topNotif

انواع افکار مزاحم و وسواس فکری

4039 بازدید
13 خرداد 97
سمانه
,

با انواع افکار مزاحم و وسواس فکری آشنا شوید …

افکار مزاحم، عقاید وتصاویر یا برانگیزش های ناخواسته ای هستند، که مداوم و تکرار شونده اند که شما به طور غیر ارادی تجربه می کنید و بی معنی به نظر می رسند. این عقاید به طور عموم، وقتی شما سعی می کنید به چیزهای دیگری فکر کنید یا کارهای دیگری را انجام دهید ، مزاحم شما می شوند.

وسواس فکری عملی چیست؟

وسواس فکری – عملی رفتاری است که در آن فرد افکاری ناخواسته داشته و اعمالی را بارها و بارها تکرار می کند. همه ی ما در زندگی عادی خود، عادات و روتین های بخصوصی داریم. اما افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، عادات رفتاری دارند که سد راه زندگی روزانه شان است. در وسواس- فکری عملی افکار وسواس گونه و اضطراب آور با وسواس های عملی همراه می شود. این وسواس های عملی اعمالی هستند که شخص برای کوشش در راه کاهش وسواس های فکری خود انجام می دهد. این کردارها تکراری و کلیشه ای و تا اندازه ای غیر ارادی هستند.

وسواس شامل احساس ، اندیشه یا تصویر ذهنی مزاحم است و اجبار شامل رفتاری آگاهانه و عود کننده است. ریشه وسواس اضطراب است و مشکل به دو شکل فکری و عملی بروز می کند. چنانچه فرد در برابر انجام عمل وسواسی مقاومت کند، اضطرابش بیشتر می شود.

وسواس در کودکان

گاهی اوقات کودکان هم دچار وسواس می شوند که معمولا نشانه های آن رفتارهای پرخاشگرانه، تکرار کلمات و یا لجبازی با اطرافیان است. در حالی که این افراد به نوعی اختلال اضطرابی دچارند که زندگی شان را تحت الشعاع قرار داده است فرد مبتلا به وسواس فکری عملی برای کاهش اضطراب خود که ناشی از فکر مزاحم است، فعالیت دیگری انجام می دهد که اضطراب او را کاهش دهد که این خود می تواند به شدت اختلال کمک کند.

انواع افکار مزاحم و وسواس فکری

انواع افکار مزاحم و وسواس فکری

عواقب وسواس و تاثیر آن بر زندگی

وسواس می تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند. آدم های مبتلا به وسواس ساعت های زیادی در طول روز مشغول انجام رفتارهای وسواسی خود هستند. به همین دلیل این افراد فرصت کافی برای رسیدگی به امور خانواده خود را ندارند. این مشکل گاهی آنقدر شدید می شود که باعث مشکلات زیادی از نظر اقتصادی، جسمی و ارتباطات اجتماعی می شود. علاوه بر این بسیاری از افراد مبتلا به وسواس فکری – عملی از مکان ها و موقعیت هایی که در آنها اضطراب ایجاد می کند نیز اجتناب می کنند. برخی از آنها عملا خانه نشین می شوند. بیشتر اوقات فرد یا افرادی در خانواده به آنها کمک می کنند تا از عهده انجام مناسک و تشریفات وسواسی خویش برآیند. اکثر افراد مبتلا به این مشکل، خود می دانند که ترس های آن ها کاملا واقع بینانه نیستند و می دانند که افکار و اعمالشان بی معنا و غیر ضروری است، اما قادر به نادیده گرفتن آن یا خودداری از انجام آن نیستند. این مشکل روان شناختی که زمانی، فقط در متون تخصصی شناخته شده بود، اکنون بخشی از فرهنگ عامه شده است.

وسواس فکری

وسواس فکری شامل ایده ها، نظرات، هیجان، پریشانی، افکار ناخواسته یا انگیزه هایی است که مرتبا به ذهن فرد هجوم می آورد و مکررا و مصرانه برخلاف میل شخص از ضمیرناخودآگاه فرد وارد ضمیر هشیار او می شود. بیشتر اوقات افکاری که باعث نگرانی افراد مبتلا به وسواس می شود مغایر با باورها و ارزش های آنها است. فردی که مبتلا به این مشکل است، به هیچ عنوان دوست ندارد چنین افکاری داشته باشد و آنها را آزار دهنده می داند، اما قادر به کنترل آنها نیست. این افکار، عقاید یا تصاویر ذهنی به طور مکرر و مقاوم برای شخص اتفاق افتاده، ناراحتی و اضطراب بارزی را در او بر می انگیزند. این افکار هر از گاهی به سراغ فرد می آیند و گاهی اوقات مرتبا ذهن او را اشغال می کنند. معمولا شخص می کوشد آنها را نادیده گرفته، از ذهن خود بیرون کند و یا با عمل و فکر دیگری خنثی کند و البته آگاهی دارد که این پدیده های مزاحم حاصل ذهن خود او هستند و مثل تزریق افکار از خارج تحمیل نمی شوند. وسواس فکری مزمن با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال طلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطاف پذیری، صراحت و کارائی می انجامد.

 

همچنین بخوانید: برای آرامش اعصاب چه باید بخوریم

 

برخی وسواس های فکری متداول :

  • ترس از میکروب و کثیفی.
  • اهمیت دان زیاد به نظم، دقت و درستی.
  • نگرانی از اینکه کاری به خوبی انجام نشده باشد، حتی وقتی فرد می داند که این مسئله صحت ندارد.
  • ترس از افکار شیطانی و گناه کارانه.
  • فکر کردن تمام مدت درمورد یک صدا، تصویر، کلمه یا عدد بخصوص.
  • نیاز به اطمینان مجدد.
  • ترس از صدمه زدن به یکی از اعضاء خانواده با یکی از دوستان.
  • ترس از نجس شدن یا نجس کردن.
  • ترس از دست زدن به چیزهای سمی یا آلوده.
  • ترس از فراموش کردن انجام کاری مثل قفل کردن در، بستن شیر گاز.
  • ترس از انجام کاری غیر اخلاقی یا انجام رفتاری خجالت آور.
  • داشتن وسواس نسبت به بدن یا نشانه های جسمی مثل ترس از ابتلا به یک بیماری مثل ایدز یا سرطان.
  • نگرانی افراطی در مورد نداشتن صحت، نظم، آراستگی و هماهنگی.
  • داشتن افکاری که برای فرد کفر آمیز به نظر می رسند؛ توهین به مقدسات در ادیان.
  • داشتن تصورات و افکار جنسی غیر قابل کنترل و اضطراب آور که برای فرد قابل قبول نیستند.

اگر چه تکرار اجباری رفتار یا هجوم ناخودآگاه افکار تکرار شونده علامت اصلی وسواس است، بعضی علائم دیگر که ممکن است با وسواس همراه باشد عبارتند از:

  • عجول بودن
  • کمال گرایی
  • تردید
  • مشکل در تصمیم گیری
  • حساس بودن بیش از حد به وقت و زمان
  • اطمینان طلبی (پرسیدن نظر تعداد زیادی از اطرافیان در مورد یک تصمیم هر چند کوچک، مثال رنگ یک لباس)
  • سرزنش بیش از حد خود و دیگران
  • احساس گناه بیش از حد

درمان وسواس

نوعی روان درمانی به نام درمان شناختی-رفتاری ، به عنوان مؤثرترین شیوه درمان وسواس در هر دو مورد کودکان و بزرگسالان شناخته شده است. درمان شناختی رفتاری، الگوهای افکار تکراری شما را به گونه ای بازسازی می کند که دیگر، رفتارهای تکراری و جبری شما ضرورتی نداشته باشد. این شیوه ی درمان، به صورت در معرض قراردادن تدریجی شما به یک شی ترسناک یا ایجاد کننده ی وسواس مانند کثیفی و آموزش روش های سالم برای کنار آمدن با آن انجام می شود. یاد گرفتن فنون و الگوهای جدید فکری، مستلزم تلاش و تمرین است ولی ارزشش را دارد. بسیاری از افراد مبتلا، با اجرای این شیوه ی درمان، بهبود پیدا کرده اند. همچنین راهبرد هایی نظیر تمرین های آرام سازی و خود هیبنوتیزم در کاهش اضطراب این افراد موثر خواهد بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0