10 روش طبیعی برای تقویت سیستم عصبی

1629 بازدید
17 اسفند 01
ریحون
,

10 روش طبیعی برای تقویت سیستم عصبی

میلیاردها سلول در کنار هم قرار می گیرند و بدن انسان را تشکیل می دهند. این بلوک های سازنده اساسی ترین واحدهای زندگی هستند که در سمفونی کامل به عنوان یک کل هماهنگ کار می کنند تا تمام عملکردهای بدن ما را فعال کنند.

توانایی ما برای حرکت، خوردن، تنفس، تولید مثل و انجام هر فعالیتی که ما را به عنوان موجودات زنده واجد شرایط می کند، به عملکرد صحیح این سلول ها بستگی دارد.

هنگامی که بدن شما با یک محرک مواجه می شود، سلول های مختلف در اندام های مختلف پشت سر هم کار می کنند تا پاسخ مناسبی را ایجاد کنند. این هماهنگی توسط سیستم عصبی که مادربرد بدن است انجام می شود. این شامل یک شبکه پیچیده از اعصاب خودمختار، حرکتی و حسی است که در هر کاری که بدن انجام می دهد درگیر است.

سیستم عصبی با استفاده از وسایل الکتریکی و شیمیایی برای انتقال و دریافت پیام به مغز، نخاع و سایر اندام‌های حسی به تغییرات بیرون و داخل بدن واکنش نشان می‌دهد. در بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله تنظیم تنفس و هضم، کنترل حرکات و تنظیم دما نقش حیاتی دارد.

علائم ضعف سیستم عصبی

علائم سیستم عصبی ضعیف بسته به اینکه کدام قسمت از سیستم تحت تأثیر قرار گرفته است متفاوت است و ممکن است خفیف یا شدید باشد.

برخی از این علائم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • سردرد
  • تعرق مفرط
  • ضعف عضلانی
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در تمرکز
  • تکان دادن
  • درد
  • بی حسی و سوزش در دست ها و پاها

نکاتی برای تقویت سیستم عصبی

در اینجا 10 راه برای بهبود عملکرد سیستم عصبی خود آورده شده است.

اتخاذ تغییرات سبک زندگی زیر می تواند به بهبود عملکرد سیستم عصبی شما کمک کند.

  1. تنفس عمیق را تمرین کنید

این تکنیک ساده و در عین حال موثر می تواند برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار مفید باشد. می تواند به شما در آرامش و کاهش استرس کمک کند.

تنفس عمیق توانایی های درمانی بدن شما را بهبود می بخشد و با اثرات استرس و اضطراب مقابله می کند.

چطور انجام دادن:

  • در یک وضعیت راحت دراز بکشید یا بنشینید و دستان خود را روی شکم خود قرار دهید.
  • از طریق بینی نفس عمیق بکشید، شکم خود را باز کنید و سپس ریه های خود را با هوا پر کنید.
  • نفس خود را به مدت 3 ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی از طریق دهان نفس خود را بیرون دهید و ریه های خود را خالی کنید.
  • به مدت 5 تا 10 دقیقه به دم و بازدم عمیق ادامه دهید.
  • از یک جلسه کوتاه تنفس عمیق 2 یا 3 بار در روز لذت ببرید.
  1. پابرهنه راه بروید

پیاده روی روزانه حدود 30 دقیقه با پای برهنه بر روی زمین مرطوب، چمن نرم یا یک ساحل شنی می تواند برای سیستم عصبی و سلامت کلی شما مفید باشد.

پابرهنه راه رفتن الکترون های سطح زمین را قادر می سازد تا به بدن شما منتقل شوند. این به نوبه خود باعث افزایش تغییرات فیزیولوژیکی و بهبود سلامت شما می شود.

یک مطالعه در سال 2012 که در مجله سلامت محیطی و عمومی منتشر شد، مزایای چندگانه پابرهنه راه رفتن، مانند بهبود ویسکوزیته خون، تغییرات ضربان قلب، التهاب، پویایی کورتیزول، خواب، تعادل سیستم عصبی خودمختار، و استرس را برجسته می کند. 

با پای برهنه روی چمن راه بروید، به خصوص صبح ها، تا سیستم عصبی خود را متعادل کنید.

10 روش طبیعی برای تقویت سیستم عصبی

10 روش طبیعی برای تقویت سیستم عصبی

  1. زمانی را در آفتاب بگذرانید

نور خورشید با کمک به بدن برای تولید ویتامین D به تنظیم سیستم عصبی کمک می کند.

مطالعه ای که در سال 2013 در گزارش های فارماکولوژیک منتشر شد، ارتباط بین کمبود ویتامین D و افزایش خطر بیماری های سیستم عصبی مرکزی، به ویژه اسکیزوفرنی و مولتیپل اسکلروزیس را نشان می دهد.

همچنین، مطالعه‌ای در سال 2009 که منتشر شد، نقش ویتامین D3 را در عملکرد سیستم عصبی مرکزی، به‌ویژه در رابطه با آسیب‌شناسی سیستم عصبی و پیری، برجسته می‌کند.

بدن خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه روزانه در معرض نور خورشید صبح زود بدون استفاده از کرم ضد آفتاب قرار دهید تا سطح ویتامین D خود را افزایش دهید.

شما همچنین می توانید ویتامین D را از غذاهای خاصی دریافت کنید. ماهی سالمون، ماهی تن، شیر، تخم مرغ و غلات صبحانه غنی شده سرشار از ویتامین D هستند.

فقط پس از مشورت با پزشک می توانید مکمل را انتخاب کنید.

  1. یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید

یوگا و مدیتیشن را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید تا سیستم عصبی خود را تقویت کنید. ترکیب سه عنصر یوگا – حالت‌ها (آسانا)، مدیتیشن (دیانا) و تمرین صحیح تنفس (پرانایاما) – به تقویت سیستم عصبی محیطی کمک می‌کند.

علاوه بر این، یوگا برای بهبود خلق و خو، کاهش سطح کورتیزول، تقویت سیستم ایمنی و افزایش رفاه کلی جسمی و روانی مفید است.

برخی از حرکات یوگا که برای سیستم عصبی مفید هستند عبارتند از:

  • ژست سگ رو به پایین
  • ژست کارکنان معکوس
  • ژست ایستاده روی دست
  • ژست پل
  • حالت ایستادن شانه
  • ژست خم به جلو نشسته
  • ژست پاها بالای دیوار
  • ژست جسد
  1. ورزش یک محرک موثر است

مطالعه‌ای در سال 2005 که در گزارش‌های فعلی پزشکی ورزشی منتشر شد، اشاره می‌کند که ورزش منظم تأثیرات عمیقی بر سیستم‌های بیولوژیکی متعدد در بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی دارد و می‌تواند بر سلامت روانی و عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

پیاده روی، دویدن، دویدن، شنا و دوچرخه سواری نمونه هایی از فعالیت های بدنی هستند که می توانند در حفظ سلامت سیستم عصبی مفید باشند.

با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید چه تمرین هایی برای شما مناسب تر است.

 

همچنین بخوانید: 8 درمان خانگی برای رفع ضعف و خستگی

 

  1. برای خود یک حمام نمک اپسوم درست کنید

حمام نمک اپسوم نیز می تواند برای سیستم عصبی مفید باشد. به عملکرد صحیح عضلات و اعصاب کمک می کند. منیزیم موجود در این ماده همچنین به افزایش هورمون افزایش دهنده خلق و خوی سروتونین در مغز کمک می کند که استرس را کاهش می دهد و باعث آرامش می شود.

نحوه استفاده:

  • یک فنجان نمک اپسوم را به آب گرم حمام اضافه کنید و کاملا هم بزنید.
  • سپس 20 دقیقه در این آب بمانید.
  • یک یا دو بار در هفته از حمام نمک اپسوم لذت ببرید.
  1. منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

این ماده معدنی برای سلامت سیستم عصبی مهم است. کمبود منیزیم بر چندین انتقال دهنده عصبی که از انتقال سیگنال بین سلول های عصبی پشتیبانی می کنند، اثر مهاری دارد.

علاوه بر این، به تولید سروتونین در بدن کمک می کند که سیستم عصبی را آرام می کند و خلق و خو را بالا می برد. حتی باعث آرامش عضلانی می شود

نحوه مصرف:

  • غذاهای غنی از منیزیم بخورید. اسفناج، شکلات تلخ، کاهو، موز، زردآلو، بادام، گردو، عدس، برنج قهوه ای و تخمه کدو تنبل چند نمونه از این غذاها هستند.
  • همچنین می توانید مکمل منیزیم را انتخاب کنید. برای دوز صحیح با پزشک خود مشورت کنید.
  1. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید

شروع به خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 کنید تا خطر ضعف سیستم عصبی را کاهش دهید.

اسیدهای چرب امگا 3 – ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) – برای توسعه و عملکرد سیستم عصبی مرکزی مهم هستند. این اسیدهای چرب برای عملکرد صحیح نورون و بهبود انتقال عصبی ضروری هستند.

مطالعه‌ای که در سال 2008 منتشر شد، به مزایای عصبی اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه در کاهش خطر بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی و آسیب‌های عصبی حاد اشاره کرد.

نحوه مصرف:

  • غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود بگنجانید. دانه‌های کتان، دانه‌های چیا، گردو، ساردین، سالمون، کلم بروکسل، گل کلم، اسفناج و روغن کانولا چند نمونه هستند.
  • پس از مشورت با پزشک می توانید مکمل های اسید چرب امگا 3 را انتخاب کنید.
10 روش طبیعی برای تقویت سیستم عصبی

10 روش طبیعی برای تقویت سیستم عصبی

  1. چای سبز بنوشید

چای سبز تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی شما دارد. تیانین ، یک اسید آمینه موجود در چای سبز، به افزایش سطح دوپامین و سروتونین کمک می کند. این به نوبه خود باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس می شود.

علاوه بر این، کافئین موجود در چای سبز به افزایش هوشیاری، تمرکز، تمرکز و توانایی تفکر کمک می کند.

همچنین، چای سبز مملو از آنتی اکسیدان هایی است که برای سیستم عصبی خودمختار قلبی عروقی مفید است و خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

نحوه مصرف:

  • یک قاشق چایخوری برگ چای سبز یا یک چای سبز کیسه ای را به 1 فنجان آب داغ اضافه کنید.
  • روی آن را بپوشانید و به مدت 5 دقیقه دم کنید.
  • صاف کرده، با عسل خام شیرین کرده و بنوشید.
  • روزانه فقط ۲ تا ۳ فنجان چای سبز بنوشید.
  1. بابونه به آرامش ذهن شما کمک می کند

این گیاه محبوب را می توان به عنوان یک مسکن ملایم برای آرام کردن اعصاب و کاهش اضطراب استفاده کرد. حتی می تواند برای مقابله با هیستری، کابوس، بی خوابی و سایر مشکلات خواب مفید باشد.

یک مطالعه در سال 2012 که منتشر شد، اثرات مثبت اسانس بابونه را بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی نشان داد.

طرز تهیه دمنوش بابونه :

  • ابتدا 2 قاشق چایخوری بابونه خشک را به 1 فنجان آب داغ اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و به مدت 5 دقیقه دم کنید. صاف کنید، عسل خام را اضافه کنید و بنوشید. روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای بابونه بنوشید.
  • همچنین می توانید چند قطره اسانس بابونه را به آب گرم حمام اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه در آن خیس کنید تا اعصاب شما آرام شود.

مطالعه اسانس ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. بسیاری از فواید پزشکی اسانس ها در حال حاضر در سطح بیوشیمیایی مشخص می شوند. یک مقاله مروری جامع و به روز، مفید بودن اسانس ها را در زمینه سیستم عصبی خلاصه می کند.

هر گونه مشکل در سیستم عصبی می تواند به طور جدی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد زیرا عملکرد کل بدن را کنترل می کند. شیوه زندگی و اقدامات غذایی ذکر شده در بالا می تواند به تقویت و حفظ سیستم عصبی شما برای جلوگیری از چنین مشکلاتی کمک کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک اپسوم را با خواص تسکین درد معده، کاهش وزن، درمان تورم و گرفتگی عضلات، درمان آفتاب سوختگی، تقویت سیستم گوارشی، کاهش استرس، کاهش فشارخون، درمان چین و چروک پوست و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0