نمک چینی 200 گرمی

شناسه این محصول : 432312
موجودی و قیمت این محصول بروز می‌باشد.
59,900 تومان

موجود

نام: نمک چینی

خواص: این نمک به دلیل ترکیبات خاصی که دارد طعم گوشتی غذا را بسیار شدت می بخشد. از همین رو برای غذاهایی چون خورشت و خوراک حاوی گوشت بسیار مناسب است. در کشورهای آسیای شرقی از این نمک در انواع اسکراب و ماسک زیبایی هم استفاده می کنند.

وزن: 200 گرم

نمک MSG چیست ؟

اگر بخواهید بدانید که MSG مخفف چیست باید بگویم که مخفف Monosodium glutamate یا مونو سدیم گلوتامات است که یک پودر کریستالی سفید بدون بو است که ظاهری بسیار شبیه به نمک خوراکی معمولی دارد. در بسیاری از کشورها MSG با نام نمک چینی شناخته می شود.

نمک چینی به تنهایی خورده نمی شود. بلکه به عنوان یک چاشنی برای ایجاد طعمی لذیذ و خوش طعم استفاده می شود. مطالعه ای در سال 2008 نشان داد که افزودن MSG به سوپ باعث می شود افراد از آن لذت بیشتری ببرند و شرکت کنندگانی که سوپ حاوی MSG خوردند نسبت به افرادی که سوپ کنترل بدون افزودنی به آنها داده شد، بیشتر خوردند.

نمک چینی چگونه ساخته می شود؟

به گفته سازنده ژاپنی MSG Ajinomoto، پودر MSG در سال 1908 توسط بیوشیمیدان ژاپنی دکتر Kikunae Ikeda اختراع شد. او متوجه شد که آبگوشت توفو و سوپ سبزیجات همسرش طعم گوشتی مشخصی دارد و از او پرسید راز چیست؟ او گفت که طعم معطر از “جلبک دریایی کمبو” است؛ که اکنون می دانیم کمبو MSG طبیعی بسیار بالایی دارد.

و این چنین MSG اولین بار توسط این دانشمند ژاپنی از عصاره جلبک دریایی استخراج شد. اکنون به جای استخراج و متبلور کردن MSG از آب جلبک دریایی، آن را از تخمیر نشاسته، چغندر قند، نیشکر یا ملاس، کاساوا (نوعی سبزی ریشه ای است) و ذرت تولید می کنند. این فرآیند تخمیر مشابه فرآیند تهیه ماست و سرکه است.

پودر مونو سدیم گلوتامات

نمک سدیم اسید گلوتامیک یکی از رایج ترین اسیدهای آمینه طبیعی است که به وفور در بدن ما تولید می شود و در بسیاری از غذاهایی که هر روز می خوریم، از جمله گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی و همچنین گوجه فرنگی، ذرت و آجیل یافت می شود. هنگامی که پروتئین حاوی گلوتامیک اسید تجزیه می شود، مثلاً از طریق تخمیر، به گلوتامات تبدیل می شود. گلوتامات گیرنده های چشایی ما را فعال می کند و در نتیجه طعم خوش طعمی به نام اومامی ایجاد می کند. مزه اومامی، نزدیک به طعم گوشت پخته و عصاره یا سوپ گوشت یا گوشتابه توصیف می شود.

کاربرد مونوسدیم گلوتامات چیست؟ آیا مصرف آن برای شما بی خطر است؟

مونوسدیم گلوتامات (MSG) معمولاً به غذاهای رستورانی، سبزیجات کنسرو شده، سوپ ها، گوشت های اغذیه فروشی و سایر غذاها اضافه می شود. این ماده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان یک ماده غذایی به طور کلی ایمن طبقه بندی شده است. با این حال، استفاده از آن هنوز بحث برانگیز است. به همین دلیل، هنگامی که MSG به غذا اضافه می شود، سازمان غذا و داروی ایالات متحده از رستوران ها و شرکت ها می خواهد که آن را در برچسب مواد غذایی درج کنند.

در طی این سال ها، FDA گزارش های متعددی از واکنش های آلرژیک دریافت کرده است که مردم به غذاهای حاوی MSG نسبت می دهند. این واکنش های آلرژیک به عنوان کمپلکس علائم MSG شناخته می شوند و عبارتند از:

  • سردرد
  • قرمزی پوست
  • تعریق
  • احساس فشار و سفتی در صورت
  • از دست دادن حس (بی حسی)، گزگز یا سوزش در صورت، گردن و سایر نواحی
  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • احساس بیماری (تهوع)
  • ضعف

با این حال، محققان اذعان دارند که درصد کمی از افراد می توانند واکنش های آلرژیک کوتاه مدت به MSG ایجاد کنند. علائم اغلب خفیف هستند و نیازی به درمان ندارند. تنها راه برای جلوگیری از واکنش آلرژیک پرهیز از خوردن غذاهای حاوی MSG است.

خواص نمک چینی

  • مصرف نمک چینی سبب می شود تا اشتهای افراد را افزایش دهد و هضم غذا را در افراد تقویت کند.
  • همچنین می تواند هپاتیت مزمن، انسفالوپاتی کبدی ، نوراستنی، صرع، آکلرهیدریا و غیره را درمان کند.
  • نمک چینی به عنوان طعم دهنده و با مصرف مقدار مناسب طعم کلی برخی از غذاها را بهبود می بخشد.
  • به خوبی با گوشت، ماهی، مرغ، بسیاری از سبزیجات، سس ها، سوپ ها و مارینادها مخلوط می شود و تمایل کلی به غذاهای خاص مانند گوشت گاو را افزایش می دهد.

چگونه با نمک چینی آشپزی کنیم

اگر قبلا هرگز با MSG آشپزی نکرده اید، ممکن است در ابتدا کمی دلهره آور به نظر برسد. شما در حال بازی با یک روش کاملاً جدید برای چاشنی غذاها هستید، و استفاده موثر از آن به آزمون و خطا نیاز دارد. با این حال، واقعاً آنقدرها هم سخت نیست.

MSG  در غذاهایی که در حال حاضر خوش طعم هستند و شما می خواهید طعم ترش را اضافه کنید، بهتر عمل می کند. همچنین می تواند به خنثی کردن تلخی ذاتی برخی مواد کمک کند. البته در غذاهای آسیایی و هر چیزی که سس سویا دارد عالی است. همچنین طعم سس و سوپ ها را به میزان قابل توجهی خوشمزه تر می کند و می تواند طعم گوجه فرنگی را افزایش دهد. همچنین می توانید آن را در ترکیب چاشنی پاپ کورن خانگی خود قرار دهید. فقط آن را در دسر استفاده نکنید. در غذاهای شیرین طعم عجیبی دارد.

هنگام استفاده از نمک چینی باید محتاط باشید، زیرا بسیار قوی است. نصف قاشق چایخوری اغلب برای چاشنی غذا برای یک شام کامل خانواده کافی است. همچنین، از آنجایی که این محصول سدیمی است، این احتمال وجود دارد که هنگام آشپزی با MSG به نمک کمتری نسبت به معمول نیاز داشته باشید.

فرق نمک چینی و نمک معمولی چیست؟

در حالی که نمک و MSG هر دو نوع سدیم هستند و شباهت هایی با یکدیگر دارند، اما در نهایت کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. بدیهی است که نمک می تواند طعم غذا را شور کند، همچنین می توان از آن به عنوان نگهدارنده استفاده کرد. ولی نمک چینی به عنوان یک تقویت کننده طعم استفاده می شود و به جای اینکه طعم غذا را شور کند، خاصیت خوش طعم غذا را تقویت می کند.

نمک چینی حاوی مقداری سدیم است، اما نمک معولی، کمی بیشتر است. از آنجایی که هر دو تقویت کننده طعم هستند، می توان با جایگزین کردن مقداری نمک با MSG، محتوای کلی سدیم غذا را بدون کاهش طعم آن کاهش داد. این خبر خوبی برای افرادی است که مراقب فشار خون خود هستند، زیرا سدیم بیش از حد می تواند منجر به افزایش فشار خون و سایر مشکلات قلبی عروقی شود. درست است افزودن MSG به رژیم غذایی شما می تواند در شرایط مناسب برای سلامتی شما مفید باشد.

آیا گلوتن در MSG وجود دارد؟

شباهت های زیادی بین MSG و گلوتن وجود دارد. هر دو در همه جا وجود دارند و در غذاهای بی شماری ظاهر می شوند، اغلب در جایی که انتظارش را ندارید. هر دو مواد مفیدی هستند که بسیاری از غذاها را با حضور خود بهبود می بخشند. هر دو نیز زمانی که برای اکثر مردم مناسب هستند، به طور ناعادلانه به عنوان ناسالم شناخته می شوند. و متأسفانه، درصد کمی از مردم در واقع عوارض نامطلوب خوردن آنها را تجربه می کنند و باید از آنها اجتناب کنند.

با وجود تمام این شباهت ها، و با وجود این واقعیت که نوع “گلوتامات” شبیه “گلوتن” است، گلوتن در MSG وجود ندارد و خوردن آن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن بی خطر است. در واقع، طبق گفته سلیاک انگلستان، حتی MSG مشتق شده از گندم برای افراد مبتلا به سلیاک بی خطر است، زیرا گلوتن در طول فرآیند تولید هیدرولیز می شود.

ارزش غذایی نمک چینی

چیز زیادی برای گزارش در مورد محتوای تغذیه ای MSG وجود ندارد. از نظر آنچه در برچسب های مربوط به تغذیه آمریکایی نشان داده می شود، تنها ماده مغذی قابل توجهی که دارد سدیم است. یک وعده 0.13 قاشق چایخوری دارای 80 میلی گرم سدیم یا 3 درصد از مقدار توصیه شده روزانه یک فرد متوسط است. یک قاشق چای خوری نمک خوراکی 2325.5 میلی گرم سدیم دارد. با ریاضیات ما، این بدان معناست که مقدار نمک خوراکی حدود 302 میلی گرم سدیم دارد، یعنی بیش از سه برابر بیشتر از MSG.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه قبلاً اشاره کردیم که چگونه کاهش مصرف سدیم می تواند برای سلامتی مفید باشد، بدن شما برای عملکرد به مقداری نمک نیاز دارد. اگر هیچ منبع غذایی سدیم نداشتید به معنای واقعی کلمه می مردید. دانشکده پزشکی هاروارد خاطرنشان می کند که سدیم برای عملکرد صحیح سیستم عصبی، ماهیچه ها و قلب شما ضروری است و همچنین به بدن شما در تنظیم رطوبت کمک می کند.

 

برای ارتباط با بخش پشتیبانی فروشگاه عطارک و دریافت راهنمایی بیشتر جهت خرید محصول، می توانید از طریق پیام رسان های اجتماعی و تماس با ما، اقدام نمایید.

امتیاز محصول
5.00 از 7 رای
منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

با نظرات ارزشمند خود، ما را در بهبود خدمات و کیفیت محصولات یاری رسانید.

7 دیدگاه برای نمک چینی 200 گرمی

  1. روزیلا اقبال (خریدار محصول)

    خرید این محصول را توصیه میکنم approve

    با سلام هنوز استفاده نکردم

    • عطارک

      درود بر شما

      از ثبت نظر و دیدگاهتان سپاسگزاریم. رضایت شما باعث سرور و شادی تیم عطارک است.

      شاد و پیروز باشید.

  2. ملینا رافع (خریدار محصول)

    بسیار عالی و با کیفیت

    • عطارک

      درود بر شما

      از ثبت نظر و دیدگاهتان سپاسگزاریم. رضایت شما باعث سرور و شادی تیم عطارک است.

      شاد و پیروز باشید.

  3. سحر اسلامی (خریدار محصول)

    خرید این محصول را توصیه میکنم approve

    یه نمک فوق العاده



    like نمک شیشه ای شفاف
    dislike ندارد
    • عطارک

      عرض ادب و احترام

      رضایت و اعتماد شما بزرگترین سرمایه و سرور تیم عطارک است٬‌

      شاد و سلامت باشید.

  4. فرگل امیری (خریدار محصول)

    خرید این محصول را توصیه میکنم approve

    خرید این محصول را توصیه میکنم

    • عطارک

      درود بر شما
      سپاس فراوان از درج نظرتان💚

      رضایت شما مشتری عزیز باعث افتخار و سرور تیم عطارک است.
      شاد و سلامت باشید.

  5. سمانه روغنی (خریدار محصول)

    خرید این محصول را توصیه میکنم approve

    سلام روزتون بخیر،بسیار عالی بودید،هم آنلاین شاپتون،سرعت ارسال،در جریان قرار دادن مشتری،همگی عالی بود،قطعا مجددا از شما خریداری محصولات آنلاین خواهم داشت



    like هممممهههه چیز عالی
    dislike وجود نداشت
    • عطارک

      درود بر شما
      سپاس فراوان از درج نظر محترم شما
      رضایت شما مشتری عزیز باعث افتخار و سرور تیم عطارک است.

      شاد و سلامت باشید.

  6. رضا بهرامی (خریدار محصول)

    خوب

    • عطارک

      درود بر شما
      از ثبت نظر و دیدگاهتان سپاسگزاریم.
      شاد و پیروز باشید????

  7. عبداله رحمن قلهکی (خریدار محصول)

    خرید این محصول را توصیه میکنم approve

    بسیارعالی..خوش طعم کننده خوبی است



    like مرغوبیت درعطارک حرف اول را میزند
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وزن 200 گرم
نام محصول

نمک چینی (گلوتومات)

نوع بسته بندی

پاکتی/کاغذی

توصیه ها

در جای خشک و خنک نگهداری شود

محصولات تخفیفی

محصولات مرتبط

0