topNotif

همه چیز درباره تالاسمی

2119 بازدید
28 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

همه چیز درباره تالاسمی و انواع آن :

افراد دچار تالاسمی دارای یک اختلال خونی ارثی هستند که باعث کم خونی خفیف و یا شدید می شوند. کم خونی به علت کم شدن هموگلوبین و کم شدن تعداد گلبول های قرمز ایجاد می شود. هموگلوبین نوعی پروتئین است که در گلبول های قرمز قرار دارد و وظیفه آن حمل اکسیژن در سراسر بدن است. در افراد مبتلا به تالاسمی، ژنی که مسئول ساختن هموگلوبین می باشد وجود ندارد و یا این که دچار تغییر شده است. انواع شدید تالاسمی معمولا در اوایل دوران کودکی تشخیص داده می شوند و تا آخر عمر با فرد باقی می مانند.

انواع تالاسمی :

دو نوع اصلی تالاسمی یعنی آلفا تالاسمی و بتا تالاسمی، به این خاطر نام گذاری شده اند که دو زنجیره پروتئینی آلفا و بتا باعث ساخت هموگلوبین طبیعی می شود. ژن های ایجاد کننده هر نوعی از تالاسمی، از والدین به فرزندان به ارث می رسد. انواع خفیف و شدید تالاسمی وجود دارند. وقتی که یک یا چند تا از چهار ژنی که برای ساخت زنجیره آلفا گلوبین مولکول هموگلوبین لازم است وجود نداشته باشد یا تغییر کرده باشد آلفا تالاسمی ایجاد می شود. وقتی بیشتر از دو ژن دچار اشکال باشند انواع متوسط تا شدید کم خونی به وجود می آید. آلفا تالاسمی ماژور می تواند باعث سقط جنین شود.

همه چیز درباره تالاسمی

همه چیز درباره تالاسمی

علل ایجاد بتا تالاسمی :

وقتی که یک یا هر دو ژنی که برای ساخت زنجیره بتاگلوبین مولکول هموگلوبین لازم است تغییر کرده باشند بتا تالاسمی ایجاد می شود. شدت بیماری بستگی به ماهیت ناهنجاری و این که یک یا هر دو ژن دارای مشکل هستند، دارد. اگر هر دو ژن دارای اشکال باشند کم خونی می تواند از متوسط تا شدید باشد.

علل ایجاد تالاسمی :

تالاسمی بر اثر عدم وجود یا تغییر ژن هایی که در ساخت هموگلوبین شرکت می کنند ایجاد می شود. هموگلوبین، پروتئینی است که در داخل گلبول های قرمز قرار داشته وظیفه حمل اکسیژن در سرتاسر بدن را برعهده دارد. افراد دچار تالاسمی، هموگلوبین کمتری می سازند و تعداد گلبول های قرمز آن ها نیز از حالت طبیعی کمتر می باشد که این وضعیت باعث بروز کم خونی های خفیف تا شدید می شود. تالاسمی همیشه به صورت ارثی از والدین به فرزندان انتقال می یابد. فردی که ژن تالاسمی را فقط از یکی از والدین خود به ارث می برد و از دیگری ژن های سالم را به ارث می برد را اصطلاحا حامل تالاسمی یا دارای صفت تالاسمی و یا تالاسمی مینور می نامند. این گونه افراد اغلب به جز یک کم خونی خفیف هیچ گونه علامت دیگری ندارند اما می توانند ژن تالاسمی خود را به فرزندان شان منتقل کنند.

 

همچنین بخوانید:   فقر آهن زنگ خطر کم خونی است

 

علائم و نشانه های تالاسمی چیست ؟

علائم تالاسمی بستگی به نوع و شدت آن متفاوت می باشد. وقتی به علت کم بودن هموگلوبین و کاهش تعداد گلبول های قرمز، اکسیژن نتواند به تمام قسمت های بدن برسد، علائم تالاسمی بروز می کنند (کم خونی). حاملین خاموش (حاملین ساکت) و افرادی که دارای تالاسمی مینور هستند معمولا هیچ علامت و مشکلی ندارند. بعضی از این افراد ممکن است دچار کم خونی خفیفی باشند که با آزمایش خون مشخص می شود.

در انواع شدیدتر تالاسمی (مثل بتا تالاسمی ماژور) علائم کم خونی شدید از همان اوایل دوران کودکی ایجاد می شوند و عبارتند از : احساس خستگی و ضعف، رنگ پریدگی پوست و یا زرد شدن پوست، بزرگ شدن طحال و کبد، پر رنگ شدن ادرار، غیر طبیعی شدن استخوان های صورت، کم شدن رشد بدن، نوزادانی که دچار شدیدترین نوع تالاسمی یعنی، آلفا تالاسمی نوع هیدروپس فتالیس هستند قبل از تولد و یا اندکی بعد از تولد از بین می روند.

نحوه درمان تالاسمی :

درمان تالاسمی بستگی به نوع و شدت آن دارد. افراد دارای تالاسمی مینور معمولا هیچ علائم و مشکلی نداشته و نیازی هم به درمان ندارند، افرادی که دچار انواع تالاسمی (مثل تالاسمی اینترمدیا) هستند ممکن است گاهی اوقات نیز به انتقال خون نیاز داشته باشند. افرادی که دچار تالاسمی شدید هستند دارای یک بیماری جدی و تهدید کننده زندگی می باشند. این افراد با تزریقات منظم خون، برداشتن آهن اضافی خون و پیوند مغز استخوان تحت درمان قرار می گیرند. بدون درمان، کودکان دچار تالاسمی شدید عمر زیادی نخواهند کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون خون ساز را با خواص درمان کم خونی، تامین هموگلوبین خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0