topNotif

خواص میوه خربزه یا بطیخ برای سلامتی بدن

2551 بازدید
12 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

خواص میوه خربزه یا بطیخ که بد نیست با آن آشنا شویم

میوه گیاهی است بوته ای، دارای برگ های پهن، پرزدار، خشن و پیچکدار، گل های نر روی اولین ساقه ها و گل های ماده بعد از آن روی ساقه های جوان تر ظاهر می شوند. خربزه معمولا تخم مرغی با هیکلی بزرگ است، که تعداد زیادی تخم در آن وجود دارد و دارای نژادهای مختلفی است.

خواص درمانی خربزه :

معتدل و تر، که شیرین آن گرم و تر است، در گوشت میوه هیدرات های کربن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، تیامین، نیاسین، ترکیبات ید دار، اوره آز، آهن، مس، سلولز وجود دارد. عرق و شیر را زیاد می کند، ادرار آور و قاعده آور است، دماغ را مرطوب می کند، سلول های بدن را ترمیم نموده، کم خونی های مختلف را برطرف می سازد، بدن را چاق و جوانی را تجدید می نماید، برای کلیه و مثانه و دفع سنگ مفید بوده، سل ریوی، استسقا، یرقان، نقرس، بواسیر، روماتیسم را درمان می کند.

اگر قبل از غذا میل شود، اشتها را زیاد می کند، اگر آب تراش شده آن را با نیشکر مخلوط کنید و بخورید، نفخ معده و سوهاضمه را برطرف می کند. اگر تمام اجزا را خشک کنید و به صورت گرد در آورید و بخورید. برای ضد قی و تسکین و آشفتگی مفید است. گوشت آن را له کنید و به شکل ضماد روی سوختگی های سطحی پوست بدن بگذارید. بهبود حاصل می شود، همچنین برای تسکین ورم دور چشم و درمان ورم های سخت نافع است.

خواص میوه خربزه یا بطیخ

خواص میوه خربزه یا بطیخ

تذکر :

اگر با شکم خالی و ناشتا خورده شود، ممکن است ایجاد تب های صفراوی کند، اگر قبل از غذا خورده شود ممکن است تولید ورم روده و اسهال نماید، اگر بعد از غذا خورده شود ممکن است موجب ترش کردن غذا گردد، کسانی که بیماری دستگاه گوارش دارند یا مبتلا به دیابت هستند و کودکانی که اسهال دارند باید از خوردن آن پرهیز کنند، اگر افراد گرم مزاج خربزه زیاد شیرین را چند روز ناشتا بخورند، ادرارشان را خون آلود می کند.

خوردن خربزه در بعضی افراد موجب سستی، بی حالی و زیاد شدن اخلاط می شود، ضمنا افراد دیالیزی نیز مجاز به خوردن این میوه نمی باشند. خربزه بعلت داشتن هورمون و اشعه رادیو اکتیو، امراض پنهان و کهنه را بیدار می سازد.

 

  همچنین بخوانید: فواید بی شمار خربزه

 

خواص تخم خربزه :

گرم و تر است و مغزه آن مهار کننده سرطان، افزایش دهنده ترشحات عادت ماهیانه، درمان سرفه های گرم، ضد درد سینه و خشونت زبان، حلق، تسکین دهنده تب های گرم و عطش و سوزش مجاری ادراری، زیاد کننده ترشح ادرار، باز کننده ی گرفتگی های کبد و افزایش دهنده نیروی باه است. التهاب، زخم و خراش حادث در مجرای آلت مرد که در اثر سنگ کلیه ایجاد شده باشد را التیام می بخشد و برای خارج کردن انگل معده نافع است.

نسخه های درمانی با تخم خربزه:

  • برای تحلیل ورم حاصل از سرماخوردگی و برف که در چشم ایجاد شده باشد، جوشانده نیم کوب شده تخم خربزه همراه با پوست خربزه را بخور دهید. مغز آن را بکوبید و با موز له شده مخلوط کنید و بر پوست بمالید، رنگ پوست را روشن می کند و کک و مک و لک های قهوه ای صورت را برطرف می سازد.
  • برای خرد کردن سنگ مثانه هر بار هشت گرم از پوست خشک شده و ساییده آن بخورید، و اگر گل خربزه را بو بدهید و بکوبید و به صورت گرد در آورید و در ظرف شیشه ای نگهداری کنید، برای پاک کردن شکم در موارد سنگینی معده و یا در موارد مسمومیت ها که احتیاج به قی و استفراغ باشد از آن بخورید، مفید است.
  • اگر گرد آن را در بینی کسی فوت کنید، برای زخم های داخل بینی مفید است.
  • کشیدن آن در بینی برای معالجه یرقان خوب می باشد.
  • در ریشه خربزه ملون آمتین وجود دارد و اگر می خواهید استفراغ کنید آب دم کرده آن را بنوشید یا هفت، هشت گرم از پودر آن را بخورید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تخم کدو را با خواص درمان پروستات، تقویت مغز و اعصاب، درمان خارش سر، درمان سرفه و خشونت سینه، پیشگیری از پوکی استخوان، افزایش میل جنسی آقایان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0