کرونوتراپی چیست ؟

2111 بازدید
16 فروردین 97
سمانه

کرونوتراپی چیست!؟

کرونـوتراپی یا تنظیم فعالیت های روزانه با ساعت بیولوژیک بدن، همان کرونوتراپی می باشد. آیورودا برای ایجاد توازن پایدار بین دوشاها ( که قبلا در مقاله طب هندی توضیح داده شده اند) یک سری دستورالعمل های کاربردی برای تنظیم فعالیت های روزانه فرد با ریتم های بیولوژیک و سوخت و سازی او در طی 24 ساعت شبانه روز دارد. اگر چه این ریتم ها در افراد مختلف کمی متفاوت بوده و با تغییر فصول نیز مقداری عوض می شوند. در ادامه یک دستورالعمل همگانی معمول که توسط اطبا طب سنتی توصیه شده است را خواهید خواند.

Attarak Chronotherapy Photo 2

کرونوتراپی چیست ؟

طریقه زندگی و عادت جاری

صبح ها

ترجیحا نیم ساعت قبل از طلوع آفتاب بیدار شوید. مثانه و روده های خود را تخلیه کنید. دندان های خود را مسواک بزنید. زبان خود را با مسواک و یا وسیله مخصوص این کار تمیز کنید. چشمان خود را با پاشیدن آب خنک بشویید. یک لیوان آب ولرم را با یک قاشق چای خوری عسل خام مخلوط کرده بنوشید. به جای آن همچنین می توانید یک لیوان از آب میوه های طبیعی هم دمای اتاق (غیر خنک) مصرف کنید. نوشیدن یک لیوان آب گرم به پاک کردن کلیه ها و روده بزرگ کمک خواهد کرد.

با روغن کنجد گرم، سر و بدن و کف پاهای خود را حداقل به صورت دو بار در هفته (به ویژه در هر هفته) و هر بار به مدت 7 – 10 دقیقه ماساژ بدهید. به مدت 10 – 12 دقیقه به نرمش های سبک و کششی و یا تمرین های یوگا (مثلا 5 تا 10 حرکت سلام بر خورشید) بپردازید.

با حداقل گرمای ممکن آب دوش بگیرید. به این ترتیب که حمام خود را با دمای مطلوب آب شروع کنید و سپس دمای آب را به تدریج تا حد قابل تحمل خود پایین بیاورید. هرگز سر خود را با آب گرم نشویید. لباس های تمیز و راحت، مناسب با فصل و متناسب با میزان فعالیت خود بپوشید. سعی کنید از رنگ های روشن برای پوشش خود استفاده کنید.

تمرین های تنفسی یا پرانایاما را انجام بدهید. به تمرکز و ذن (ذن در واقع همان خودآگاهی از درون خود است، بنا بر آموزه های طب هندی بیماری زمانی رخ می دهد که ما ارتباط خود را با دنیای درونمان از دست می دهیم، انجام تمرکز و ذن روزی 2 بار صبح و قبل از خواب به مدت 20 دقیقه توصیه شده است) بپردازید. صبحانه ای مطابق با ساختار بدنی و متناسب با نیازهای روزانه و فصلی میل کنید و سپس به مطالعه یا کار بپردازید.

 

همچنین بخوانید: یوگا راهی مناسب برای آرامش روح و روان

 

ظهر

میان وعده ای شامل آب یا چای گیاهی به همراه بیسکویت یا میوه های مختلف و مورد علاقه خود تهیه کرده و میل کنید.

بعد از ظهر

ناهاری مطابق با ساختار بدنی و متناسب با نیازهای روزانه و فصلی میل کنید. استراحت کوتاهی به مدت 10 – 15 دقیقه داشته باشید. به مطالعه یا کار بپردازید.

عصر

میان وعده ای شامل آب یا چای گیاهی به همراه بیسکویت یا میوه های مورد علاقه خود میل کنید.

شب

به مدت 20 – 30 دقیقه ورزش کنید، ورزش های ارجح عبارتند از حرکات یوگا (سلام بر خورشید)، شنا و پیاده روی تند یا همان جاگینگ (دوی آهسته)، 20 – 30 دقیقه بین ورزش و شام فاصله بیندازید. شامی مطابق با ساختار بدنی و متناسب با نیازهای روزانه و فصلی میل کنید. به مدت 15 – 20 دقیقه پیاده روی کنید. به استراحت و فعالیت های مفرح بپردازید و زود بخوابید و حداقل 60 – 90 دقیقه بین شام و زمان خواب فاصله بیندازید. بهتر است قبل از ساعت 10 شب به رختخواب بروید.

با رعایت این انضباط، انرژی در درون بدن و در محیط خارجی جریان پیدا می کند. لازم است که در تمام مواقع نسبت به این جریان انرژی آگاه باشید تا حداکثر استفاده را از انضباط روزانه تان بکنید.

 

کرونوتراپی چیست ؟

کرونوتراپی چیست ؟

 

پیشنهاداتی برای یک زندگی سالم توام با خلاقیت

پرهیز غذایی و هضم

  • یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده با یک نوک انگشت نمک، اشتهاآور خوبی است.
  • نوشیدن دوغ بدون چربی با یک نوک انگشت زنجبیل یا زیره به هضم غذا کمک می کند.
  • یک قاشق چایخوری گی (کره تصفیه شده) با برنج به هضم غذا کمک می کند.
  • یک لیوان شیر خام و گرم با زنجبیل در موقع خواب به بدن قوت می دهد و ذهن را آرام می نماید.
  • زیاده روی در خوردن ناسالم است.
  • نوشیدن آب بلافاصله قبل و بعد از غذا اثر معکوس روی هضم غذا می گذارد.
  • روزه گرفتن طولانی، ناسالم است.
  • نوشیدن بیش از حد آب ممکن است باعث چاقی شود.
  • نوشیدن بیش از حد نوشابه های سرد، مقاومت بدن را کاهش م یدهد و ایجاد خلط بیش از حد می کند.
  • چرت بعد از ناهار کافا و وزن بدن را افزایش می دهد.

بهداشت بدنی

  • در صورت امکان، برای مدت پنج دقیقه به طلوع آفتاب خیره شوید تا دید چشمتان بهتر شود.
  • خیره شدن به یک شعله ثابت، صبح و بعد از ظهر برای مدت ده دقیقه به دید چشم کمک می کند.
  • از نیاز های طبیعی بدن مانند تخلیه شکم، ادرار کردن، سرفه کردن، عطسه کردن، خمیازه کشیدن، آروغ زدن و دفع گاز جلوگیری نکنید.
  • در هنگام تب از خوردن غذا امتناع ورزید و با چای زنجبیل روزه بگیرید.
  • مالیدن روغن کنجد به کف پاها هنگام خواب، باعث خوابی آرام و ساکت می شود.
  • روی شکم نخوابید.
  • مطالعه در رختخواب به دید چشم صدمه می زند.
  • بوی بد دهان ممکن است حاکی از یبوست، هضم ضعیف، دهانی غیر بهداشتی و وجود سمومی در روده باشد.
  • بوی بدن حاکی از وجود سمومی در سیستم است.
  • دراز کشیدن به پشت به مدت 15 دقیقه ذهن را آرام می کند و به بدن استراحت می دهد.
  • در هنگام عادت ماهانه، از کارهای سخت فیزیکی مانند یوگا یا دویدن اجتناب ورزید.
  • پرحرفی انرژی را تحلیل می برد و واتا (سه دوشا) را افزون می سازد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بخور حضرت مریم را با خواص درمان انواع بیماری های عصبی، درمان افسردگی شدید، درمان ام اس، صرع، تشنج، انواع معلولیت ها، جنون، درمان اوتیسم، درمان شب ادراری، کمک به استجابت دعا، بلغم زدا، ضد سرطان، آرامبخش، رفع انرژی های منفی، درمان میگرن شدید، معطر کردن فضای خانه، درمان چشم زخم و تقویت حافظه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    27 بهمن 1401

    تشکر از مطالب ارزنده.

0