topNotif

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

1981 بازدید
05 خرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

آکنه بیماری پیچیده ای است و مانند بسیاری از بیماری های دیگر میزان کنترل آن بنا به شدت بیماری متفاوت است. در بسیاری از موارد می توان به بهبود کامل رسید و در سایر موارد بیماری تا حدودی کنترل می شود. هیچ راه قطعی و مطمئنی برای جلوگیری و معالجه آکنه وجود ندارد. به هر حال نباید از آکنه به عنوان یک بیماری لاعلاج یاد کرد. جوش معمولا بعد از چند سال بهبود می یابد ولی نمی توان آن را به حال خود گذاشت. در بیشتر موارد می توان بیماری را کنترل کرد و آثار آن را به حداقل رساند. گرچه آکنه در نهایت خود به خود بهبود می یابد اما این امر ممکن است چندین سال طول بکشد و عدم رسیدگی و درمان آن باعث طولانی تر شدن این زمان شود و همچنین جای جوش ها برای همیشه بر روی پوست باقی بماند.

لذا لازم است با پیگیری و درمان و رسیدگی های عمومی مدت زمانی را که دچار آکنه هستید کوتاه تر کرده و در نتیجه درمان به موقع از التهابات پوستی بکاهید و از بروز جوشگاه ها جلوگیری کنید و بدین وسیله با کم کردن اثرات منفی روانی، این دوران را با احساس خوبی بگذرانید. بنابراین عاقلانه است که جوش را درمان کرد تا جوشگاه را چون درمان جوش راحت تر و سریع تر است و نتیجه کار هم رضایت بخش تر است.

پوست بیمار از چه نوعی است ؟

در درمان آکنه و جوش های صورت، شناسایی نوع پوست و انتخاب دارو بسیار مهم است. انتخاب یک داروی مناسب می تواند با کم کردن عوارض جانبی منجر به رضایت بیشتر بیمار شود بنابراین اولین قدم در درمان جوش های صورت، شناسایی نوع پوست است. کرم ها برای بیمارانی با پوست خشک و حساس مناسب هستند. این افراد به فرمولاسیونی نیاز دارند که پوست شان را ملتهب یا خشک نکند.

بیماران با پوست چرب ممکن است از احساس چربی کرم روی پوست شان رضایت نداشته باشند. در این دسته بیماران تجویز ژل ها که خاصیت خشک کنندگی دارند مناسب تر است. لوسیون ها می توانند برای هر نوع پوستی استفاده شوند. این ترکیبات حتی روی قسمت های مو دار پوست نیز به راحتی پخش می شوند. محلول ها اساسا به صورت آنتی بیوتیک های موضعی که اغلب در الکل محلول هستند به کار می روند. مانند ژل ها، محلول ها برای پوست چرب بسیار مناسبند.

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

درمان آکنه !

درمان آکنه به طور کلی شامل دو بخش است یکی درمان دارویی و طبی آکنه و دیگر رسیدگی های عمومی و رعایت نکاتی که مجموعا در کنار هم می توانند سبب بهبود و کاهش بروز آکنه گردند. در این رابطه درمانی موثر خواهد بود که با توجه به مجموعه عوامل دخیل در به وجود آمدن این بیماری، طراحی گردد.

درمان دارویی آکنه !

در حال حاضر برای درمان آکنه دو نوع درمان دارویی وجود دارد یکی داروهایی که به صورت موضعی بر روی پوست مالیده می شوند (کرم، لوسیون، ژل) و دیگری داروهایی هستند که به صورت خوراکی (قرص، کپسول، شربت) مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی برای اثر بخشی بهتر هر دو روش ممکن است استفاده شود. اثر درمان موضعی کمتر از درمان سیستمیک است و البته بهترین راه درمان روش موضعی است زیرا بیمار کمتر دچار عوارض جانبی داروهای خوراکی می شود. در مصرف داروها باید به این نکته توجه داشته باشید در هنگام مصرف این داروها باید صبر داشته باشید و فقط با چند روز مصرف آن ها و عدم مشاهده نتیجه مطلوب نباید مصرف آن ها را کنار بگذارید. درمان آکنه یک فرآیند مداوم و طولانی است.

داروهایی که برای درمان آکنه به کار می روند به چند دسته کلی تقسیم می شوند آنتی بیوتیک ها، هورمون ها و ترکیبات محرک و پوسته ریز موضعی تقسیم می شوند.

 

همچنین بخوانید: درمان های طبیعی آکنه

 

آنتی بیوتیک ها !

هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی توسط پزشک تجویز می شوند. این آنتی بیوتیک ها تعداد باکتری های موجود در فولیکول را کاهش داده و ممکن است مستقیما موجب کاهش قرمزی جوش نیز بشود. آنتی بیوتیک های خوراکی معمولا موثرتر هستند. داروهای ضدباکتریایی موضعی به علت بسته بودن سر فولیکول ها نمی توانند وارد فولیکول شده و به میکرو ارگانیزم ها برسند، بنابراین معمولا اثر چندانی ندارند. این عوامل در آکنه پاپولار، پوستولار و آکنه کیستیک مفید هستند و به منظور رسیدن به حداکثر پاسخ درمانی باید به مدت چند هفته تا چند ماه استفاده شوند. مصرف داروهای آنتی بیوتیک ها نباید طولانی شود زیرا سبب کمبود ویتامین ها در بدن می شوند.

هورمون ها !

در این حالت با داروهای هورمونی، تراوش هورمون ها در بدن به حالت تعادل در می آید. بعضی از داروهای ضد بارداری ترشح غدد چربی پوست را کاهش می دهند اما نتایج درمانی دیر ظاهر می شود و اکثر افراد از ادامه درمان پشیمان می شوند و درمان را قطع می کنند.

ترکیبات محرک و پوسته ریز موضعی !

اسید ویتامین آ از مهمترین این ترکیبات است. این دارو موثرترین داروی موضعی برای درمان آکنه خفیف، متوسط یا شدید می باشد. اسید ویتامین آ هم در فولیکول های طبیعی باعث افزایش تجدید سلولی شده و چسبندگی بین سلول های شاخی را کاهش می دهد. این عمل باعث باز شدن مجاری مسدود شده فولیکول های مو و خروج چربی می شود به عبارت دیگر باعث تخلیه جوش ها می شود.

رتینول، رتینوئید بسیار فراوان در پوست انسان است و در بدن از پروویتامین کاروتن که در میوه های زرد، هویج و سبزیجات برگ دار تیره یافت می شود تولید می گردد. این ماده همچنین از استرهای رتینیل یافت شده در غذاهای حیوانی نیز تولید می شود. ویتامین آ، رتینول شناخته شده ای است که بر بینایی، سلامتی سلول های پوششی، ایمنی بدن، خون سازی، مرگ برنامه ریزی شده سلولی، رشد اسکلتی، باروری و تشکیل جنین اثر می گذارد.

ترکیباتی که از لحاظ عملکرد با رتینول مرتبط هستند و با نام رتینوئید شناخته می شود رشد و زیادی سلول های اپیدرم را در پوست تعدیل کرده و به طبیعی شدن رشد و زیادی سلول های تکثیر شونده کمک می کند. رتینوئید ها در حال حاضر جهت درمان آکنه، پیری پوست ناشی از آفتاب و … مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق معجون کبد را با خواص درمان نارسایی کبدی، خنک کننده بدن، رفع بیماری های کبدی، کنترل چربی کبد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0