نحوه درمان سکته مغزی

1856 بازدید
17 اردیبهشت 97
سمانه

سکته مغزی !

اگر خون رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد این قسمت از مغز دیگر نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، این وضعیت را اصطلاحا سکته مغزی می نامند. سکته مغزی می تواند یا به علت بسته شدن و یا به علت پاره شدن و خونریزی یکی از شریان های خون رسان مغز ایجاد گردد. معمولا قبل از بروز سکته مغزی علایم هشدار دهنده ای وجود ندارد و یا این که علایم خیلی جزیی وجود دارد. بعد از بروز سکته مغزی بیمار باید فورا در بیمارستان بستری شود تا از وارد آمدن صدمات دایمی به مغز جلوگیری شود. عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می شود بستگی به محل سکته  و وسعت بافت های گرفتار شده مغز دارد. محدوده این عوارض از علایم خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض ناتوان کننده دایمی و یا مرگ متفاوت می باشد. اگر این علایم در عرض 24 ساعت از بین بروند این وضعیت یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی احتمالی در آینده می باشد.

میزان شیوع سکته مغزی!

هر ساله حدود 12000 نفر در بریتانیا دچار سکته مغزی می شوند. این وضعیت در آقایان و افراد مسن شایع تر می باشد. در یک فرد 70 ساله احتمال سکته مغزی صد برابر بیشتر از یک فرد 40 ساله می باشد. گرچه در طی 50 سال گذشته میزان مرگ و میر بر اثر سکته مغزی به مقدار خیلی زیادی کاهش یافته است اما هنوز هم سکته مغزی سومین علت شایع مرگ در بریتانیا بعد از سکته قلبی و سرطان ها می باشد.

علت ایجاد سکته مغزی !

حدود نیمی از تمام موارد سکته های مغزی بر اثر بسته شدن یک شریان مغزی یا یک لخته خون که به آن اصطلاحا ترومبوز مغزی گفته می شود ایجاد می گردد. سایر علل عمده ایجاد سکته مغزی را آمبولی مغزی و خونریزی مغزی تشکیل می دهد. آمبولی مغزی وقتی رخ می دهد که تکه ای از یک لخته خون که در جای دیگری از بدن ساخته شده است (مثلا در قلب یا در شریان اصلی گردن ) خود را از طریق جریان خون به یکی از شریان های خون رسان مغز می رساند و در آنجا گیر می کند. حدود یک سوم سکته های مغزی بر اثر آمبولی مغزی ایجاد می شوند. خونریزی مغزی که باعث حدود 20 درصد سکته های مغزی می باشد بر اثر پاره شدن یکی ازشریان های خونرسان مغز ایجاد می شود و در این موارد خون بر روی بافت های اطراف آن ریخته می شود. لخته های خونی که باعث بروز ترومبوز مغزی و آمبولی مغزی می شوند احتمال زیادی دارند که در یک شریانی که بر اثر تصلب شرایین آسیب دیده است ساخته شده باشند.

نحوه درمان سکته مغزیتصلب شرایین وضعیتی است که در آن دیواره شریان ها بر اثر رسوب چربی در آن ها سفت می شوند. عواملی که باعث افزایش احتمال ایجاد تصلب شرایین می شوند عبارتند از مصرف زیاد چربی در رژیم غذایی، سیگار کشیدن، مبتلا بودن به مرض قند و وجود مقادیر زیاد چربی در خون، آمبولی مغزی ممکن است بر اثر اختلال در ریتم ضربان قلب، اختلالات دریچه ای قلب و یا یک سکته قلبی که به تازگی رخ داده است ایجاد شود که تمام این موارد می توانند باعث ساخته شدن لخته خون در قلب شوند. خطر بروز آمبولی مغزی، ترومبوز مغزی و خونریزی مغزی با بالا رفتن فشار خون افزایش می یابد.

در بیماری سلول داسی شکل که یک نا هنجاری گلبول های قرمز خون می باشد بخاطر شکل گلبول های قرمز خون که به صورت داس در می آیند و احتمال چسبیدن به هم و گیر کردن در عروق خونی را دارند خطر ترومبوز مغزی افزایش می یابد. به طور کمتر شایعی ترومبوز ممکن است بر اثر تنگ و باریک شدن شریان های خون رساننده به مغز بخاطر التهاب ایجاد گردد، التهاب شریان ممکن است به علت وجود یک بیماری خود ایمن ایجاد شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم خود بدن حمله می کند.

علایم و نشانه های سکته مغزی !

در اکثر افراد علایم سکته مغزی به سرعت و در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه بعد از وقوع سکته خود را نشان می دهند، علایم هر سکته مغزی بستگی به قسمتی از مغز دارد که دچار گرفتاری شده است، این علایم عبارتند از ضعف یا ناتوانی در حرکت دادن یک طرف بدن، بی حسی یک سمت بدن، عدم توانایی در انجام حرکات ظریف، اختلال در بینایی مثل تار شدن دید و یا از دست رفتن بینایی در یک چشم، اختلال در صحبت کردن و بریده بریده حرف زدن، اشکال در پیدا کردن کلمات و فهمیدن آن چیزی که دیگران می گویند. استفراغ کردن و اشکال در حفظ تعادل بدن اگر سکته مغزی شدید باشد قسمت هایی از مغز که کنترل تنفس و فشار خون را بر عهده دارند ممکن است گرفتار شده و یا اینکه شخص ممکن است به کما برود که نتیجه آن می تواند مرگبار باشد.

 

        همچنین بخوانید: علایم و نشانه های پر فشاری خون  

 

نحوه تشخیص سکته مغزی !

اگر مشکوک شدید که شخصی دچار سکته مغزی شده است سریعا او را به بیمارستان برسانید تا علت ایجاد آن شناسایی شده و درمان آن آغاز گردد. برای اینکه مشخص گردد که سکته مغزی به علت خونریزی و یا انسداد شریان می باشد اقدام به انجام سی تی اسکن (CT scan) و ام آر آی (MRI) می شود. از آنژیوگرافی مغزی و یا اسکن ممکن است برای شناسایی قسمت های تنگ و باریک شده شریان ها که می توان با جراحی آن ها را اصلاح نمود استفاده کرد. از آزمایش های دیگر ممکن است برای کشف منشا یک آمبولی استفاده شود. این آزمایش ها شامل کوکاردیوگرافی برای ارزیابی دریچه های قلب و مانیتورینگ قلبی برای بررسی ریتم ضربان قلب می باشد.

نحوه درمان سکته مغزی !

درمان اولیه پس از وقوع یک سکته مغزی شامل تحت نظر گرفتن دقیق فرد و انجام اقدامات پرستاری برای محافظت تنفسی او می باشد. انجام درمان طولانی مدت برای کاهش خطر وقوع سکته های مغزی بعدی بستگی به این دارد که علت ایجاد این سکته مغزی چه بوده است؟ درمان طولانی مدت آن ممکن است شامل تجویز داروهای ضد فشار خون باشد تا فشار خون را پایین آورد و از احتمال خونریزی های بعدی بکاهد. در تمام موارد سکته های مغزی درمان های توان بخشی مثل فیزیوتراپی و گفتار درمانی چه در بیمارستان و چه در خانه ضروری می باشد. تغییر در عادات و نحوه زندگی مثل کم کردن چربی در رژیم غذایی و ترک استعمال دخانیات می توانند باعث کاهش خطر بروز یک سکته مغزی دیگر در آینده شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبویه را با خواص تقویت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی عصبانیت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0