاً شناخته نشده باشد، تصور می‌شود که آنها توانایی افزایش گردش خون در سراسر بدن را دارند. از آنجایی که کمبود جریان خون یکی از دلایل اصلی اختلال نعوظ و عدم استقامت جنسی است، آب آکای بری ممکن است به عنوان یک داروی جایگزین برای کمک به افراد مبتلا به این شرایط استفاده شود.

  1. ممکن است پیری زودرس را به تاخیر بیندازد

تصور می شود که توت آکای به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان، روند پیری را کند می کند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را که باعث تخریب پوست، مو، دندان ها و سلامت چشم می شوند و اغلب با پیری زودرس مرتبط هستند، از بین می برند. مصرف منظم آب آکای بری – و سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان – ممکن است به کاهش اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک کند. همچنین، استفاده از روغن آکای در مناطق خاصی از پوست ممکن است به جلوگیری از ایجاد چین و چروک کمک کند.

  1. ممکن است باعث تقویت حافظه شود

از نظر سلامت و عملکرد مغز، یک مطالعه منتشر شده، ارتباط احتمالی بین آب میوه آکای بری و افزایش عملکرد ذهنی و تیزبینی ذهن را نشان داد. توت ها همچنین ممکن است حافظه را بهبود بخشند و از مغز در برابر ایجاد اختلالات عصبی محافظت کنند.

  1. ممکن است باعث بهبود زخم شود

توت های آکای ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشند، بنابراین تصور می شود که عصاره آب آکای بری اثرات امیدوارکننده ای در تسریع بهبود زخم دارد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این مزایا مورد نیاز است.

13 فایده مهم آکای بری

13 فایده مهم آکای بری

  1. ممکن است متابولیسم را بهبود بخشد

خواص آنتی اکسیدانی توت آکای ممکن است یکی از مشهورترین جنبه های آن باشد. بر اساس برخی تحقیقات، آنها همچنین ممکن است برای متابولیسم و عملکرد سلولی سالم مفید باشند. آنها در کاهش شانس آپوپتوز ناسالم (مرگ سلولی) و افزایش کارایی جذب مواد مغذی توسط سلول و تبدیل متعاقب آن به انرژی مفید مفید هستند.

چگونه توت آکای مصرف کنیم؟

 راه های مختلفی برای خوردن توت آکای وجود دارد. توت آکای تازه را می توان به صورت خام مصرف کرد. آنها در طبیعت فاسد شدنی هستند بنابراین برای مصرف فوری استفاده می شوند. آنها همچنین در اشکال دیگر موجود هستند که ماندگاری طولانی تری دارند، از جمله پوره میوه های یخ زده، آب میوه و پودر. توت آکای را می توان در تهیه غذاهای مختلف مانند لوبیا ژله ای، بستنی و غیره استفاده کرد. خوشمزه ترین راه برای خوردن این توت ها، درست کردن یک کاسه آکای است. با تهیه پوره آکای و پر کردن آن با عسل، گرانولا یا موسلی درست می شود.

اثرات جانبی

در حالی که واضح است که مصرف آکای بری می تواند برای سلامت کلی مفید باشد، خطرات ذاتی در مصرف هر ماده غذایی وجود دارد.

  • آلرژی به گرده گل: اگر به گرده گل یا سایر میوه ها حساسیت دارید، قبل از افزودن توت آکای به رژیم غذایی خود بسیار مراقب باشید. اگر مشکوک به آلرژی هستید، برای آزمایش آلرژن به روز شده با پزشک خود مشورت کنید.
  • اثرات افزودنی ها: مواد اضافی افزوده شده به مکمل ها می تواند مزایای میوه را کاهش دهد یا حتی برای سلامتی شما مضر باشد. یک افزودنی رایج کافئین است، با این حال، بسیاری از مکمل‌های تغذیه‌ای تنظیم نشده هستند، به این معنی که می‌توانند حاوی مواد ناشناخته دیگری باشند.
  • محتوای قند بالا: میوه و آب آن حاوی قند و کالری است که می تواند برای کاهش وزن مضر باشد و همچنین در صورت مصرف فله ای می تواند برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک باشد.

به غیر از این خطرات، توت‌های آکای می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی برای بهبود بدن و ذهن شما داشته باشند!

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوجی بری را با خواص پیشگیری از دیابت، کنترل سطح کلسترول خون، از بین برنده رادیکال های آزاد، خواص ضد سرطانی، پیشگیری از آسیب های کبدی، مراقبت از پوست، بهبود کیفیت خواب، افزایش کمیت و کیفیت اسپرم، بهبود قدرت بینایی، حفاظت از سلامت قلبی و عروقی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0