topNotif

در شرایط گزیدگی چه کنیم؟

2383 بازدید
09 تیر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

در شرایط گزیدگی چه کنیم؟ راهکار چیست؟!

یکی از انواع مسمومیت های تزریقی بسیار شایع گزش است. حشرات و موجوداتی همچون مار، عقرب و … با وارد نمودن سم خود به بدن انسان سبب بروز علایم مسمومیت در فرد گزیده شده می شوند. به غیر از علایم مربوط به اثر مستقیم سم بر روی بدن ممکن است واکنش شدید حساسیتی پیش بیاید که تشخیص و برخورد با آن هوشیاری خاص را می طلبد و باید به موقع درمان شود.

مار گزیدگی

مارهای سمی هنگام گزیدن دندان های خود را وارد بدن شخص کرده و سم خود را تزریق می کنند. مارها اغلب شب ها فعالیت داشته و در صورت عدم آزار به ندرت به انسان حمله می کنند.

علایم گزش مار سمی

اغلب افراد مداوم دچار ترس و هیجان شدید شده و ممکن است علایم شوک شامل رنگ پریدگی، پوست سرد و مرطوب، نبض ضعیف و سریع و تنفس کوتاه و سریع در آن ها مشاهده شود.

در شرایط گزیدگی چه کنیم؟

در شرایط گزیدگی چه کنیم؟

علایم موضعی مار گزیدگی

ممکن است اثر دندان مار به شکل دو زخم مجاور در محل گزش مشاهده شود. درد محل گزش، تورم و تغییر رنگ محل گزش که ابتدا قرمز شده و سپس به رنگ آبی متمایل به سبز در می آید، به وجود آمدن تاول در محل گزش پس از چند ساعت خونریزی داخلی بر اثر گزش، به علت نشت خون از رگ ها در احشای داخلی یا سایر ارگان های بدن و یا تاثیر سم در بدن ممکن است علایمی همچون تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، خونریزی از بینی و دستگاه گوارش و ادرار، تعریق و ضعف شدید داشته باشد.

اقدامات اولیه در برخورد با مصدوم

فرد مصدوم را به آرامش تشویق نموده و از حرکت وی جلوگیری کنید. علایم حیاتی فرد مصدوم را کنترل نموده و در صورت لزوم عملیات احیای  قلبی ریوی را شروع کنید. اندام گزیده شده را با استفاده از آتل بندی بی حرکت کنید. محل گزش را با آب و صابون بشویید. مصدوم را هر چه سریع تر به مرکز درمانی انتقال دهید.

توجه : از مکیدن محل گزش جدا خودداری کنید هر چند در بعضی منابع علمی به آن توصیه شده است ولی در صورت تصمیم به مکیدن محل زخم باید ترجیحا از وسیله مکش استفاده نمود.

گذاشتن کیسه یخ بر روی محل گزیدگی باعث کاهش درد و جلوگیری از جذب بیش از حد سم می گردد. با بریدن محل گزش و ایجاد برشی به عمل نیم و طول یک سانتیمتر بلافاصله پس از گزش مقداری از سم به همراه خون از بدن خارج می گردد.

 

همچنین بخوانید: سیر و هضم غذا در طب آیورودا

 

پیشگیری

در مناطقی که احتمال وجود مار هست باید از شلوار بلند، کفش ساق بلند یا چکمه و دستکش استفاده شود.

گزیدگی توسط زنبور عسل و سایر حشرات

این نوع گزیدگی به صورت خیلی شایع اتفاق می افتد و معمولا بدون عارضه خاصی بهبود می یابد ولی در مواردی که نیش حشره در محل گزش مانده باشد باید با احتیاط کامل نیش را توسط پنس یا هر وسیله مشابه از محل در آورده و اقدام به کمپرس سرد در محل گزیدگی نمود. سعی کند در اماکنی که دارای حشرات گزنده بسیار است بیرون نمانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پادزهر معدنی را با خواص پادزهر و خارج کننده سم از بدن، تقویت اعصاب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0