علت لک صورت یا ملاسما چیست و چگونه آن را درمان کنیم

2390 بازدید
14 تیر 97
سمانه
,

علت لک صورت یا ملاسما چیست و چگونه آن را درمان کنیم

از جمله شایعترین لکه های پر رنگ پوست صورت می توان به ملاسما اشاره نمود که بیشتر در خانم ها رخ داده اما بروز آن در آقایان نیز غیر معمول نیست. ملاسما در افراد با پوست سبزه و تیره بیشتر رخ می دهد. این لکه ها بیشتر در مرکز صورت بر روی بینی و گونه ها، وسط پیشانی و بالای لب به شکل قرینه رخ داده و علت واقعی آن مشخص نیست و به نظر می رسد یک بیماری مولتی فاکتوریال (چند عاملی) باشد. چون این لکه ها بیشتر در حاملگی و مصرف قرص های ضد بارداری رخ می دهد لذا تصور می گردد که با عدم تعادل هورمونی ارتباط داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که افراد دارای ملاسما دچار کمبود یا افزایش هورمون های خاصی در خون خود هستند بلکه این عدم تعادل در پوست فرد وجود دارد و با آزمایش های هورمونی کشف نمی شود.

داروهای شیمیایی که سبب ایجاد ملاسما می شوند:

از جمله داروهای دیگری که باعث این حالت پر رنگی می شود می توان به فنی تویین خوراکی اشاره نمود که در بیماری صرع مصرف می شود. عامل ژنتیک و نژاد نیز در بروز این نوع لک ها دخالت دارد. ملاسما فقط به علت زیبایی برای فرد آزار دهنده بوده و هیچگونه خارش و ناراحتی مشابه ایجاد نمی کند. نور آفتاب باعث تشدید این نوع لک ها شده و گاهی شروع این نوع لک ها به دنبال سفر به مناطق آفتاب خیز و یا در معرض طولانی آفتاب بودن رخ می دهد.

علت لک صورت یا ملاسما چیست؟

علت لک صورت یا ملاسما چیست؟

انواع لک های ملاسما

جهت درمان این نوع لک ها استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب اولین قدم درمان می باشد در غیر اینصورت اثر ضد لک ها نیز کم خواهد شد. داروهای زیادی برای ملاسما پیشنهاد می شود ولی باید در نظر داشت که ملاسما چند نوع دارد که درمان در برخی انواع آن موثر در برخی بطور نسبی موثر و در یک نوع نیز اصلا موثر نمی باشد. ملاسما را می توان بر اساس عمق رنگدانه به سه دسته تقسیم نمود:

  • نوع اول اپیدرمال یا سطحی می باشد که به درمان های ضد لک پاسخ مناسبی می دهد.
  • نوع دوم اپیدرمودرمال می باشد که از لحاظ عمق رنگدانه متوسط محسوب شده و به درمان های ضد لک پاسخ نسبی می دهد.
  • نوع سوم که درمال بوده و عمق بیشتری از دو نوع قبلی داشته و پاسخی به درمان های ضد لک نمی دهد.

 

همچنین بخوانید: رعایت نکاتی که باعث بهبودی آکنه می شود

 

درمان لک های ملاسما

درمان های ضد لک شامل هیدروکینون، آزلاییک اسید، ویتامین ث، لایه بردارهای حاوی AHA و همچنین داروهای جدیدتری که هنوز اثر آنها با مطالعات دقیق ثابت نشده مانند آربوتین، glabridin، آلوئه ورا و… می باشد.

گاه از ترکیب چند دارو نیز استفاده می شود تا اثرات آنها تشدید گردد. از پیلینگ شیمیایی نیز جهت درمان استفاده می شود که با لایه برداری عمقی می تواند باعث بهبودی ضایعات شود. اما در کنار این اثر مفید می تواند گاهی با تحریک پوستی باعث تشدید ضایعات نیز بشود.

میکرودرمابریژن نیز همین خاصیت را دارد. این نکته را باید به خاطر داشت که درمان های ملاسما از هر نوع که باشد باید بطور طولانی مصرف شده و گاه با قطع درمان عود لک ها را شاهد هستیم. البته برخی داروها را می توان فقط برای دوره محدودی استفاده نمود لذا درمان باید تحت نظر متخصص پوست انجام گیرد تا از عوارض آن کاسته گردد. برای مثال داروی هیدروکینون با غلظت های بالا را نمی توان بیش از شش ماه استفاده نمود زیرا احتمال عوارض آن که خود به شکل لکه های خاصی می باشد را افزایش می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ قرمز را با خواص درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0