چگونه پوست خود را بشناسیم ؟!

1843 بازدید
05 خرداد 97
سمانه
,

چگونه پوست خود را بشناسیم ؟!

پوست اندامی زنده و آینه سلامتی است. در هر لحظه پوست در رویارویی با تغییرات درونی مانند استرس، اختلالات هورمونی، خستگی و همچنین تهاجمات خارجی مانند آلودی هوا، باد، سرما، محصولات آرایشی و دارویی نامناسب برای پوست می باشد، بنابراین به محافظت و مراقبت نیاز دارد. کاری بسیار ساده فقط کافی است پوست خود را بشناسیم و به خواسته هایش اهمیت بدهیم.

برای تشخیص نوع پوست خود کافی است صورت خود ر با آب و صابون شسته و خشک کنید. پس از شستشو از هیچ گونه کرم یا لوازم آرایشی استفاده نکنید. حدود 4 – 5 ساعت بعد یک تکه کاغذ را به طور مجزا بر روی پیشانی، گونه ها و چانه خود بکشید و سپس به آن ها نگاه کنید. اگر بر روی کاغذ لکه های روغنی کم و بیش وسیعی مشاهده شود پوست شما چرب است. اگر فقط اثر مختصری از چربی روی کاغذ بیفتد نشانه این است که شما دارای پوست معمولی هستید. اگر کاغذ با مالش روی پوست هیچ گونه اثری از چربی بر روی آن نباشد نشانه خشک بودن پوست شما است. اما اگر کاغذی که بر روی پیشانی و چانه و بینی کشیده می شود چرب ولی کاغذی که بر روی گونه ها کشیده می شود هیچ گونه اثری از چربی بر روی آن نباشد نشانه آن است که پوست شما از نوع مختلط است.

اگر پوست خود را بهتر بشناسید راحت تر پاسخگوی نیازها و خواسته های او خواهید بود چرا که هر مشکل و بیماری پوستی درمان و محافظت خاص خود را نیاز دارد.

پوست طبیعی یا معمولی !

بهترین و سالم ترین نوع پوست طبیعی است. زیرا پوستی است سالم، طبیعی و بی عیب نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب بدین معنی که تمام اجزا پوست به اندازه و به موقع فعالیت می کنند. پوست نرمال رنگی زیبا دارد، صاف و نرم است، معمولا بر روی آن چین و چروک، لکه های ریز سفید، لکه های قهوه ای و آثار جوش دیده نمی شود.

اشخاص کمی دارای این نوع پوست می باشند البته اگر شخصی دارای چنین پوستی باشد بایستی برای نگهداری و حفظ سلامت آن توجه کافی مبذول دارد، شستشو و تمیز کردن مرتب پوست با استفاده از لوسیون های گیاهی و تقویتی مناسب باعث حفظ سلامتی این نوع پوست ها می گردد.

چگونه پوست خود را بشناسیم ؟!

چگونه پوست خود را بشناسیم ؟!

پوست خشک !

پوست های خشک نازک و ظریفند و روی پوست در این نوع پوست بسیار نازک است و ترشح غدد چربی کم بوده و پوست کم چربی و حساس است و قابلیت تحریک زیادی دارد و در بعضی موارد عروق خونی زیر آن مشخص است. به علت کمبود ترشح چربی و آب این پوست خشک، زبر و نسبتا خشن است.

مقدار منافذ در پوست های خشک بسیار کم و گاهی هیچ منفذی را بر روی آن نمی توان یافت. معمولا پس از شستن صورت در این افراد، کشیدگی پوست مخصوصا بر روی گونه ها حس می شود. به علت زود شکنی و حساسیت زیاد پوسـت خشک، در ابتدا خطوط ظریفی در اطراف چشمان و لب ها تشکیل می شود که اگر به آن ها رسیدگی نشود تبدیل به چروک می شوند. این خطوط معمولا در ابتدا در گوشه بالایی چشم ها دو طرف بینی و دهان و بعد روی پیشانی و میان ابروها ظاهر می شوند. در ضمن باید توجه داشت که کمبود پروتئین، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و چربی ها می توانند در بدن سبب خشکی پوست شوند.

از مواد بسیار ملایمی برای شستشوی این نوع پوست ها باید استفاده کرد و بایستی دائما پوست را با مواد مرطوب کننده مرطوب کرد. البته کرم های خیلی چرب هم مناسب نیستند زیرا چربی زیاد باعث تحریک غدد چربی و تنبلی آن ها در ترشح چربی می شوند. پوست خشک آمادگی زیادی برای چین و چروک دارد، اما امتیازش این است که مستعد جوش زدن نیست. این پوست نسبت به تابش مستقیم آفتاب، وزش باد و هوای سرد حساس می باشد.

برای سالم نگه داشتن پوست خشک باید به آن رطوبت داد و برای شادابی و طراوتش از ویتامین های آ، ب، ث و ای کمک گرفت. روغن بادام، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن ذرت، لانولین، زرده تخم مرغ، سیب، هلو، هندوانه، عسل، شیر و جو دوسر از مواد بسیار مفید برای پوست های خشک به شمار می روند. از این مواد در تهیه ماسک ها و کرم ها و لوسیون های پوست نیز می توان استفاده نمود. خوشبختانه با مراقبت دقیق از پوست های خشک و رسیدگی دقیق به آن ها می توان این نوع پوست را به حالت طبیعی برگرداند.

 

   همچنین بخوانید: ماسک صورت با چای سبز تاتا

 

پوست چرب !

پوسـت چرب بر خلاف پوست خشک نسبتا ضخیم بوده و دارای منافذ فراوان و بعضا گشادی می باشد. غده های چربی پوست بسیار فعالند و بیش از معمول چربی تراوش می نمایند. اکثرا یک لایه چربی روی این گونه پوست ها دیده می شود و به پوست منظره براقی می دهد. غالبا منافذ باز و برجستگی های کوچک منتهی به راس سیاه رنگ در این پوست دیده می شود. این افراد هنگام بیدار شدن از خواب صورت چرب و براقی دارند.

فعالیت غدد مولد چربی در این پوست در اثر عواملی مانند زمینه ی ارثی، تغذیه، هیجانات زندگی، مصرف بعضی لوازم آرایشی و یا استفاده از بعضی داروها افزایش یافته است. این پوست بر خلاف نوع قبلی بسیار مقاوم است و دیرتر چروک می شود. لایه شاخی و کراتینه ضخامتش بیشتر شده و همین امر سبب ضخیم شدن پوست می شود. ولی از آن جایی که پوست های چرب مستعد جذب گرد و غبار می باشند و زود کثیف می شوند باید در روز چند بار پاک شوند. لوسیون ها و کرم های مناسب این پوست هستند که رطوبتی و غیر چرب باشند.

برای مراقبت از پوست چرب در درجه اول رعایت رژیم غذایی درست لازم می باشد. شیرینی جات، غذاهای چرب، سرخ شده بر تحریک غدد چربی و در نهایت تراوش چربی می افزایند در حالی که مصرف انواع میوه ها و سبزیجات ترشح چربی را به تعادل می رسانند. در مرحله بعد پوست چرب نیاز به مراقبت فراون دارد و باید همیشه تمیز و دور از آلودگی باشد زیرا مستعد جوش زدن است. همیشه باید پوست را با نوعی کرم مرطوب کننده ملایم و کم چرب مرطوب نگه داشت.

پوست مختلط !

پوست های مختلط مجموعه ای از پوست چرب، خشک یا معمولی اند. به این صورت که قسمت هایی از پوست چرب و قسمتی دیگر خشک و قسمت هایی هم معمولی اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوگرد سفید را با خواص درمان بیماری های پوستی، درمان بیماری برص و پیسوریازیس، پیشگیری از ریزش مو، تقویت ناخن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0