بهترین روش نگهداری گل پیونی یا گل صدتومانی در منزل و فضای باز

810 بازدید
27 بهمن 01
مهربانو زهرا
,

بهترین روش نگهداری گل پیونی یا گل صدتومانی در منزل و فضای باز

گل پیونی یا گل صدتومانی

با عرض سلام و درود به شما مهربانان و همراهان همیشگی دوستداران گل و گیاه؛ امروز با هم درباره گیاه پیونی یا گل صدتومانی صحبت می کنیم؛ اگر علاقه مندید که این گیاه زیبا و پر خاصیت را پرورش و نگهداری کنید تا پایان مقاله همراهم باشید.

این گیاه جزو گیاهان بسیار مفید است که علاوه بر اینکه از زیبایی این گیاه بهره می برند در صعنت داروسازی و بهداشتی نیز از آن استفاده می شود و می توان به عنوان تزئین ماشین عروس زیبایی را چندین برابر کرددر طب چينی به عنوان گیاه دارویی از پوست ریشه آن برای درمان تب، بهبود عملکرد کبد، خنک سازی بدن و تقویت خون استفاده می شود. 

گل پیونی چقدر نور نیاز داره؟

گل صدتومانی نیاز نوری بالایی دارد؛ در نور فروان و مستقیم رشد ایده آلی خواهد داشت، اگر گیاه را در مکان سایه و کم نور بکارید علاوه بر اینکه گل های ریز و بی کیفتی خواهد داد مستعد انواع بیماری های قارچی خواهد شد و گیاه را از دست خواهید داد. پس دقت داشته باشید که این گیاه به نور فراوان و حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید لازم دارد، اگر شرایط نوری گیاه را فراهم کنید گیاه سالم تر و باکیفیت خواهید داشت.

گل صد تومنی رو چقدر آبیاری کنیم؟

گل صد تومنی نیاز به آبیاری متوسطی دارد؛ هرگاه سطح خاک چند سانتی متر خشک شد گیاه را آبیاری کنید؛ دقت داشته باشید گیاه را هرگز غرقاب نگه ندارید اجازه دهید چند سانت از سطح خاک خشک شود سپس آبیاری کنید و هرگز گیاه را خشکی ندهید. خشکی کامل خاک گیاه به ریشه ها آسیب می زند؛ همچنین این گیاه نیاز به رطوب و آبپاشی و غبار ندارد این کار باعث قارچی شدن گیاه و بیماری گیاه می شود.

بهترین روش نگهداری گل پیونی یا گل صدتومانی درمنزل و فضای باز

بهترین روش نگهداری گل پیونی یا گل صدتومانی درمنزل و فضای باز

بهترین خاک برای کاشت و نگهداری پیونی چیه؟

گیاه پیونی یا گل صدتومانی نیازمند خاک سبک همراه با زهکشی عالی است؛ ترکیبی از خاک برگ + پیت ماس + شن استفاده کنید؛ اگر خاک گیاهتون سبک باشد اما گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد تا آب اضافی از ته گلدان خارج شود، آب اضافه مدت زیادی در خاک گلدان می ماند و باعث پوسیدگی ریشه ها و قارچی شدن گیاه و بیماری ها می شود پس همیشه بعد از آبیاری دقت کنید آب اضافی از ته گلدان خارج می شود یا نه که اگر خارج نشده باشد وسیله ای مناسب سوراخ های گرفته ته گلدان را باز کنید یا گلدان گیاه را عوض کنید و برای زهکشی مناسب ته گلدان سوراخ های فراوانی بگذارید چون یه دونه سوراخ به مرور زمان بسته می شود و راه خارج شدن آب اضافی را می بنند و گیاه را به مرور زمان از دست خواهید داد.

از چه کودی برای پیونی استفاده کنیم؟

اگر خاک گیاه غنی باشد نیاز چندانی به کود ندارد اما شما می توانید در فصل رشد گیاهان اوایل بهار و اویل تابستان و اویل پاییز گیاه را کود بدهید. میتوان از کود های پتاسم بالا برای برای این گیاه استفاده کرد؛ چون انتخاب اشتباه در کود دهی گیاه باعث عدم گلدهی و رشد کم گیاه خواهد شد.

تکثیر گیاه پیونی (گل صدتومانی):

به سه روش می توانید این گیاه زیبا را تکثیر کنید؛

  • تقسیم بوته؛
  • پیوند زنی؛
  • کاشت بذر؛

تقسیم بوته

در فصل پاییز اگر گیاه شما عمری بالای سه چهار سال داشته باشد به راحتی می توانید از طریق تقسیم بوته گیاه را تکثیر کنید. به هنگام تقسیم مراقب باشید که ریشه ها آسیب نبینند؛ خاک را قبلا سیراب کنید تا گیاه به راحتی از خاک خارج شود سپس بوته ها را تقسیم کنید و بکارید.

کاشت بذر

روش بعدی تکثیر از طریق بذر است، قبل از کاشت بذر ها را به مدت 48 ساعت خیس کنید؛ سپس بذر ها را در میحطی گرم نگهداری کنید بعد از مدتی به مکان سرد منتقل کنید دوباره بعد از مدتی به مکان گرم منتقل کنید (حتما این فرایند برای رشد جوانه ها نیازاست)؛ بعد از چند ماه گیاه را به مکانی معتدل منتقل کنید تا ریشه ها ها و ساقه ها به خوبی رشد کند سپاس به مکان پرنور و گرم منتقل کنید. تکثیر گیاه از طریقه کاشت بذر کار سختی است اما اگر حوصله و امکانات نگهداری گیاه را ندارید به تکثیر از طریق بوته و پیوند زنی اکتفا کنید.

 

همچنین بخوانید: برای شاداب نگه داشتن گیاه کردلین چه نکاتی را باید بدانیم؟

 

پیوندزنی

در فصل تابستان و پاییز ساقه جوانی از گیاه را تهیه کنید و به بوته کوتاه قد پیوند بزنید. این کار علاوه بر تکثیر گیاه باعث پرپشت شدن گیاه می شود؛ محل پیوند را برش زده و گیاه را به هم وصل می کنید.

اگر برای گیاه از خاک خوب و مناسبی استفاده کرده باشید نیازی به کود دهی ندارد؛ اگر خاک فقیری داشت از کود سه بیست و کود های پتاس بالا استفاده کنید؛ البته فراموش نکنید که در فصل بهار و تابستان زیاده روی در مصرف کود دهی نکنید.

مشکلات گیاه صدتومانی :

  • جوانه های این گیاه شهد شیرینی دارد که ممکن است مورچه ها را به خود جذب کند اگر حمله مورچه ها به گیاه زیاد بود ممکن است سایر حشرات یا بیماری ها را به گیاه منتقل کند و گیاه آسیب ببیند سعی کنید مراقب باشید و اطراف گیاه را سمپاشی کنید.
  • شپشک ها و شته ها به گیاه آسیب خواهند زد مراقب باشید پس از دیدن این آفات گیاه را سمپاشی کنید.
  • دقت داشته باشید این گیاه نیاز نوری بالایی دارد اگر در مکان کم نور و سایه کاشته یا نگهداری شود علاوه بر بیماری های قارچی گیاه به گلدهی نخواهد نشست.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر باشد؛ مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید سوالی بود کامنت بگذارید.

روز و روزگاران خوش خدانگهدار

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

این نمک به دلیل ترکیبات خاصی که دارد طعم گوشتی غذا را بسیار شدت می بخشد. از همین رو برای غذاهایی چون خورشت و خوراک حاوی گوشت بسیار مناسب است. در کشورهای آسیای شرقی از این نمک در انواع اسکراب و ماسک زیبایی هم استفاده می کنند. نمک چینی را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0