topNotif

9 مزیت روغن چریش برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

2392 بازدید
24 آبان 01
ریحون
,

9 مزیت روغن چریش برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

چریش اغلب به عنوان یاس بنفش هندی شناخته می شود زیرا بومی شبه قاره هند است، اما خواص دارویی آن در سراسر جهان شناخته شده است. خواص درمانی برگ و روغن چریش توسط مکاتب پزشکی باستانی، به ویژه آیورودا، برای رسیدگی به طیف وسیعی از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است.

در واقع، استفاده دارویی از چریش به دوره قبل از تاریخ ثبت شده برمی گردد، و این واقعیت که همچنان مرتبط است، همچنان بر اثربخشی آزمایش شده آن تأکید می کند.

چریش که از خانواده گیاهان ماهون است، درختی مقاوم به خشکی و سریع رشد است که در سراسر مناطق خشک آسیا، آفریقا و آمریکای مرکزی کشت می شود.

روغن استخراج شده از هسته دانه چریش به عنوان یک اکسیر طبیعی برای درمان مشکلات مختلف پوست، مو و سلامت کلی ظاهر شده است. اصلی ترین ترکیب فعال بیولوژیکی در روغن چریش، آزادیراکتین است که یکی از قوی ترین آفت کش های طبیعی است.

این روغن با طعم تلخ همچنین حاوی ترکیبات تری ترپنوئیدی از جمله نیمبیدین، نیمبین، نیمبینین، نیمبیدول و تانن به همراه تری گلیسیرید، ویتامین E، استرول ها، اسید لینولئیک، اسیدهای چرب سالم، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید اولئیک است.

همه این ترکیبات به پتانسیل دارویی روغن چریش از نظر خواص ضد باکتریایی، ضد آرتریت، ضد قارچی، ضد التهابی، ضد مالاریا، ضد تومور، آنتی اکسیدان و محافظت از کبد کمک می کنند.

روغن چریش با کیفیت عالی و ارگانیک به عنوان یک مکمل ایمن و طبیعی برای محافظت از پوست شما عمل می کند. این معجون گیاهی یک عنصر رایج در طیف گسترده ای از محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست مانند صابون ها، لوسیون ها و کرم ها است.

این محصول تمام ویژگی های یک نوشداروی پوستی را دارد که به زیبایی و جوانسازی پوست و موهای شما کمک می کند و در عین حال شما را از عوارض سمی محصولات زیبایی معمولی نجات می دهد. روغن چریش در برابر طیف وسیعی از مشکلات پوستی، از نگرانی‌های روزمره آرایشی گرفته تا بیماری‌های نسبتاً جدی پوستی مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس، کرم حلقوی و زگیل موثر است. روغن چریش همچنین به عنوان یک مقوی طبیعی مو معرفی می شود که به حالت دادن، ترمیم و تقویت موهای شما کمک می کند و در عین حال پوست سر شما را از شوره و شپش پاک می کند.

9 مزیت روغن چریش برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

9 مزیت روغن چریش برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

چه چیزی باعث می شود روغن چریش برای مو و پوست شما بسیار مفید باشد؟

  1. از رشد انگل های ایجاد کننده گال جلوگیری می کند

استفاده موضعی از روغن چریش می تواند یک درمان کمکی برای غلبه بر عفونت گال باشد. روغن چریش چرخه هورمونی انگل ها را هدف قرار می دهد و از تولید مثل آنها جلوگیری می کند.

روغن چریش به‌جای کشتن مستقیم کنه‌ها، رشد آن‌ها را با عقیم‌کردن تخم‌ها و مهار توانایی آن‌ها در تغذیه محدود می‌کند. استفاده مکرر منجر به نابودی کامل جمعیت انگلی در طول زمان می شود. بنابراین، برای اینکه روغن چریش علیه گال عمل کند، باید به طور مرتب از آن استفاده کنید

  • می‌توانید با اضافه کردن چند قاشق غذاخوری روغن چریش به وان پر از آب گرم، یک حمام درمانی برای خود درست کنید.
  • اجازه دهید بدن شما به مدت 20 دقیقه در آن غوطه ور شود.

متناوبا، از سوی دیگر:

  • مقداری روغن چریش دست نخورده را روی یک پارچه تمیز یا پد گاز بریزید.
  • روغن را مستقیماً روی هر ناحیه جزئی یا موضعی از پوست که علائم گال را نشان می دهد، بمالید.
  • اجازه دهید روغن به مدت پانزده تا بیست دقیقه روی پوست بماند تا اثر مطلوب را داشته باشد.
  • استفاده از روغن را دو بار در روز تکرار کنید تا آلودگی برطرف شود.
  1. شپش سر را از بین می برد

شپش ها با تغذیه چندین بار در روز از خون انسان خود را حفظ می کنند، که باعث خارش بیش از حد پوست سر شما می شود. اشتیاق همیشگی برای خاراندن آن خارش غیرقابل کنترل می تواند یک کابوس برای زندگی باشد.

روغن چریش یکی از قوی ترین حشره کش های طبیعی است که به دلیل وجود آزادیراکتینی است که در آن وجود دارد. این ترکیب شیمیایی از تولید مثل شپش جلوگیری می کند. با جلوگیری از رشد شپش، استفاده منظم از روغن چریش می تواند به از بین بردن آلودگی در طول زمان کمک کند.

این امر با فعالیت سایر مواد موجود در روغن که سیستم بلع شپش ها را مختل می کند و اشتهای آنها را تا حدی مهار می کند که از گرسنگی در حال انقراض هستند، ترکیب می شود. تندی بوی آن شپش را از خزیدن به داخل سر باز می دارد و در نتیجه از بروز هجوم در وهله اول جلوگیری می کند.

برای قرن ها، روغن چریش به عنوان یک داروی سنتی برای درمان شپش و شپش سر، به ویژه در آسیا استفاده می شود. این نوید نتایج موفقیت آمیز را بدون عوارض جانبی رایج مرتبط با دافع شپش دارویی که به صورت تجاری در دسترس هستند، می دهد.

روغن چریش برای به دست آوردن نتایج مثبت به زمان تماس طولانی مدت نیاز ندارد. به عبارت دیگر، برای شکستن پوسته محافظ شپش، اعمال خاصیت ضدعفونی کنندگی آن و از بین بردن انگل، لازم نیست برای مدت طولانی روی پوست سر خیس بماند

  • یک قاشق چایخوری روغن چریش را با 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید.
  • این روغن را روی پوست سر و موها ماساژ دهید و بگذارید حداقل ۱ ساعت بماند. بگذارید یک شب بماند نتایج بهتری به همراه دارد.
  • سپس روغن را از روی موها و پوست سر خود با شامپوی معمولی بشویید.
  • حتی اگر به احتمال زیاد آلودگی به شپش ظرف یک هفته یا بیشتر برطرف می‌شود، باید به درمان سر خود با روغن چریش به این روش ادامه دهید تا اطمینان حاصل کنید که تمام حشره‌هایی که در حال بیرون آمدن هستند نیز از بین می‌روند.

توصیه می شود این درمان را در روزهای متناوب به مدت یک یا دو ماه تکرار کنید.

  1. ریزش مو را کاهش می دهد

روغن چریش یک تونیک موی سالم است که در صورت استفاده منظم می تواند کیفیت موهای شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

این ماده دارای خواص تقویت کننده قابل توجهی است که می تواند از ریزش مو جلوگیری کند، که توسط مطالعه ای در سال 2013 منتشر شده در مجله آفریقایی طب سنتی، مکمل و جایگزین نشان داده شد.

کاهش قابل توجهی در میزان ریزش مو در بین افرادی که به طور منظم از روغن چریش استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که این کار را نمی کردند مشاهده شد.

علاوه بر این، افراد مورد مطالعه که تحت درمان با روغن چریش قرار گرفتند نیز بهبودی در بافت موی خود گزارش کردند که به مراتب صاف‌تر از گروه کنترل بود.

  • سه قطره روغن چریش را با مخلوط کردن آن با 2 قاشق چایخوری روغن حامل ملایم مانند روغن جوجوبا یا روغن هسته انگور رقیق کنید. همچنین می توانید 3 قطره روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس یا هر اسانس دیگری که دوست دارید اضافه کنید.
  • روزانه با این مخلوط روغن سر خود را ماساژ دهید تا موهای شکننده و بی روح خود را جوان کرده و پوست سرتان را سالم کند.

 

همچنین بخوانید: 8 درمان خانگی موثر برای خونریزی بینی

 

  1. آکنه را درمان می کند

روغن چریش به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی ذاتی آن، پتانسیل زیادی به عنوان یک عامل مراقبت از پوست طبیعی دارد. این امر به ویژه در مورد جوش های آکنه که معمولاً پایه باکتریایی دارند، صادق است.

اسیدهای چرب ضروری، از جمله اسید اولئیک، اسید استئاریک، اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک، که روغن چریش را تشکیل می‌دهند، با هم کار می‌کنند تا باکتری‌های مولد آکنه را از بین ببرند.

در عین حال، اسید سالیسیلیک موجود در روغن به کاهش قرمزی و التهاب پوست مرتبط با این بیماری کمک می کند. روغن چریش با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، پوست را قادر می‌سازد تا پس از ترک به حالتی سالم برگردد.تا آنجا که به درمان آکنه مربوط می شود، چریش به دلیل فعالیت چندین ماده که در بین آنها رایج است، همانند محصولات دارویی معمولی عمل می کند.

  • شش قطره روغن چریش را با 1 قاشق چایخوری روغن حامل دلخواه خود مانند روغن کنف، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ یا روغن دانه زیره سیاه مخلوط کنید.
  • از این مخلوط روغن برای مرطوب کردن پوست آکنه دار خود با استفاده از آن به صورت خود استفاده کنید.
  • اجازه دهید روغن برای مدتی روی پوست شما بماند تا به اندازه کافی جذب شود.
  • سپس صورت خود را به آرامی بشویید و خشک کنید.
  • این دارو را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود قرار دهید.
  1. با پیری زودرس پوست مبارزه می کند

روغن چریش که با اسیدهای چرب ضروری (EFA)، تری گلیسیرید، ویتامین ای و کلسیم غنی شده است، به عنوان یکی از بهترین روغن های محافظ پوست، التیام بخش و ضد پیری شناخته می شود.

با افزایش سن، پوست ما به دلیل کاهش سنتز کلاژن، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. این امر با هجوم مداوم رادیکال های آزاد ترکیب می شود که ظاهر زودرس چین و چروک، خطوط ریز و سایر علائم پیری پوست را تسریع می کند. روغن چریش می تواند با تحریک تولید کلاژن، شروع پیری زودرس پوست را به تاخیر بیندازد. کلاژن مهم ترین پروتئین سازنده پوست است که به پوست شما کمک می کند بافت جوان، درخشش و سفت شدن خود را حفظ کند.

ویتامین E یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی است و روغن چریش حاوی مقدار زیادی از آن است. ویتامین E به عنوان یک پاک کننده رادیکال های آزاد برای خنثی کردن فعالیت این عناصر ناپایدار عمل می کند.

رادیکال های آزاد از طریق استرس اکسیداتیو باعث آسیب بافتی می شوند که به صورت خشکی پوست، ترک، چین و چروک، خطوط ریز و سایر علائم پیری زودرس پوست منعکس می شود. استفاده از روغن چریش بر روی پوست می تواند مانع از اکسید شدن سلول های پوست توسط رادیکال های آزاد شود. در مورد پوست شدیدا خشک، اسیدهای چرب و ویتامین E موجود در روغن چریش به عمق منافذ نفوذ می‌کنند تا ترک‌ها را از داخل ترمیم کنند.

  • کافیست تا 15 گرم روغن چریش خالص، 225 گرم روغن جوجوبا ارگانیک و 4-5 قطره اسانس خالص اسطوخودوس را در یک ظرف یا بطری کوچک لوازم آرایشی بریزید.
  • ظرف را خوب تکان دهید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.
  • این مخلوط روغن را روی پوست خود بمالید تا از درون آن را مرطوب کنید.
9 مزیت روغن چریش برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

9 مزیت روغن چریش برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

  1. بریدگی ها و کبودی ها را بهبود می بخشد

روغن چریش برای تسریع بهبود پوست طیف وسیعی از زخم‌ها از جمله بریدگی، کبودی، پارگی و سوختگی شناخته شده است. هنگامی که لایه سطحی پوست در معرض خطر قرار می گیرد، استفاده از این روغن ضد میکروبی یک پوشش محافظ در برابر باکتری ها و سایر میکروارگانیسم هایی که می توانند زخم یا ضایعه را آلوده کنند، ایجاد می کند. روغن چریش همچنین به دلیل محتوای اسید سالیسیلیکبه به تسکین درد و تب کمک می کند. علاوه بر بهبود سریع‌تر زخم، استفاده از روغن چریش به به حداقل رساندن خطر اسکار یا تغییر رنگ پوست پس از بهبود کمک می‌کند.

مطالعات بالینی همچنین خواص ضد التهابی روغن چریش را نشان داده است که به فواید آن برای بهبود پوست می‌افزاید. اگر می خواهید بازسازی سریع و کامل پوست را تضمین کنید، تحت کنترل نگه داشتن التهاب کلیدی است. این روغن گیاهی ایمن و موثر دارای ترکیبی سازگار با پوست است که شامل گلیسریدها یا اسیدهای چرب، اسید مارگوزیک، اسید بوتیریک و ردپایی از اسید والریک است.

  • روغن چریش را با وازلین یا روغن حامل به نسبت 1:5 مخلوط کنید.
  • آماده سازی درمانی را روی پوست آسیب دیده بمالید.
  1. زگیل را درمان می کند

زگیل‌ها برآمدگی‌های غیرسرطانی روی پوست هستند که در نتیجه عفونت سطحی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. این ویروس معمولاً از طریق شکاف در اپیدرم یا لایه محافظ بالایی پوست وارد بدن شما می شود. بنابراین، هر نوع بریدگی یا پارگی در پوست شما می تواند راه را برای زگیل هموار کند.

یک مطالعه در سال 2010 که در مجله تحقیقات شیمیایی و دارویی منتشر شد، تأثیر روغن چریش را به عنوان یک درمان ضد ویروسی برای زگیل برجسته کرد. هنگامی که این معجون درمانی مستقیماً روی پوست آسیب دیده استفاده می شود، با ویروس عفونی کننده تعامل می کند تا از تکثیر آن جلوگیری کند.

روغن چریش علاوه بر جلوگیری از گسترش عفونت، حاوی ترکیبات ضد درد، ضد التهابی و کاهش دهنده تب نیز می باشد که می تواند باعث بهبودی کامل پوست در محل زگیل شود.

  • روزی یک قطره از روغن چریش رقیق نشده را مستقیماً روی پوست آسیب دیده بمالید.
  • مراقب هرگونه نشانه ای از تحریک احتمالی پوست باشید و در صورت بروز تحریک، فوراً مصرف را قطع کنید.
  • اگر پوست شما به خوبی به این دارو پاسخ داد، استفاده از آن را به مدت 2 تا 3 هفته ادامه دهید.
  1. با عفونت های قارچی مبارزه می کند

سابقه طولانی استفاده از روغن چریش و عصاره برگ در درمان عفونت های قارچی مانند کرم حلقوی و کاندیدیازیس وجود دارد. چنین استفاده ای توسط مکتب هندی طب آیورودا رایج شد.

روغن چریش حاوی چندین ترکیب فعال زیستی است که خواص دارویی آن را نشان می دهد. فعالیت ضد قارچی قابل توجهی از خود نشان می دهد که به جلوگیری از رشد قارچ مسئول کرم حلقوی کمک می کند.

علاوه بر این، آن را در برابر چندین نوع رایج کاندیدیازیس، از جمله عفونت های مخمری و برفک دهان موثر تشخیص داده اند.

  • یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن چریش را به 120 میلی لیتر روغن حامل مانند جوجوبا یا روغن هسته انگور اضافه کنید و آنها را خوب مخلوط کنید.
  • این محلول را دو بار در روز روی پوست آسیب دیده بمالید.
9 مزیت روغن چریش برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

9 مزیت روغن چریش برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

  1. از عفونت های باکتریایی جلوگیری می کند

قدرت ضد باکتریایی روغن چریش به طور گسترده در طب عامیانه برای عاری از عفونت پوست مورد استفاده قرار گرفته است. این یک لایه ضد باکتری غیرقابل نفوذ روی سطح پوست ایجاد می کند که از ورود به طیف وسیعی از باکتری های مهاجم جلوگیری می کند.

ترکیبات تری ترپنوئیدهای سه حلقه ای، مارگولون، مارگولونون و ایزومارگولونون موجود در روغن چریش می توانند رشد باکتری ها را مهار کرده و از عفونت ثانویه زخم ها جلوگیری کنند. حتی غلظت های پایین این روغن در صورت مخلوط شدن با آب می تواند اسیدی شود. در نتیجه این واکنش، روغن به عنوان یک عامل کشنده باکتری قدرت بیشتری به دست می آورد.

بنابراین، روغن چریش خواص باکتریواستاتیک و باکتری کشی را نشان می دهد، که در اصل به این معنی است که رشد باکتری ها را متوقف می کند و به کشتن میکروب ها کمک می کند.

روغن چریش می تواند به عنوان یک ضدعفونی کننده دست بدون مواد شیمیایی به عنوان بخشی از بهداشت روزانه شما استفاده شود. برای تهیه یک ضد عفونی کننده روغن چریش به شکل محلول شستشو یا اسپری:

  • روغن چریش را با مخلوط کردن آن با مقدار کمی ماده شوینده ملایم همراه با آب رقیق کنید. نسبت رقت 1:20 برای تهیه اسپری ضدعفونی کننده توصیه می شود.

کلام پایانی

چریش یکی از مشهورترین گیاهان دارویی است که دارای طیف وسیعی از خواص درمانی است. این تاج جواهر طب عامیانه اغلب به دلیل توانایی آن در رسیدگی به تعدادی از مسائل بهداشتی رایج به عنوان داروخانه روستا شناخته می شود. روغن استخراج شده از هسته و برگ چریش نیز به عنوان یک عامل موضعی برای تقویت پوست و موی سالم، کشش زیادی پیدا کرده است.

این ماده مانند یک تونیک طبیعی با طیف گسترده عمل می کند که می تواند کیفیت، بافت و ظاهر پوست و موهای شما را بهبود بخشد، منهای عوارض جانبی مرتبط با لوازم آرایشی تجاری.

همانطور که توسط مجله تحقیقاتی گیاهان دارویی بیان شده است، تقریباً هر فردی در این سیاره می تواند از پتانسیل ارتقای سلامت این گیاه به یک طریق یا به روش دیگر بهره مند شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن هسته انگور را با خواص سفت کردن پوست و درمان ترک های پوستی درمان جوش های صورت، کوچک کردن منافذ پوست صورت ، درمان چروک های صورت ،مرطوب کننده پوست های چرب ،درمان شوره سر و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. صادقی
    8 فروردین 1402

    ممنون از اطلاع رسانی خوب شما

0