عاقبت بیماران مبتلا به تومور مغزی

3755 بازدید
14 اردیبهشت 97
سمانه

عاقبت بیماران مبتلا به تومور مغزی چست و چه نکاتی را رعایت کنیم…

تومورها یا غده های مغزی ممکن است سرطانی و یا غیر سرطانی باشند. بر خلاف سایر جاهای بدن، سرطانی یا غیر سرطانی بودن غده ها در مغز می توانند به یک اندازه خطرناک باشند. خطرناک بودن یک غده در مغز بستگی به محل آن، اندازه آن و سرعت رشد کردن آن دارد. هر دو نوع یعنی هم سرطانی و هم غیر سرطانی می توانند به بافت های مجوار خود در مغز فشار آورده و باعث بالا رفتن فشار در داخل جمجمه شوند. غده هایی که از ابتدا در مغز ایجاد شوند را اصطلاحا تومورهای اولیه می نامند. این تومورها ممکن است از سلول های پشتیبان مغز منشا بگیرند که به آنها مننژیوما می گویند. تومور های نوع گلیوما اغلب سرطانی هستند اما اکثر تومورهای نوع مننژیوما غیر سرطانی می باشند. تومورهای اولیه مغز در آقایان کمی شایع تر از خانم ها می باشند و معمولا در سنین بین 60 تا 70 سالگی ایجاد می شوند. بعضی از انواع تومورهای مغزی فقط در کودکان دیده می شود. تومورهای ثانویه مغز بسیار شایع تر از تومورهای اولیه مغز می باشند. این تومورها همیشه سرطانی بوده و سلول های سرطانی آن از طریق جریان خون از تومور های جاهای دیگر بدن مثل ریه ها خود را به مغز می رسانند. در چنین مواردی ممکن است در چندین جای مغز تومورهای سرطانی ایجاد شود.

علایم و نشانه های تومور های مغزی !

علایم معمولا وقتی خودشان را نشان می دهند که تومور به قسمتی از مغز فشار وارد می آورد و یا این که فشار داخل جمجمه را بالا می برد. این علایم شامل مواردی همچون سردردی که معمولا صبح ها شدیدتر بوده و با سرفه کردن یا خم شدن بدتر می گردد، تهوع و استفراغ، تاری دید سایر علایمی که ممکن است در تومورهای مغزی ایجاد شوند بستگی به این دارد که چه قسمتی از مغز گرفتار تومور شده است. این علایم ممکن است شامل مواردی همچون عدم تعادل، اختلال در صحبت کردن و بریده بریده گفتن کلمات، دوتایی دیدن اشیا، اشکال در خواندن و نوشتن، تغییر شخصیت، بی حسی و ضعف دست و پای یک طرف بدن همچنین ممکن است تومور مغزی باعث بروز تشنج شود. گاهی اوقات تومور سبب بسته شدن جریان مایع مغزی نخاعی که در داخل و اطراف مغز و نخاع گردش می کند می شود و در نتیجه باعث افزایش فشار در بطن های مغزی و موجب وارد آمدن فشار بیشتر به بافت های مغز می شود. اگر این وضعیت درمان نشود به تدریج خواب آلودگی ایجاد شده و در نهایت ممکن است فرد به کما رفته و مرگ رخ دهد.

عاقبت بیماران مبتلا به تومور مغزی

عاقبت بیماران مبتلا به تومور مغزی

نحوه تشخیص تومور مغزی !

اگر شما مشکوک به داشتن تومور مغزی باشید پزشک برایتان سی تی اسکن (CT scan) یا ام آر آی (MRI) از مغز درخواست خواهد نمود تا در آن به دنبال تومور بگردد و محل و اندازه آن را ارزیابی نماید. اگر مشخص گردید که تومور وجود دارد برای این که معلوم شود که آیا این تومور اولیه بوده و یا این که از جاهای دیگر بدن به مغز گسترش یافته است آزمایش های دیگری مثل عکس رادیوگرافی از سینه و ماموگرافی از پستان ها انجام می شود تا وجود تومور در این محل ها نیز بررسی شود. برای بررسی جریان خون در اطراف تومور ممکن است آنژیوگرافی مغزی نیز انجام گردد. همچنین ممکن است تحت بیهوشی عمومی اقدام به انجام تکه برداری از مغز شود. نمونه برداشته شده از مغز به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده خواهد شد تا نوع سلولی که تومور از آن ساخته شده است مشخص گردد.

نحوه درمان تومور مغزی !

نحوه درمان تومورهای مغزی بستگی به این دارد که تعداد تومور یک عدد است یا بیشتر می باشد محل دقیق تومور کجا قرار دارد و نوع سلول های آن چگونه است. تومورهای اولیه مغزی را ممکن است با عمل جراحی درمان نمود. هدف از جراحی برداشتن تمام تومور و یا تا آنجایی که ممکن است بیشتر تومور می باشد به شرطی که حداقل آسیب به بافت های مغزی اطراف آن وارد شود. تومورهایی که در محل های عمقی تر مغز واقع شده اند را معمولا نمی توان با جراحی برداشت. از رادیوتراپی نیز می توان به همراه درمان جراحی یا به جای آن در تومورهای سرطانی و غیر سرطانی استفاده نمود.

 

    همچنین بخوانید: نکاتی کلیدی در موثر بودن درمان با سنگ ها    

 

از آنجایی که تومورهای ثانویه مغزی که از جاهای دیگر بدن به مغز گسترش یافته اند اغلب چند تایی هستند. معمولا جراحی برای آن ها انجام نمی شود. با این حال اگر فقط در یک جای مغز تومور ایجاد شده باشد می توان آن را با موفقیت جراحی نمود، تومورهای چند تایی در مغز را معمولا با استفاده از رادیو تراپی و در موارد کمتری با استفاده از شیمی درمانی درمان می کنند.

برای درمان عوارض تومور مغزی نیز ممکن است نیاز به استفاده از بعضی داروها باشد. برای مثال از داروی ضد تشنج برای مقابله با تشنج هایی که ممکن است رخ دهد استفاده می کنند. اگر تومور باعث انسداد جریان مایع مغزی نخاعی شود و مایع در بطن های مغزی جمع شود می توان با قرار دادن یک لوله از طریق جمجمه یک راه فرعی برای عبور این مایع فراهم نمود. استفاده از درمان های دیگر مثل فیزیوتراپی برای کمک به مشکلات حرکتی و گفتار درمانی برای کمک به مشکلات صحبت کردن نیز می تواند مفید واقع شود.

عاقبت بیماران مبتلا به تومور مغزی

عاقبت بیماران مبتلا به تومور مغزی بستگی به این دارد که محل، اندازه و سرعت رشد تومور به چه میزانی باشد. عاقبت تومورهای غیر سرطانی معمولا بهتر است زیرا رشد آن ها خیلی آهسته تر انجام می شود. بسیاری از افرادی که به این تومورها مبتلا می شوند را می توان با عمل جراحی به طور کامل درمان نمود. عاقبت سایر تومور ها بستگی به این دارد که از چه نوع سلولی ساخته شده اند و این که آیا می توان آن ها را با عمل جراحی بیرون آورد یا خیر؟!

از هر چهار نفری که به تومور های مغزی اولیه سرطانی دچار می شوند یک نفرشان تا دو سال بعد از تشخیص اولیه زنده باقی می ماند اما تعداد کمی از آن ها بیشتر از 6 ماه زنده نمی مانند گرچه در موارد نادری اشخاصی که دارای فقط یک تومور منفرد ثانویه در مغز بوده اند با عمل جراحی معالجه شده اند. البته به این نکته توجه کنید که احتمال درمان موفقیت آمیز بیمار سرطانی در صورت حفظ روحیه و نداشتن ترس از مرگ و نیستی بیشتر خواهد بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پکیج رفع تشنج را با خواص پیشگیری و درمان تشنج بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0