سنگ حنا و خواصش را بشناسیم

2699 بازدید
31 اردیبهشت 97
سمانه

سنگ حنا و خواصش را بشناسیم !

از گل سنگ ها می باشد، به فارسی لیکن و سنگ حنا و گل سنگ و در کتب طب سنتی با نام های عربی آن حزاز و حزاز الصخر آمده است. به عربی مصری حنتا الفریش نامند.

مشخصات سنگ حنا را بشناسیم

حزاز یا سنگ حنا گل سنگی است دارای ریشه های پهن و منبسط روی سنگ شبیه برگ، انشعابات آن با کناره های قوسی و مژه دار است. رنگ قسمت فوقانی اعضای این گل سنگ سبز زیتونی یا قهوه ای مایل به سبز ولی رنگ سطح زیرین آن خاکستری روشن است. وقتی به قسمت علفی شکل آن دست مالیده می شود به نظر چرمی و خشن می رسد. طعم آن تلخ و لعاب دار و دارای بویی ضعیف می باشد.

این گل سنگ ها چون برای اولین بار در مناطق کوهستانی شمال اروپا و آمریکای شمالی دیده شده به گل سنگ ایسلند معروف شده است ولی عملا در سایر مناطق سرد دنیا نیز روی سنگ ها می روید. در روی اعضای برگی شکل این گل سنگ ها لکه های قرمزی به قطر 4 – 5 میلیمتر دیده می شود که اسپرها یا هاگ های گل سنگ در آن قرار دارد.

سنگ حنا و خواصش را بشناسیم

سنگ حنا و خواصش را بشناسیم

خواص سنگ حنا !

علت اینکه گل سنگ را حزاز گویند به این جهت است که یکی از خواصش معالجه بیماری حزاز است، حزاز بیماری خارش پوستی است. گل سنگ حزاز را اگر به دست بمالند دست رنگ حنا می گیرد و به این جهت آن را سنگ حنا می نامند. اگر گل سنگ حزاز را در آب 24 ساعت بخیسانند تلخی آن کاسته می شود و مرسوم است که در آلمان این گیاه به عنوان مقوی برای دوران نقاهت بیماری، رفع سرفه، ناراحتی های ناشی از یبوست، آسم مرطوب، تقویت مسلولین طی دوران معالجه، رفع لاغری، قطع اسهال های مزمن و رفع زردی دختران جوان به کار می رود و در اغلب موارد نیز مانند شیرزا برای ازدیاد ترشح شیر مفید است.

از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گل سنگ حزاز سرد و خشک است. اگر گل سنگ ایسلند را 24 ساعت در آب بخیسانند ماده غذایی مقوی و مفیدی به دست می آید و از نظر هیدرات کربن نشاسته مانندی که دارد دارای نصف ارزش غذایی آرد گندم است.

 

همچنین بخوانید: گیاه حساس و خواصش را بشناسیم

 

 تهیه جوشانده حزاز !

لیکن ایسلاند 10 گرم، آب صاف 1000 گرم، آب را مدت کمی جوشانده و آب آن را دور می ریزند و با آب سرد می شویند تا ماده تلخ آن گرفته شود و بعد آن قدر آب می ریزند که پس از مدت یک ساعت جوشیدن در حدود 1000 گرم جوشانده به دست آید و آن را صاف می کنند. اگر در نظر باشد ماده تلخ آن برای تقویت معده محفوظ بماند لیکن آن را بدون شستن و بدون دور ریختن آب جوشانده اول برای مدت یک ساعت می جوشانند و صاف می کنند. مقدار لیکن را در این جوشانده تا 60 گرم نیز می توان رسانید. این جوشانده را ظرف روز، فنجان فنجان می خورند ملین است و نرم کننده سینه و هرچه بیشتر ماده تلخ داشته باشد بیشتر مقوی معده است.

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق کاهو را با خواص آرام کننده، نرم کننده، ضد تشنج، صفرا آور، خلط آور، تامین کننده آهن و ویتامین های بدن، زیاد کننده ادرار، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0