topNotif

سوالاتی در باب تغذیه دوران بارداری قسمت اول

1684 بازدید
05 بهمن 96
شقایق
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

دوستانی که سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری دارند می توانند پاسخ سوال های خود را اینجا پیدا کنند.

اهمیت ارزیابی و مشاوره تغذیه در دوران پیش از بارداری چیست !؟

تغذیه مادر در ایجاد انواع خاص نقص های جنینی یا سقط جنین نقش دارد و چون این اختلالات در اوایل بارداری (هنگام تشکیل اندام ها) رخ می دهد، بنابراین اصلاح رژیم غذایی باید پیش از بارداری آغاز شود. در دیابتی ها چنانچه قند خون پیش از بارداری به پایین تر از سطح کنترل شده برسد شیوع نقص های مادرزادی در جنین کاهش می یابد. زنان مبتلا به فنیل کتونوری که در سنین بارداری قرار دارند برای پیشگیری از تاخیر در رشد فکری و میکروسفالی نوزادان خویش، پیش از بارداری و در تمام دوران بارداری از رژیم غذایی کم پروتئین و رژیمی که از نظر اسید آمینه تعدیل شده استفاده کنند.

علاوه بر این، زنانی که پیش از بارداری وزن کم و یا از نظر وضع تغذیه در سطح نا مطلوبی قرار دارند، اغلب مشکلاتی مانند تولد نوزاد کم وزن، گسیختگی خودبخودی و زودتر از هنگام جنین از دیواره رحم، عفونت و کم خونی را دارند. همچنین زنانی که اضافه وزن دارند در معرض خطر مرگ جنین، دیابت، اختلالات فشار خون، زایمان های غیر طبیعی و تولد نوزاد غیر طبیعی قرار دارند. خطر عمل سزارین نیز در زنان دارای اضافه وزن بیشتر است. مشاوره دوران بارداری برای پیشگیری از این مشکلات ضروری است در حالت طبیعی زن باردار باید 90 – 120 درصد وزن ایده آل پیش از بارداری خود را داشته باشد.

تمام زنان سنین باروری باید به فعالیت جسمانی تشویق شوند و روزانه 30 دقیقه فعالیت جسمانی برای آنها مناسب است. کنترل وزن، اعمال فیزیولوژیکی و جسمانی را بهبود می بخشد و خطر بروز دیابت مهاجم، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن را که مربوط به چاقی می باشند کاهش می دهد. در طول مشاوره بارداری سایر عوامل خطر مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری خود ایمنی، سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل، مصرف انواع داروهای خیابانی و مصرف یا قرار گرفتن در معرض سموم که همگی مستقیما بر بارداری موثرند باید شناسایی گردند، اثر و امنیت داروهای لترنایتو از جمله مکمل های گیاهی و مشتق از گیاهان باید با مطالعه کارآزمایی بالینی در طول بارداری مورد بررسی قرار گیرند.

 

سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری

سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری

 

راهنمایی های عمومی تغذیه ای مربوط به دوران بارداری چیست ؟!

جنین در حال نمو 17 تا 56 روز پس از بارداری بیشتر تحت تاثیر رژیم غذایی قرار دارد اما بسیاری از زنان در این فاصله از بارداری خود اطلاعی ندارند و به این دوران توجه چندانی نمی کنند بنابراین باید سعی شود تا رژیم غذایی پیش از بارداری از هر نظر در حد مطلوبی باشد. با توجه به این مطلب اهمیت مشاوره پیش از بارداری جهت کاهش وزن، ترک سیگار، کاهش مصرف الکل و حذف مصرف داروهای خیابانی مشخص می گردد.

تمام زنانی که تصمیم به باردار شدن دارند باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک سنتیتک از طریق غذاهای غنی شده حبوبات و غلات و مکمل های خوراکی یا هر دو دریافت کنند. مصرف فولات طبیعی یا سنتتیک باید حدقل 1 ماه پیش از بارداری شروع شود تا از نقص لوله های عصبی مانند اسپینابیفیدا جلوگیری شود. بالاترین حد قابل تحمل فولات که از طریق غذا و مکمل مصرف می شود برای یک زن باردار 1 میلی گرم در روز است.

زنان باردار سنین 14 – 18 سال نباید بیش از 800 میلی گرم در روز فولات از طریق غذا و مکمل دریافت کنند. اگر زنی در سابقه فردی یا خانوادگی خود نقص لوله های عصبی دارد توصیه می شود که 1 ماه پیش از بارداری و در تمام طول سه ماهه اول بارداری روزانه 4 میلی گرم اسید فولیک مصرف نماید، مصرف زیاد ویتامین آ به شکل مکمل یا دارو باید پیش از بارداری قطع شود زیرا خطر ایجاد نقص در تولد نوزاد وجود دارد.

در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری، بزرگسالان و جوانان به 300 کیلو گالری در روز و نوجوانان باردار زیر 14 سال تقریبا به 500 کیلو گالری در روز انرژی بیشتر نیاز دارند. البته توصیه ها در مورد این مقادیر متفاوت است و به وزن بارداری، سن مادر هنگام بارداری، میزان افزایش وزن بارداری و تفاوت های فردی در متابولیسم بستگی دارد. در کشورهای توسعه یافته زنانی که وزن طبیعی یا اضافه وزن دارند به کمتر از 300 کیلو کالری در روز افزایش در انرژی مصرفی نیاز دارند. به ویژه آن هایی که زندگی نشسته و کم تحرک دارند.

وجود اختلالات خوردن و استفراغ شدید و مداوم ناشی از بارداری ممکن است باعث کاهش وزن گیری در سه ماهه دوم بارداری شود. کاهش وزن گیری در سه ماهه دوم یا سوم خطر تاخیر در رشد داخل رحمی جنین و در سه ماهه سوم خطر زایمان پیش از موعد را افزایش می دهد.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با فواید ماساژ در دوران بارداری

 

چه مقدار افزایش وزن در دوران بارداری مطلوب است ؟

انجمن پزشکی توصیه هایی را برای افزایش وزن در دوران بارداری براساس نمایه توده بدن بیان کرده ست که افزایش وزن پس از هفته 12 بارداری شروع شود.

تنباکو، الکل و داروهای خیابانی چه اثراتی روی تغذیه دارند ؟

آسیب به رشد و نمو جنین (مانند سندرم الکلی جنین)، کاهش دریافت غذایی مادر که احتمالا به دلیل کاهش اشتها (کوکائین و آمفتامین ها سرکوب کننده های اشتها هستند)، جانشین شدن این مواد به جای غذا (الکل)، نبود پول کافی برای خرید غذا و یا ترکیبی از عوامل فوق می باشد. افزایش نیاز به مواد مغذی : تنباکو متابولیسم و نیاز به ویتامین و فولات را افزایش می دهد و الکل به جذب و مصرف چندین ماده مغذی و همچنین انتقال مواد مغذی از طریق جفت به جنین آسیب می رساند. مصرف داروها ممکن است روی اندازه بدن اثر بگذارند و نگرانی در مصرف آنها اغلب به دلیل افزایش زیاد وزن می باشد. استفاده از داروی آی وی با بروز ایدز ارتباط دارد و ممکن است طی بارداری و شیردهی پس از وضع حمل به جنین انتقال یابد.

برای سوزش سر دل در دوران بارداری چه کنیم !؟

برای رفع این مشکل توصیه هایی مانند : غذا در وعده های غذایی و میان وعده ها تا حد امکان کم چرب باشد و غذا به آرامی میل شود. از میان وعده های کم چرب مانند نان برشته، بیسکویت نمکی (کراکر) و میوه برای تامین انرژی و مواد مغذی اضافی استفاده شود، نوشیدن مایعات عمدتا بین وعده های غذایی، کاهش یا خودداری از مصرف ادویه ها، شکلات، نعنا و غذاهای سرخ شده و پر چرب، خودداری از مصرف تنباکو، الکل، کافئین و نوشیدنی های کربوهیدراتی، خودداری از خوابیدن و دراز کشیدن تا 1- 2 ساعت پس از خوردن یا نوشیدن، پوشیدن لباس هایی با گشادی مناسب اغلب کمک کننده هستند.

برای رفع یبوست در دوران بارداری چه کنیم !؟

نوشیدن 2 – 3 لیتر آب در روز به شکل آب، شیر، آبمیوه و سوپ کمک کننده است. نوشیدن مایعات گرم بلافاصله پس از بیداری از خواب، خوردن غلات پر فیبر، غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات، خوردن آلو، آب آلو و انجیر ممکن است در رفع یبوست کمک کننده باشد. انجام فعالیت های جسمانی ماننده پیاده روی و شنا نیز کمک کننده هستند.

غذاهای نفرت‌انگیز و مورد علاقه در دوران بارداری !

غذاهایی که زنان باردار معمولا از آن ها متنفر بوده و علاقه ای به مصرف آن ها ندارند عبارتند از : قهوه، چای، غذاهای سرخ شده و پر چرب، غذاهای ادویه دار، گوشت قرمز و تخم مرغ، غذاهای مورد علاقه اغلب شامل شکلات، مرکبات، میوه ها، ترشیجات، چیپس و بستنی می باشند.

  قسمت دوم را بخوانید : (سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری قسمت دوم)  

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر کم خونی را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، رفع کم خونی (خون ساز)، رفع خستگی ، نشاط آور، بسیار مقوی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0