topNotif

خواص ویتامین ب 2 و منابع غذایی آن

2212 بازدید
27 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 25 بهمن 1400

با خواص ویتامین ب 2 و منابع غذایی آن آشنا شوید

این ویتامین مانند بقیه ویتامین های گروه ب قابل حل در آب بوده و مازاد آن از طریق ادرار دفع می گردد. این ویتامین به رشد و داشتن پوست، مو و ناخن سالم و بهبود زخم های دهان و لب کمک نموده و کمبود آن می تواند منجر به زخم های دهان، لب و پوست گردد. نور، محیط قلیایی، حرارت پخت و پز، استروژن و الکل از جمله عوامل از بین برنده این ویتامین هستند.

ویتامین ب 2 یا همان ریبوفلاوین احتمالا هرگز مانند ویتامین ث، منیزیم و ویتامین ای مورد توجه مستقیم متخصصان تغذیه قرار نداشته است. با این حال همین آگاهی اندک دانشمندان نشان می دهد اکنون زمان آن فرا رسیده است که ما به این ماده مغذی که به عنوان ویتامین ب 2 معروف است همسنگ جایگاه واقعی آن ارج نهیم.

ریبوفلاوین می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و در نتیجه توانایی کمک به محافظت بدن در برابر سرطان و کنترل ساخت کلسترول از طریق بی ضرر کردن رادیکال های آزاد زیانبخش را دارد. رادیکال های آزاد مولکول های تغییر روش داده ای هستند که به طور طبیعی ایجاد می شوند و از طریق دزیدن الکترون ها برای متعادل کردن خودشان به مولکول های سالم بدن صدمه می زنند. آنتی اکسیدان ها با بخشیدن الکترون های خود به رادیکال های آزاد، آن ها را خنثی می کند و بدین ترتیب از مولکول های سالم بدن در برابر آسیب محافظت می کنند.

اسید آمینه توسط ریبوفلاوین به ناقلین عصبی، موادی که برای تفکر و حافظه ضروری هستند تبدیل می شوند. کوتاه شدن عمر گویچه های سرخ خون که موجب علائمی نظیر کم خونی می شود، در برخی موارد مربوط به فقدان ریبوفلاوین است.

خواص ویتامین ب 2 و منابع غذایی آن

خواص ویتامین ب 2 و منابع غذایی آن

عوارض کمبود ویتامین ب 2 در بدن

کمبود ریبوفلاوین می تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و موجب شود که چشم های شما نسبت به نور حساس شده و زود خسته شوند. علایم دیگر کمبود ریبوفلاوین شامل تاری دید و خارش، رطوبت، درد و قرمزی چشم ها است. درماتیت شدید یکی دیگر از بارزترین علایم کمبود ریبوفلاوین است. تقویت غلات و آردها با ریبوفلاوین در طی جنگ جهانی دوم زمانی آغاز شد که گوشت و لبنیات از میان بهترین منابع غذایی جیره بندی شده بودند. با این حال امروزه افرادی که مصرف لبنیات و گوشت را با میل خود محدود کرده اند ممکن است هنوز هم در معرض خطر کمبود ریبوفلاوین باشند. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند ممکن است ریبوفلاوین کافی به دست نیاورند چرا که به نظر می رسد فعالیت سرعت حذف این ویتامین را از بدن افزایش می  دهد.

نقش ویتامین ب 2 در ساختار بدن

  • از ورم ملتحمه چشم جلوگیری می کند.
  • از ورم لثه ها جلوگیری می کند.
  • در رشد مو و ناخن ها و بدن موثر است.
  • موجب سلامت عضلات و ماهیچه ها می شود.
  • از شوره سر جلوگیری می کند.
  • از به وجود آمدن اختلال در جذب چربی ها در بدن جلوگیری می کند.

 

همچنین بخوانید: برای حفظ سلامتی از ﭼﻪ ﭼﯿﺰهایی ﺑﺎﯾﺪ اﺟﺘﻨﺎب ﻧﻤﻮد؟

 

علایم کمبود ویتامین ب 2 :

کم اشتهایی، توقف رشد، لاغری، عوارض پوستی، قرمزی، بزرگی لب ها، قرمزی چشم ها، اختلالات تنفسی و گوارشی جز این علایم هستند.

میزان مصرف روزانه  ویتامین ب 2:

2 میلی گرم در دوران شیردهی، رشد و بارداری افزایش می یابد.

منابع دارای ویتامین ب 2

منابع گیاهی : شاه بلوط، انجیر، فندق، انار، انگور، گردو، لوبیا، عدس، اسفناج، کاهو، پیاز، ترشک، سیب، کنگر، گندم، بادنجان، بادام، جعفری، شاهی، سبزیجات، حبوبات، آرد و جوانه ها سرشار از ویتامین ب 2 می باشند.

منابع حیوانی : تخم مرغ، پنیر، شیر، سرشیر و گوشت سرشار از ویتامین ب 2 هستند.

مصرف بی خطر ریبوفلاوین

در مورد مصرف بیش از حد ریبوفلاوین نباید نگران باشید. مقادیر اضافی این ویتامین از بدن دفع می شود. گذشته از این برخلاف اکثر ویتامین های دیگر این ویتامین زمانی که مقدارش در بدن به حد اشباع برسد به سرعت به شما خبر می دهد. به گفته پزشکان دو ساعت بعد از مصرف مکمل ریبوفلاوین ادرار شما به رنگ زرد روشن در می آید. مقادیر زیاد ریبوفلاوین دو هزار برابر نیاز روزانه موجب بروز سنگ های کلیوی می شود اما هیچ دلیلی برای مصرف مقادیر زیاد ریبوفلاوین وجود ندارد.

نکته : به نظر می رسد قرص های ضد بارداری و الکل هر دو توانایی بدن شما را برای جذب ریبوفلاوین کاهش می دهند.

توجه: به خاطر داشته باشید بدن شما هرگز نمی تواند از طریق قرص، کپسول، دارو یا دیگر مکمل های شیمیایی هیچ نوع ماده معدنی یا ویتامینی را جذب کند، بدن فقط قادر است از طریق میوه، غذا و منابع طبیعی و به مقداری که لازم دارد کمبودهایش را جبران کند. مراقب تبلیغات کذب در مجلات، وب سایت ها و دیگر رسانه ها باشید و هرگز بصورت خودسرانه این مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ اسفناج را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، جلوگیری از ریزش مو، پیشگیری از سرطان، درمان بیماری قلبی، درمان دیابت، لاغری و کاهش وزن، درمان کبد چرب، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان کم خونی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0