چرا دچار خجالت و کم رویی می شویم

1735 بازدید
22 تیر 97
سمانه

کم رویی چیست و چرا دچار خجالت و کم رویی می شویم؟!

کم رویی یعنی دستپاچه شدن در مقابل افراد و احساس ناراحتی کردن در حضور دیگران، نکته مهم در مورد کم رویی این است که بیشتر افراد این تجربه را به صورت مشترک دارند. شاید تعجب کنید اگر بفهمید که بیش از 80 درصد افراد کم رو هستند. افراد کم رو می گویند در برقراری مکالمات و حفظ تماس چشمی مشکل دارند و زمانی که می کوشند با فردی ارتباط برقرار کنند احساس ناراحتی می کنند.

در رفتار افراد کم رو علایمی همچون ناراحتی جسمی، معده درد، تپش قلب، تعرق، سرخ شدن هنگام برخورد با شخص غریبه یا انجام کاری در حضور دیگران، خود آگاهی : افکار خود تحقیر کننده، نگرانی درباره ارزیابی منفی دیگران از خود، خود کم بینی و به کارهای خود اعتماد نداشتن، مهارت های اجتماعی ضعیف : بازداری اجتماعی، دست و پا چلفتی، گریز از جمع، فرد کم رو با صدای آرام صحبت می کند و هنگام صحبت کردن عرق کرده و تغییر چهره می دهد، بیشتر اوقات آرام و ساکت می نشیند و اگر با چیزی نظر مخالف داشته باشد جرات اظهار ندارد.

در مقابل مشکلات عقب نشینی می کند و تصمیم گیری برایش خیلی مشکل است، دوستان کمی دارد و از تماس با مردم حتی الامکان اجتناب می کند و یا به تک دوست خود وابسته است، برای اثبات عقیده اش پا فشاری نمی کند، گوشه گیر است و بدین وسیله قصد جلب حمایت دیگران را دارد و بیشتر تنهایی را ترجیح می دهد. احساس بی کفایتی کرده و پیشقدم برای کاری نمی شود. گاهی از شدت خجالت ناخن خود را می جوید.

چرا دچار خجالت و کم رویی می شویم

چرا دچار خجالت و کم رویی می شویم

افراد کم رو احتمالا با این عبارات موافق هستند :

در حضور افراد غریبه احساس ناراحتی می کنم، از نظر اجتماعی دست و پا چلفتی هستم. هنگام ملاقات با افراد جدید طبیعی بودن برایم سخت است. به توانایی های اجتماعی خود تردید دارم. در تعاملات اجتماعی احساس کم رویی می کنم. صحبت کردن با غریبه ها برایم دشوار است. وقتی با افرادی از جنس مخالف، افراد غریبه و صاحب قدرت ملاقات دارم بیشتر احساس کم رویی می کنم.

کم رویی و تبیین آن

یک شیوه انطباقی برای توجیه کم رویی گفتن چیزی مثل این عبارت است : گاهی اوقات احساس کم رویی طبیعی است ولی من می توانم یاد بگیرم که علی رغم این احساس خود را اجتماعی تر کنم و …، کم رویی افراد را می توان در سه گروه طبقه بندی کرد نتیجه تجارب کودکی، نتیجه سبک تفکر و ادراکات خود و گروه سوم که نمی توان هیچ تبیینی برای آن قرار داد.

علت پیدایش اختلال کم رویی

وراثت، یادگیری از بزرگ ترها به خصوص والدین، انتقاد زیاد از کودک و کاهش جرات ورزی او، کمال طلبی والدین ممکن است از کودک توقع بیش از توان داشته باشند. در نتیجه او شکست بخورد و شکست های مکرر موجب احساس حقارت او شود. ممکن است در داخل خانواده همواره بر انجام کارهای خوب، پیروزی و برتری تاکید شده باشد. ممکن است فرد در کودکی از محبت والدین محروم شده باشد.

 

همچنین بخوانید: چگونه طبع و مزاج خود را بشناسیم

 

راه های عمومی مقابله با کم رویی

از پرداختن به این فکر که آیا دیگران من را تحسین یا تایید خواهند کرد دوری کنید و به جای آن فکرتان را به افرادی که با آن ها ارتباط دارید متمرکز کنید و از خود بپرسید که برای کمک به احساس راحتی و آرامش آن ها چه کاری می توانید انجام دهید. سعی کنید حالت های اضطراب و تشویق و خود تردیدی را در وجود خود بشناسید و از آن ها به عنوان نشانه هایی برای خود آرام سازی استفاده کنید. دیگران را هم مثل خود بپندارید، بسیاری از افراد حتی شخصیت های معروف سینما و تلویزیون ممکن است در موقعیت های اجتماعی احساس خجالت و ناراحتی نمایند.

یاد بگیرید که عمل گرا باشید، شما می توانید با اجرای نقش در موقعیت اجتماعی همانند بازیگری که نقش خود را بازی می کند مهارت های اجتماعی جدیدی را بیاموزید و احساس اطمینان و اعتماد بیشتری کسب نمایید. از موقعیت های کوچک و راحت شروع کرده و به تدریج خود را در شرایط دشوارتری قرار دهید. از ملاقات با افراد جدید هراس نداشته باشید.

سعی کنید با افراد زیادی ملاقات کنید و هر کجا که توانستید برای مثال اتوبوس، بانک، مدرسه و … در مورد مسایل مشترکی که بین شما وجود دارد گفت و گو نمایید. می توانید از روش سوال کردن استفاده کنید مانند چه صف بلندی است، حتما باید فیلم خوبی باشد آیا در مورد آن چیزی می دانید؟ آیا کتاب خوبی است؟ موضوع آن چیست؟ چه هوای خوبی است اینطور نیست؟ همین سوال ها می تواند باعث ایجاد یک گفتگوی کوتاه شود و کم کم خجالتی بودن شما را کمتر کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بهارنارنج را با خواص ضد عفونی کننده، ضد نفخ، آرام بخش، هضم کننده غذا، ضد افسردگی، ضد کلسترول و ضد فشار خون، ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0