topNotif

دستور پخت هوموس خانگی خوشمزه و مقوی

1771 بازدید
10 آبان 01
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 12 مهر 1401

دستور پخت هوموس خانگی خوشمزه و مقوی

هوموس یک دیپ خامه ای خوشمزه است که دوز خوبی از پروتئین، فیبر و چربی های مفید برای قلب را ارائه می دهد. ماده اصلی این غذا مدیترانه ای نخود است. نخود به عنوان عضوی از خانواده حبوبات، سرشار از پروتئین و فیبر است. نخود همچنین سرشار از انرژی می باشد، شما را برای مدت طولانی تری سیر می کنند و به کاهش کلسترول کمک می کنند.

تاهینی(ارده)، خمیری است که از دانه های کنجد تهیه می شود، یکی دیگر از اجزای جدایی ناپذیر هوموس است. به آن خمیر کنجد یا کره کنجد نیز می گویند و به راحتی می توان آن را مانند کره بادام زمینی تهیه کرد. در واقع، به عنوان یک جایگزین جالب کره بادام زمینی عمل می کند. تاهینی سرشار از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و چربی‌های غیراشباع سالم است. سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین B و پروتئین است. به علاوه، طعم آجیلی خوبی به هوموس اضافه می کند.

از دیگر موادی که برای تهیه هوموس استفاده می شود می توان به سیر، روغن زیتون، آبلیمو، پودر زیره، فلفل سیاه و نمک اشاره کرد. سیر به ویژه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی برای سلامتی شما مفید است.

هوموس یک ماده غذایی با پروتئین بالا و کم کربوهیدرات است که اگر در حد اعتدال مصرف شود، به مبارزه با هوس های گرسنگی و کاهش تنقلات بیش از حد کمک می کند. علاوه بر این، آهن بالای آن به افزایش انرژی شما کمک می کند.

طرز تهیه هوموس نخود 

مواد لازم جهت تهیه هوموس:

  • نخود
  • ارده
  • روغن زیتون
  • ½ لیمو
  • حبه های سیر
  • فلفل سیاه
  • پودر زیره
  • نمک
  • جعفری
  • یک زودپز
  • مخلوط کن یا غذاساز
  • پیمانه و قاشق
  • قاشق همزن
مراحل تهیه تاهینی برای هوموس، با دانه کنجد بدون پوست
  1. تابه ای را گرم کنید و 1 فنجان کنجد به آن اضافه کنید.
  2. دانه ها را به مدت 5 دقیقه یا تا زمانی که براق شوند و شروع به جوشیدن کنند، روی حرارت ملایم تفت دهید. همچنین عطر آجیل را استشمام خواهید کرد.
  3. کنجد برشته شده را داخل آسیاب بریزید.
  4. دانه ها را چند ثانیه آسیاب کنید.
  5. سپس 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر اضافه کنید و دوباره مخلوط را آسیاب کنید. در صورت نیاز روغن بیشتری اضافه کنید تا خمیر یکدستی بدست آید.
دستور پخت هوموس خانگی خوشمزه و مقوی

دستور پخت هوموس خانگی خوشمزه و مقوی

مراحل پخت هوموس

  1. ابتدا 2 فنجان نخود آب پز (از یک شب خیس خورده و پخته شده) را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید.
  2. سپس 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر اضافه کنید.
  3. اکنون 1 یا 2 حبه سیر پوست گرفته اضافه کنید.
  4. حالا 2 تا 3 قاشق غذاخوری تاهینی اضافه کنید.
  5. آب ½ لیمو را در آن فشار دهید.
  6. در این مرحله ½ قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را اضافه کنید.
  7. همچنین ½ تا 1 قاشق چایخوری پودر زیره را اضافه کنید.
  8. کمی نمک به مزه اضافه کنید.
  9. چند برگ جعفری را داخل آن بریزید.
  10. مخلوط را با سرعت بالا هم بزنید و بعد از جوشاندن نخود آب باقیمانده را به میزان لازم به آن اضافه کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.

 

همچنین بخوانید: 3 روش تهیه واویشکا؛ معروف ترین غذای گیلانی

 

هوموس خانگی خوشمزه و سالم شما آماده است! می‌توانید آن را با پیتا، سبزیجات خرد شده (هویج، خیار، کلم بروکلی یا گوجه‌فرنگی) میل کنید یا از آن به عنوان جایگزینی برای ساندویچ استفاده کنید. با این حال، حتما این دیپ خوش طعم را در حد اعتدال مصرف کنید.

نکات قابل توجه

  1. نسبت مواد را با توجه به ذائقه خود تنظیم کنید.
  2. بسته به ذائقه خود می توانید مواد دیگری مانند کدو سبز، فلفل دلمه ای، فلفل قرمز تفت داده شده، گوجه فرنگی خشک شده، زیتون خرد شده، هالاپینو و پاپریکا دودی را نیز اضافه کنید.
  3. نخودها را در زودپز بپزید تا نرم و حجیم شوند.
  4. آبی که نخود را در آن خیس کرده اید دور بریزید، اما آبی را که در آن جوشانده اید ذخیره کنید تا در حین مخلوط کردن، هوموس را به آن اضافه کنید.
  5. برای صاف‌تر شدن هوموس، قبل از آسیاب کردن، پوست‌های نخود پخته شده را جدا کنید.
  6. باقیمانده تاهین و هوموس خانگی خود را در ظروف جداگانه در بسته نگه دارید و در یخچال نگهداری کنید. آنها می توانند چندین هفته دوام بیاورند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

فلفل سیاه را با خواص کاهش وزن، درمان انواع آرتریت، تسکین دردهای عضلانی، درمان سوء هاضمه، اسهال و یبوست، پیشگیری از سرطان و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0