topNotif

علت های بیماری قلبی مادر زادی و درمان آن

1881 بازدید
09 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با علت های بیماری قلبی مادر زادی و درمان آن آشنا شوید.

ناهنجاری های قلبی و ریوی در کودکان نسبتا شایع است. قلب نسبت به سایر اندام ها بیشتر دچار ناهنجاری های تولد می شود همچنین همه کودکان به عفونت های رایج باکتریایی و وریروس ریه و گلو مبتلا می شوند. معمولا این عفونت ها خفیف هستند و در تکامل یک سیستم ایمنی سالم در فرد نقش ایفا می کنند.

بیماری قلبی مادر زادی !

قلب اندام پیچیده ای است که در دوران جنینی می تواند در آن ناهنجاری ایجاد شود و باعث شود تا نوزاد در هنگام تولد با ناهنجاری قلبی مادر زادی متولد شود. از هر 100 کودک ممکن است یک کودک به این بیماری مبتلا شود. حدود دو سوم این ناهنجاری ها به صورت طبیعی با رشد کودک از بین می روند اما بعضی نیز شدید بوده و نیاز به جراحی پیچیده دارند. بیماری قلبی مادر زادی موجب تنگی نفس در کودک می شود و باعث می شود از این طریق تغذیه رشد و فعالیت کودک مختل شود.

عامل ایجاد بیماری چیست ؟

در بیشتر موارد عامل ایجاد بیماری شناخته نمی شود. البته در بعضی موارد تصور می شود فاکتور ژنتیک دخالت دارد چرا که بیماری در خانوده ممکن است شیوع داشته باشد. ناهنجاری قلبی در مواردی هم ممکن است با بیماری های ژنتیکی از قبیل سندرم داون مرتبط باشد. اگر جنین در معرض الکل زیاد و یا داروهای ضد صرع نیز قرار گیرد ممکن است خطر بروز بیماری افزایش یابد. در ابتدای حاملگی مادر عفونت های خاصی مانند سرخچه می توانند منجر به ناهنجاری در قلب جنین شوند. بیش از یک دهم کودکانی که دچار ناهنجاری قلبی مادر زادی هستند. در سایر بخش های بدن خود نیز دچار ناهنجاری می باشند که شایع ترین آن ها ناهنجاری در دستگاه گوارش است.

علت های بیماری قلبی مادر زادی و درمان آن

علت های بیماری قلبی مادر زادی و درمان آن

انواع بیماری قلبی مادر زادی !

بسیاری از بیماری های قلبی مادر زادی فقط یک بخش از قلب و یا یک رگ خونی اصلی مثل آئورت که به قلب متصل است را تحت تاثیر قرار می دهند. در بعضی موارد نیز ممکن است چندین قسمت قلب و یا چندین رگ خونی تحت تاثیر واقع شوند. این ناهنجاری های چند گانه قلبی جدی بوده و می تواند تهویه کننده حیات فرد باشد.

ناهنجاری دیواره قلب شایع ترین نوع ناهنجاری قلبی مادر زادی، ناهنجاری دیواره قلب است که به اصطلاح سوراخ در قلب نیز شناخته می شود. در این ناهنجاری یک سوراخ در دیواره قلب به وجود می آید. این سوراخ بین دو حفره پایینی یا بین دو حفره بالایی به وجود می آید. در هر دو مورد مقداری از خون اکسیژن دار از بخش قلب وارد بخش راست آن می شود و به جای آن به بدن برود و به ریه باز می گردد. حدود یک سوم موارد بیماری قلبی مادر زادی به خاطر ناهنجاری در دیواره بین دو بطن است که اغلب کوچک بوده و خود به خود سوراخ بسته می شود. حدود یک چهارم موارد نیز به علت سوراخ بودن دیواره بین دو دهلیز است که علایم کمی تولید می کند اما احتمالا نیاز به درمان به وسیله عمل جراحی دارد. هر دو این ناهنجاری ها در کودکان مبتلا به سندروم داون دیده می شوند.

داکتوس آرتریوسوس باز رگ خونی کوچکی است که در جنین سرخرگ ریه را به آئورت وصل می کند به صورتی که خون به ریه بر می گردد. اگر این رگ بلافاصله پس از تولد بسته نشود از گردش خون طبیعی جلوگیری می شود. این ناهنجاری اغلب در نوزادان نارس دیده می شود.

علت های بیماری قلبی مادر زادی و درمان آن

علت های بیماری قلبی مادر زادی و درمان آن

در این ناهنجاری ناحیه ای از آئورت دچار تنگی می باشد که در نتیجه جریان خون به بخش پایینی بدن را محدود می سازد. برای جبران این کمبود عضله قلب فعالیت بیشتری می کند و فشار خون در بخش بالایی بدن افزایش می یابد. این ناهنجاری به وسیله عمل جراحی ترمیم می شود. کودکان مبتلا به تنگی آئورت ممکن است در یک یا چند دریچه قلب خود نیز دچار مشکل باشند.

ناهنجاری در دریچه قلب ممکن است در هر یک از چهار دریچه قلب ایجاد شود. شایع ترین نقایص دریچه قلبی تنگی ریوی، تنگی و مقاومت در برابر جریان خون از بطن راست است. در این بیماری دریچه ریوی که باز نگه داشته می شود تا خون از بطن راست به سرخرگ ریوی وارد شود تنگ شده است به صورتی که جریان خون کاهش پیدا می کند، نقص در دریچه آئورت که باز نگه داشته می شود تا خون از بطن چپ آئورت وارد شود کمتر شایع است.

ناهنجاری چند گانه :

بعضی مواقع چندین ناهنجاری با هم رخ می دهد. در این حالت علاوه بر فشار زیادی که بر قلب وارد می شود باعث می شود تا خون به صورت طبیعی وارد ریه نشود و سطح اکسیژن خون پایین بیاید. در اینجا ممکن است بافت های بدن از اکسیژن محروم بمانند. شایع ترین ناهنجاری چند گانه تترالوژی فالوت است که در آن چهار ناهنجاری قلبی با هم رخ می دهد. این چهار ناهنجاری عبارتند از نقص در دیواره بین دو بطن، استنوزیس ریوی، جابه جایی آئورت و ضخیم شدن بطن راست و ناهنجاری چندگانه دیگر نوعی سندرم است که در آن حفرات و دریچه های سمت چپ قلب رشد نکرده است. یک ناهنجاری چند گانه نادر نیز جابه جا شدن محل قرارگیری آئورت و سرخرگ ریوی است.

 

همچنین بخوانید: ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﭼﺎﻗﯽ در ﮐﻮدﮐﺎن‬

 

علایم بیماری چیست ؟

نقایص قلبی مادر زادی کوچک ممکن است علایمی را ایجاد نکنند. در صورتی که علایمی نیز بروز کند این علایم بر حسب شدت و نوع بیماری متفاوت می باشد. علایم کلیه بیماری قلبی مادر زادی ممکن است شامل مواردی همچون تنگی نفس که ممکن است منجر به اشکال در غذا خوردن شود، کندی رشد و افزایش وزن دیگر عامل است. علایم بیماری قلبی شدید ممکن است به یک باره در هفته اول تولد بروز کند. اگر سطح اکسیژن خون کاهش یابد ممکن است لب ها و زبان کودک کبود شود. کودکان مبتلا به ناهنجاری قلبی ممکن است حساس به عفونت های ریوی باشند و نیز خطر عفونت قلب در آن ها وجود دارد به خصوص پس از جراحی قلب و یا درمان بیماری های دندان این حالت دیده می شود. پس از چند سال ناهنجاری قلبی مادر زادی ممکن است باعث آسیب غیر قابل برگشت به ریه شود.

تشخیص بیماری !

در بعضی موارد بیماری قلبی مادر زادی طی آزمایشات روتین مثل سونوگرافی تشخیص داده می شود و در بعضی موارد نیز ممکن است این بیماری ها پس از تولد با ایجاد علایم یا طی آزمایشات معمولی مشخص شوند. پزشک ممکن است صدایی که ناشی از جریان خون در قلب باشد را وقتی به صورت ناهنجار است بشنود از این طریق بیماری تشخیص داده شود. در صورتی که پزشک از این طریق به بیماری شک کند ممکن است درخواست نوار قلب نماید همچنین ممکن است درخواست اکو کاردیوگرافی (اکوی قلب) به منظور ارزیابی ساختار و عملکرد قلب نماید.

درمان بیماری !

بسیاری از ناهنجاری های قلبی خود به خود تصحیح می شوند و نیاز به درمان ندارند فقط یک سوم کودکان نیاز به جراحی دارند. کودکان مبتلا معمولا در طی کودکی به ندرت ممکن است عمل جراحی اورژانس لازم گردد. کودکانی که از ناهنجاری قلبی چند گانه رنج می برند نیاز به پیوند قلب دارند. عفونت های ریوی باید سریعا درمان شوند و اگر کودک درمان یا جراحی دندان انجام می دهد لازم است تا آنتی بیوتیک مصرف کند تا از عفونت قلب جلوگیری شود. بعضی از کودکان نیاز به داروهای دیورتیک جهت کنترل علایم ناهنجاری قلبی دارند.

پیش آگهی بیماری چیست ؟

چشم انداز بیماری بستگی به نوع ناهنجاری و شدت آن دارد. ناهنجاری های دیواره ای ممکن است خود به خود بهبود یابند یا از طریق عمل جراحی بسته شوند به دلیل بهبود عمل های جراحی طی بیست سال گذشته حتی شدیدترین ناهنجاری ها نیز اکنون درمان می شوند و این کودکان می توانند زندگی طبیعی داشته باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ملیس را با خواص تقویت قلب، تقویت سیستم عصبی، درمان سردردهای با منشا عصبی، درمان سرگیجه و میگرن، افزایش فشار خون، درمان بی خوابی، ازدیاد هوش و حافظه، درمان افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0