topNotif

بهرین روش برای نگهداری گیاه دیفن باخیا در منزل

1155 بازدید
16 آبان 01
مهربانو زهرا
بروزرسانی شده در تاریخ 12 مهر 1401

بهرین روش برای نگهداری گیاه دیفن باخیا در منزل

سلام و عرض ادب دوستان و همراهان همیشگی گل و گیاه؛ امیدوارم حال خودتون و حال گیاهان تون عالی باشه؛ امروز با هم در مورد گیاه دیفن باخیا صحبت می کنیم؛ اگر در منزل و محل کار خودتون این گیاه زیبا را دارید حتما تا پایان مقاله همراهم باشید تا شرایط رشد بهتر و نگهداری مطلوب تر گیاه را بهتون بگم؛ از همراهی پر مهرتان سپاسگزارم.

اول از هر چیز باید بگم که گیاه دیفن باخیا جزو گیاهان سمی به شمار می رود و عزیزانی که در منزل کودک دارند یا حیوان خانگی نگهداری می کنند باید مراقب باشند که این گیاه شیره سمی دارد و اگر به دست و صورت و چشم مالیده شود خطرناک است و حتی اگر کودک یا حیوان خانگی شیره را ببلعد احتمال مسوم شدن، فلج شدن و حتی خدایی نکرده مرگ دارد، پس حتما اگر کودک یا حیوان خانگی دارید بیش از حد مراقب باشید تا به گیاه نزدیک نشوند.

نقش نور در نگهداری از گیاه دیفن باخیا

  • گیاه دیفن باخیا نیاز نوری متوسطی دارد؛
  • نور غیرمستقیم و متوسط برای رشد گیاه مطلوب است؛
  • نور زیاد و مستقیم گیاه را می سوزونه و نور زیاد غیرمستقیم باعث بی رنگ شدن برگهای سبز و جذاب گیاه می شود؛
  • همچنین نور کم باعث می شود گیاه به خوبی رشد نکند و باعث بیماری های زیادی شود چون در فضای کم نور خاک گیاه اکثرا خیس می ماند و باعث پوسیدگی ریشه و قارچی شدن گیاه می شود و رشد گیاه کند ترمی شود.

پس اگر می خواهید که گیاهی شاداب و سرحال داشته باشید سعی کنید محیطی با نور متوسط غیرمستقیم برای گیاه فراهم کنید.

 

بهرین روش برای نگهداری گیاه دیفن باخیا در منزل

بهرین روش برای نگهداری گیاه دیفن باخیا در منزل

نقش آبیاری در نگهداری از گیاه دیفن باخیا

  • آبیاری گیاه دیفن باخیا باید طوری باشد که خاک کاملا خشک شده باشد اگر خاک گیاه همیشه نم دار و مرطوب باشد ریشه ها آسیب می بینید و باعث انواع بیماری ها برای گیاه می شود.
  • همیشه بین دو آبیاری مطمئن باشید که خاک گلدان خشک است آنگاه اقدام به آبیاری کنید.
  • سعی کنید از آبی که چند ساعت در دمای محیط بوده است استفاده کنید که کلر آب ازبین رفته باشد.

نقش رطوبت در نگهداری از گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا به رطوبت متوسطی نیازمنده؛ برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، می توانید برای گیاه جزیره درست کنید یا در ساعت هایی که نور روی گیاه نیست (صبح خیلی زود و غروب) گیاه را غبار پاشی کنید. دقت داشته باشید زیاده روی در غبار پاشی گیاه را بیمار می کند.

نقش خاک در نگهداری از گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا نیاز به خاک سبک با زهکشی بالایی دارد تا هر بار پس از آبیاری آب اضافه از ته گلدان خارج شود، مخلوطی از خاک برگ و مخلوطی از لوم و کمپوست برای گیاه دیفن باخیا خاکی مناسب است، خاک سنگین باعث پوسیدگی ریشه ها و گیاه می شود. حتی می توانید برای گیاه دیفن باخیا خاک بنفشه آفریقایی هم تهیه کنید.

 

همچنین بخوانید: نکات بسیار مهم در مورد روش نگهداری گیاه پرسیاوشان

 

نقش کوددهی در نگهداری از گیاه دیفن باخیا

چون گیاه دیفن باخیا تقریبا خاکی سبک دارد پس مواد مغذی مناسب نیست؛ می توانید در فصل بهار و تابستان گیاه رو با کودهای 20+20+ 20+ تقویت کنید و همچنین می توانید از کود فسفر بالا و آمونیک اسید استفاده کنید.

توجه داشته باشید هیچ وقت نباید کودها رو با هم مخلوط کرد. اگر این ماه کود سه بیست به گیاه دادید ماه بعد کود فسفر بالا بدهید و هر دو ماه یک بار آمونیک اسید به گیاه بدهید.

تکثیر دیفن باخیا

برای قلمه زدن گیاه دیفن باخیا می توانید از روش پاجوش زدن گیاه استفاده کنید و یا تکثیر از طریق قلمه گیاه؛

  • تکثیر از طریق پا جوش: هنگامی که خواستید در فصل بهار گلدان گیاه را تعویض کنید به آرامی پاجوش های گیاه را از گیاه مادری جدا کرده در گلدانی جدا با خاک مناسب بکارید.
  • اما تکثیر از طریق قلمه گیاه: هر گاه گیاه شما تنه بلند کرد و برگهای خود را از دست داد قلم ها رو به قسمت های پنج الی هشت سانتی برش زده و داخل خاک سبک بخوابانید طوری که نصف قلمه ها بالای خاک باشد؛ خاک را سیراب کنید و پس از خشک شدن خاک، گیاه را هر بار مرطوب کنید تا قلمه ها ریشه بزند و تشکیل جوانه بدهد آنگاه قلمه ها را به گلدان مناسب منتقل کنید.

بیماری های رایج در گیاه دیفن باخیا :

  • زرد شدن  برگهای گیاه: اگر هر بار با جوانه زدن یکی از پایین گیاه تون برگ زرد می کند گیاه نیاز به تقویت دارد و تقریبا طبیعی هست؛ اما اگر بیشتر یک برگ بود آبیاری گیاه زیاد است آبیاری را کم کنید.
  • نوک سوزی سربرگ ها:  از خشکی هوا و کمبود رطوبت  و گرمی هواست؛ پس محیط را مرطوب تر کرده و گیاه را به جای خنک تری منتقل کنید.
  • سفید شدن برگ ها: ازنور زیاد و کمبود مواد مغذی در خاک است گیاه را به مکانی کم نورتر منتقل کنید و خاک گیاه را با کود های مناسب تقویت کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر باشد.

مراقب خودتون  و گیاهان و محیط  زیست باشید. روز و روزگاران خوش

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

بذر کاسنی را با خواص ضد یرقان و تحلیل برنده اورام (خصوصا ورم مفاصل و ورم طحال)، ضد تب و مقوی مغز، تسکین دهنده سردرد و اشتهاآور، ضد نفخ و دفع کننده اخلاط خونی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0