topNotif

چه کسانی دچار پوکی استخوان می شوند !؟

1843 بازدید
26 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

چه کسانی دچار پوکی استخوان می شوند !؟ و چرا ؟!!

هر کسی ممکن است دچار پوکی استخوان شود اما بعضی افراد نسبت به دیگران بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. در هر شخصی بروز پوکی استخوان بستگی به عواملی مثل سن، جنس و نژاد دارد. یک خانم سالخورده نسبت به یک مرد جوان بیشتر در خطر ابتلا به پوکی استخوان است. یک سیاه پوست آفریقایی نسبت به یک آسیایی یا اروپایی کمتر در خطر ابتلا به این بیماری است. عوامل ژنتیکی و وراثتی در تعیین حداکثر توده استخوانی موثر هستند و همچنین ممکن است در سرعت از دست دادن استخوان به علت افزایش سن هم نقش داشته باشد. بالاخره اینکه در بعضی از موارد از دست دادن استخوان به علت ابتلا به یک بیماری، مصرف بعضی داروها و بعضی از عادت ها ایجاد شود.

عوامل ژنتیکی !

از آنجایی که پوکـی استخوان بسیار شایع می باشد بسیاری از افراد اثرات این بیماری را در یک یا چند نفر از خویشاوندان خود می بینند و نگران این هستند که آن ها هم ممکن است این بیماری را به ارث ببرند. پوکی استخوان مشکلی است که در نتیجه افزایش سن افراد ایجاد می شود اما بعضی از افراد را بیشتر از سایرین مبتلا می سازد. هیچ تردیدی وجود ندارد که عوامل ژنتیکی در ایجاد این بیماری دخیل هستند اما این عوامل در ایجاد این بیماری زیاد قوی نیستند. میزان حداکثر توده استخوانی به طور عمده تحت تاثیر عوامل ژنتیکی هستند اما در سال های بعد سایر عوامل اهمیت بیشتری پیدا می کنند و ممکن است در نهایت در ایجاد یا عدم ایجاد پوکی استخوان تعیین کننده باشند.

با این وجود خطر ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که از نظر ژنتیکی دارای اسکلت بندی کوچکتری هستند بیشتر است. همچنین نشان داده شده است که خانم هایی که مادرانشان در سنین پیری دچار شکستگی استخوان ران شده اند دو برابر سایر افراد سالم احتمال شکستگی گردن استخوان ران در آینده را خواهند داشت.

عوامل خطر قوی !

بعضی از بیماری ها و درمان های آن ها باعث افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شوند این موارد شامل یائسگی زود هنگام در سنین پایین تر، فقدان پریودهای ماهانه، سابقه قبلی شکستگی استخوان، درمان با داروهای استروئیدی و ابتلا به بیماری هایی مثل اختلالات تیروئید و سرطان ها هستند.

چه کسانی دچار پوکی استخوان می شوند !؟

چه کسانی دچار پوکی استخوان می شوند !؟

یائسگی زود هنگام !

یائسگی به زمانی گفته می شود که پریودهای ماهانه یک خانم متوقف می شود که معمولا در سنین حدود 50 سالگی این امر اتفاق می افتد. با این حال از سن 45 سالگی به بعد هم ممکن است یائسگی روی دهد که طبیعی تلقی می شود. اگر یائسگی قبل از این سن رخ دهد خواه به علت طبیعی یا در نتیجه برداشتن تخمدان ها، رادیوتراپی یا شیمی درمانی برای سرطان ها به این یائسگی زود هنگام گفته می شود. خانم هایی که یائسگی زودرس دارند یا کسانی که به هر علتی دچار کمبود استروژن هستند در خطر زیادی برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

آمنوره !

آمنوره یا فقدان پریودهای ماهانه قبل از یائسگی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد گردد. این وضعیت در خانم های مبتلا به بی اشتهایی عصبی و نیز در خانم های لاغری که تمرینات ورزشی شدید می کنند مثل ورزشکاران حرفه ای یا ژیمناست ها بسیار شایع می باشد. همچنین در خانم هایی که دچار بیماری های مزمن مثل بیماری کبدی یا التهاب روده ها هستند، آمنوره دیده می شود. در آمنوره هورمون جنسی استروژن کاهش می یابد که عامل خطر مهمی برای بروز پوکـی استخوان است.

استروئید درمانی !

استروئید یا کورتون درمانی معمولا به صورت مصرف قرص ها در بسیاری از بیماری ها تجویز می گردد که این بیماری ها شامل بیماری های روماتیسمی، بیماری های ریوی، التهاب روده ها و بعضی از انواع سرطان ها هستند. متاسفانه با وجود این که داروهای استروئیدی در درمان این بیماری ها بسیار موثر هستند اما آن ها ممکن است باعث از دست دادن سریع استخوان و ایجاد پوکی استخوان گردند. هنوز کاملا مشخص نشده است که مصرف چه مقدار از این قرص ها می تواند باعث این وضعیت شود اما اعتقاد بر این است که مصرف روزانه 5 میلی گرم یا کمتر احتمال کمی دارد که ایجاد پوکی استخوان کند. به طور کلی هر چه مقدار مصرف این دارو بیشتر باشد احتمال بروز پوکی استخوان هم بیشتر می شود.

کسانی که به مدت طولانی از این دارو استفاده می کنند نیز در معرض خطر زیادی در ابتلا به این بیماری هستند. اما مصرف کوتاه مدت این داروها باعث ایجاد اثرات مضری در ایجاد پوکی استخوان نیستند. کرم ها و پمادهای کورتون دار مثل بتامتازون و… تزریق داخلی مفصلی کورتون مثلا به مفصل زانو یا شانه باعث پوکی استخوان نمی گردند. استنشاق اسپری کورتون دار که در بیماری آسم به کار می رود ممکن است اثرات کمی بر روی استخوان داشته باشد اما احتمال کمی وجود دارد که باعث بروز مشکلات جدی شود مگر این که به مدت طولانی برای چند سال و به مقدار زیاد استفاده گردد.

 

  همچنین بخوانید: پوکـی استخوان چیست؟

 

بیماری های تیروئید !

پر کاری تیروئید اگر به اندازه کافی درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن استخوان و در نتیجه پوکی استخوان شود. همچنین در موارد کم کاری تیروئید اگر به میزان بیش از اندازه ای از هورمون تیروئید استفاده شود همین اثر ممکن است ایجاد شود بنابراین خانم هایی که از قرص های تیروئید استفاده می کنند باید با انجام آزمایش های منظم خون از میزان هورمون تیروئید خونشان با خبر باشند.

سابقه قبلی شکستگی استخوان !

افرادی که تاکنون دچار یک یا چند شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان شده اند احتمال زیادی دارد که در آینده نیز به شکستگی های دیگری مبتلا شوند. دلیل این وضعیت روشن نیست اما ممکن است به علت ساختمان شکننده استخوان آن ها باشد. این امر به ویژه در خانم هایی صدق می کند که دچار یک یا چند شکستگی در مهره های ستون فقرات شان شده اند، خطر ایجاد شکستگی های بعدی در این خانم ها حدود هفت برابر دیگران می باشد. بنابراین تمام خانم هایی که سابقه شکستگی به خصوص در مچ دست یا ستون فقرات دارند باید از احتمال ایجاد شکستگی های بعدی در آینده با خبر باشند.

سایر بیماری ها!

چندین بیماری دیگر نیز وجود دارند که می توانند ایجاد پوکی استخوان کنند. این بیماری ها شامل بیماری کبدی مزمن، نارسایی کلیه ها و التهاب روده ها می باشند.

عوامل خطر مرتبط با نحوه زندگی!

بسیاری از جنبه های زندگی روزمره می تواند بر روی استخوان ها اثر بگذارند که این موارد شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی، مصرف الکل و سیگار می باشد. گرچه اثر این عوامل بر روی استخوان و ایجاد شکستگی به طور کلی کمتر از عوامل خطری هستند که قبلا شرح داده شد اما از این نظر که می توان این عوامل را اصلاح نمود و خطر پوکی استخوان را کاهش داد اهمیت دارند.

عدم فعالیت بدنی!

فعالیت کم بدنی در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است باعث کاهش حداکثر توده استخوانی شود. همچنین بی حرکت بودن در هر سنی منجر به از دست دادن سریع استخوان و یا پوکی استخوان می گردد. در افراد سالخورده عدم فعالیت بدنی اغلب همراه با کاهش قدرت عضلانی بوده و خطر زمین خوردن و سقوط و در نتیجه شکستگی را افزایش می دهد.

 

 همچنین بخوانید: بررسی خطر ابتلا به پوکـی استخوان

 

رژیم غذایی!

عوامل بسیاری در رژیم غذایی می توانند بر روی اسکلت بدن تاثیر بگذارند. مصرف کم کلسیم در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است منجر به کاهش حداکثر توده استخوانی شود و در آینده نیز به علت مصرف ناکافی کلسیم در رژیم غذایی ایجاد پوکی استخوان نماید. کمبود ویتامین دی که اغلب همراه با کمبود کلسیم می باشد باعث نرم شدن استخوان و ایجاد بیماری نرمی استخوان می گردد و احتمال بروز شکستگی را افزایش می دهد. همچنین مصرف زیاد پروتئین ها، کافئین و نمک ممکن است خطر بروز پوکی استخوان را افزایش دهد.

الکل!

مصرف زیاد الکل می تواند به علت کاهش توده استخوانی و نیز افزایش احتمال سقوط افراد باعث بروز شکستگی شود.

سیگار کشیدن!

خانم هایی که سیگار می کشند دارای هورمون استروژن کمتری هستند و سن ایجاد یائسگی آن ها پایین تر است. به علاوه پزشکان معتقدند که سیگار دارای اثرات مضری بر روی سلول های استخوان ساز هست. بنا به این دلایل خانم های سیگاری در خطر زیادی برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

چه چیزهایی باعث زمین خوردن و  سقوط افراد می شود!؟

در واقع تمام شکستگی های مچ دست و گردن استخوان ران و بعضی از شکستگی های مهره های ستون فقرات در اثر زمین خوردن و سقوط ایجاد می شوند. با افزایش سن احتمال زمین خوردن افراد بیشتر می گردد. بعضی از عواملی که باعث زمین خوردن می شوند اشکالاتی هستند که در محیط افراد وجود دارند مثلا گیر کردن پا به لبه فرش یا وجود چاله در خیابان، همچنین بعضی از عوامل هستند که مستقیما به سلامت فرد ربط دارند مثل ضعف بینایی، ضعف عضلات و ناتوانی که در اثر سکته مغزی ایجاد شده است.

مصرف الکل و نیز داروهای آرام بخش نیز می توانند باعث زمین خوردن افراد شوند. این عوامل خطر در سقوط و زمین خوردن به ویژه در افراد سالخورده اهمیت دارند و در صورت وجود خطر عمده ای در پیدایش شکستگی گردن استخوان ران می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شیره خرنوب را با خواص تحریک اسپرم، بهبود کیفیت اسپرم، درمان مشکلات تنفسی، ضد اسهال، کاهنده کلسترول بد و افزاینده کلسترول خوب را می توانید از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0