topNotif

موسیقی برای آرامش

1662 بازدید
09 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

موسیقی برای آرامش و تن آرامی :

روان به سلول های مغز و بافت های بدن متصل است و در واقع تراوشی از جسم است. به همین دلیل هر ناراحتی و خستگی و دردی که به جسم وارد شود بر روان نیز تاثیر می گذارد و بر عکس. هر ناراحتی مانند سنگی که در آب پرتاب شود انعکاس و ارتعاش ایجاد می کند که تاثیر ارتعاش در روح به صورت تنش و استرس نمایان و منتشر می شود. افراد به دلیل ژنتیک و مواد ارثی متفاوت و نوع تمرین، استعدادهای مختلفی دارند. بعضی به دلیل توان قوی و تربیت مطمئن و معنوی خانواده، دردها و استرس ها را بهتر تحمل می کنند و کنترل بیشتری بر حال خود دارند و برخی دیگر در مقابل همان استرس برانگیخته شده و واکنش شدید نشان می دهند و بی قراری و هیجان زیادی پیدا می کنند. افراد با هر توان و استعدادی به تمرین هایی برای کسب آرامش نیاز دارند. این تمرین ها متنوع است و از جمله آن ها می توان به روش های تن آرامی اشاره کرد.

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی

همان طور که از نام تن آرامی بر می آید، با آرام کردن فشارهای بدن و عضله ها، از فشارهای روحی کاسته می شود و احساس آرامش و سبکی به وجود می آید. به عبارت دیگر در روش تن آرامی با کم کردن فشارهای عضلانی و اندام ها، درد و نگرانی و خستگی و هر گونه فشار جسمی و روانی را تسکین می دهند. امروزه برای تمرین تن آرامی از موسیقی استفاده فراوانی می شود. در این روش با کاهش فشارهای بدنی، از استرس کاسته می شود. تمرین کننده، ضمن آن که از فشار اعضا و اندام بدن می کاهد، سوار و سبکبال در فضای یکنواخت و نورانی، سیر و احساس راحتی را در خود القا و منتشر می کند. روش تمرین تن آرامی با موسیقی به این صورت است که فرد درحالی که آرامیده و آسوده به دور از هر گونه فشار عضلانی همراه با تنفس آرام و عمیق، با حالت ملودی ها سیر و پرواز می کند. به تدریج ذهن و پریسپری در فضای یکنواخت و گسترده ملودی ها از تنش ها رها می گردد و فکر انتشار آسوده و آرامی پیدا می کند و این آسودگی به بدن نیز منتقل می شود.

 

همچنین بخوانید: تاثیرات موسیقی درمانی بر روی سالمندان

 

در واقع در تن آرامی، موسیقی ابزار تمرکز است، همان طور که در تمرکز ذهنی، فرد ذهن خود را به چیزی ثابت مثل شعله یک شمع، متمرکز و واژه و یا سیلابی را تکرار می کند تا به تدریج ذهن دچار رخوت و آماده توجه و آرامش گردد. در تمرین با موسیقی، تم های آرام بخش و مناسب وسیله ی این کار است. تحقیقات نشان داده آرام سازی با موسیقی از فشار خون، ضربان قلب و میزان دم و بازدم می کاهد، میزان مصرف اکسیژن را کاهش می دهد، سطح اسید خون را پایین می آورد و امواج مغزی را از حالت فشار و استرس در سطح بتا به امواج پایین تر در سطح آلفا وارد می کند. مجموعه این تغییرات که باعث سستی و رخوت می گردد در نظام فیزیولوژیک و اندام بدن سبب کاهش استرس و فشار درون می شود.

برای تمرین با موسیقی مخصوص تن آرامی، در حالت آرمیده و با چشمانی بسته به دیوار از هر گونه فشار عضله ها بدن خود را رها سازید و با تنفسی آرام و عمیق همراه ملودی سیر نمایید و با آسودگی، افکار و احساس های گوناگون را مرور کنید و یکی پس از دیگری آن ها را از سر عبور دهید، هم چنان به ملودی ها متمرکز گردید و با سیر آن پرواز کنید. در هر لحظه ممکن است افکار متنوعی ذهن شما را احاطه کند، اجازه دهید این افکار وارد شوند و به پایان برسند. هر روز یک ربع تمرین می تواند مفید باشد و معمولا پس از یک ماه تاثیر آن آشکار می شود.

آرامش روانی با موسیقی طبیعت :

ضرب آهنگ و حرکت منظم امواج دریا، سکوت و آرامش سبزه زار و بیشه زار با نغمه پرندگان و صدای جیرجیرک ها در جنگل هم می تواند احساس آرامش طبیعت را به وجود آدمی منتقل سازند. امواج دریا طراوت زندگی را منتشر می کند. صلابت و قدرت آن، روح را تسلیم جریان و سیر خود می کند و آن را در بستر خود آرام می سازد. آن گاه که در حالت تن آرامی و تمرکز ذهنی به صدای امواج گوش می سپاریم و دم و بازدم خود را با آن ها هماهنگ می کنیم، پس از دقایقی با روح خود، جزئی از موج دریا می شویم و با آن به وحدت و یگانگی می رسیم، وحدتی که پراکندگی و تصورات مشوش ذهن را در خود حل می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لبان الذکر را با خواص دفع انرژی های منفی و پاکسازی محیط، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0