پاسخ سوالاتی در باب تغذیه ورزشکاران قسمت اول

1803 بازدید
02 بهمن 96
شقایق

در این مطلب سوالاتی در باب رژیم غذایی ورزشکاران جواب داده می شود.

آیا تغذیه واقعا موجب تغییر در انجام ورزشها می شود!؟

قطعا بله، عملکرد یک ورزشکار در رقابتهای ورزشی به عوامل متعددی از قبیل نوع رفتار، عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عوامل محیطی بستگی دارد. هر چند تعدادی از این عومل در کنترل فرد نمی باشد اما تغذیه کاملا در کنترل ورزشکار می باشد. در صورتی که سایر عوامل ذکر شده در مورد ورزشکاران یکسان باشد، رژیم غذایی می تواند تفاوت چشمگیری در انجام تمرینات ورزشی ایجاد نماید.

آیا نیازهای تغذیه ای ورزشکاران با افراد غیر ورزشکار تفاوت دارد!؟

تاحد شگفت انگیزی خیر تفاوت زیادی بین نیازهای تغذیه ای ورزشکاران و افراد عادی وجود ندارد. ورزشکار کیست؟! ورزشکار ممکن است یک کشتی گیر غیر حرفه ای یا یک بازیکن حرفه ای بیس بال باشد، بسیاری از ورزشکاران نوجوان هستند و بسیاری دیگر والدین این نوجوانان هستند. نیازهای تغذیه ای ورزشکاران به سن، جنس، اندازه بدن و برنامه های ورزشی آنها بستگی دارد نتیجه تغذیه نادرست در ورزشکاران بسیار سریع تر از افراد غیر ورزشکار ظاهر می شود. اگرچه نیازهای تغذیه ی ورزشکاران با افراد غیر ورزشکار تا حدودی تفاوت دارد اما بیشترین تفاوت در انرژی مورد نیاز آنها می باشد.

چگونه تعیین می کنید که انرژی دریافتی ورزشکار کافی است؟

به وزن روزانه توجه کنید، ثبت وزن در طول مسابقات بهترین شاخص برای تعیین کافی بودن انرژی دریافتی است. ورزشکارانی که همواره وزن ثابتی دارند، در تعادل انرژی می باشند. مقدار انرژی مورد نیاز بین ورزشکاران مختلف بسیار متفاوت است، بنابراین ثابت بودن وزن بهترین راهنما برای تعیین کافی بودن انرژی دریافتی است.

اگر ثابت ماندن وزن نمایه خوبی برای کافی بودن انرژی دریافتی است پس چگونه بفهمیم که ورزشکار مواد مغذی مورد نیاز خود را به حد کافی دریافت می کند؟

بیماریهای مکرر، خستگی مزمن، عدم توانایی در انجام صحیح تمرینات ورزشی و کاهش طاقت و نیرو برای انجام تمرینات از نمایه های تغذیه ناکافی ورزشکاران می باشند. مسلما غیر از رژیم غذایی عوامل دیگری نیز باعث ایجاد این علایم می شوند. بررسی رژیم غذایی با استفاده از رایانه بهترین روش برای ارزیابی مواد مغذی دریافتی می باشد اما در این روش تفاوتهای فردی در نظر گرفته نمی شود.

 

همچنین بخوانید:  قارچ پای ورزشکاران و روش های درمان آن

 

میزان هیدراتاسیون کافی در ورزشکاران را چگونه تعیین می کنیم ؟!

صحیح ترین روش اندازه گیری وزن در حالت برهنه، پیش و پس از تمرین یا مسابقه ورزشی است. به همین منظور باید ترازوهایی در اتاق رختکن قرار داده شود. یک پوند کاهش وزن معادل از دست دادن 480 میلی لیتر آب است. به طور کلی در هر جلسه تمرین در ورزشهای با شدت متوسط یک تا 2 پوند کاهش وزن طبیعی است اما کاهش وزن بیش از این مقدار نشان دهنده دریافت بسیار کم مایعات است.

اگر وزن کردن امکان پذیر نباشد چه کنیم !؟

ویژگی ها و حجم ادرار دفع شده مرتبا باید بررسی شود، بدن به طور مداوم زاید تولید می کند که باید از طریق ادرار دفع شوند. از آنجا که این فرآیند یکی از مهمترین اعمال بدن است بنابراین حتی در شرایط دهیدراته بودن، کلیه آب مورد نیاز برای تولید اوره را دریافت می کند. در شرایط دهیدراتاسیون، کلیه ها ادرار را تا حد ممکن تغلیظ می کنند و باعث تولید ادراری با رنگ زرد تیره و بوی تند می شود. رنگ روشن ادرار و بدون بو بودن آن، علامت معتبری است که نشان دهنده هیدراته بودن ورزشکار است. بررسی مقدار ویژگی ادرار دفع شده به ویژه در هوای گرم بسیار مهم است چون دهیدراتاسیون در هوای آزاد و دمای محیطی 85 درجه فارنهایت یا بیشتر بسیار سریع تر و راحت تر صورت می گیرد. با مصرف داروهای دیورتیک رنگ ادرار به زرد روشن تبدیل می شود که ارتباطی با هیدراته بودن ندارد. همچنین برخی از قرص های ویتامینی رنگ ادرار را به زرد روشن تغییر می دهند ولی در چنین مواردی غلظت و مقدار ادرار همچنان نشان دهنده دهیدراتاسیون می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آشواگاندا را با خواص مسکن، ضد کرم، ضد التهاب و مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0