topNotif

فقر آهن زنگ خطر کم خونی

2365 بازدید
04 بهمن 96
شقایق

فقر آهن زنگ خطر کم خونی است، در این مورد بیشتر بدانیم.

وقتی مقدار نیاز بدن به آهن تامین نشود، فقر آهن می تواند تاثیرات سوئی روی سلامتی داشته باشد. شناخته شده ترین عارضه کمبود آهن کم خونی است که باید حتما معالجه شود. آهن عنصر لازم، بسیاری از آنزیم ها و پروتئین هاست و خصوصا ترکیب مهم هموگلوبین، پروتئین هایی که گلبول های قرمز توسط آنها اکسیژن را انتقال می دهند را در بردارد. به همین دلیل نخستین نشانه های فقر آهن با کمبود ذخایر هوای بدن ظاهر می شود. رنگ پریدگی شدید، خصوصا در صورت، خستگی غیرعادی، افزایش ضربان قلب از علل این حالت است. در مورد دیگر تاثیرات کمبود آهن که کمتر مورد توجه قرار می گیرد می توان به کاهش توان بدنی و ضعف، پایین آمدن عملکرد هوشی، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و اختلال در مدیریت اشاره کرد.

 

فقر آهن زنگ خطر کم خونی

فقر آهن زنگ خطر کم خونی

 

کمبود این عنصر حیاتی روی تمام اندام های بدن تاثیر منفی می گذارد، اما قلب و مغز که نیاز بالایی به اکسیژن دارند در درجه اول تهدید هستند. از بین مواد معدنی آهن ماده ای است که اگر مقدار کافی از این عنصر با مصرف مواد غذایی تامین شود بسیاری از مسایل که سلامت بدن را تهدید می کند از بین می رود. در کشورهای در حال توسعه به خاطر اینکه مواد غذایی غنی از آهن، مصرف پایینی دارند، کمبود آهن در بین مردم این کشورها بسیار رایج است. در صورتی که در کشورهای توسعه یافته فقط عده محدودی مانند زنان باردار و بچه ها فقر آهن دارند که باید از مکمل های دارویی استفاده کنند.

پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن!

تعادل برقرار کردن بین نیاز بدن و دریافت مواد غذایی اولین نکته در این باره است. غذاهای سرشار از آهن حتما باید در برنامه غذایی گنجانده شوند، خصوصا اگر فرد جز افراد با نیاز بالاتر آهن باشد. کودکان، نوجوانان، خانم های در سن باروری به علت قاعدگی، خانم های باردار و شیرده نیاز بیشتری به آهن دارند. همچنین افراد دیگر مانند خانم هایی که در دوران قاعدگی خونریزی شدید دارند، خانم هایی که از دستگاه های ضدبارداری درون رحمی استفاده می کنند، ورزشکاران، اهدا کنندگان خون و مبتلایان به بیماری های با خونریزی مداوم همچون بواسیر، خونریزی لثه، خونریزی دستگاه گوارش و.. نیز جز گروه آسیب پذیرند که همه چندان به این مطلب واقف نیستند.

 

همچنین بخوانید:  مبارزه با کم خونی (کمبود خون) با ۹ ماده غذایی خون ساز

 

منابع غنی آهن !

کباب گوشت کبوتر، پودر کاکائو بدون شکر، جگر مرغ و ماکیان، آرد سویا، جوانه گندم، عدس، جگر گوساله، دل گاو، پسته، زرده تخم مرغ و گوشت کباب شده سرشار از آهن هستند.

عوارض فقر آهن!

بدخلقی، بی حوصلگی، اختلال در تمرکز و در طول زمان نارسایی قلبی و اختلال در کلیه و دیگر اعضای بدن از جمله شایع ترین عوارض فقر آهن هستند. این بیماری ویژگی ظاهری خاصی ندارد و تنها از طریق آزمایش خون می توان ذخایر آهن را بررسی کرده و کم خونی فقر آهن را تشخیص داد.

بهترین زمان مصرف آهن !

بهترین زمان مصرف آهن یک ساعت قبل از صبحانه، ناهار و شام است و ترجیحا قبل از ورود غذا به معده آهن به طور مناسب در بدن جذب می شود در حالی که تداخل آهن با غذا به جذب آهن آسیب می رساند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

معجون خون ساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0