topNotif

میل به کتابخوانی و انگیزه های مطالعه

1574 بازدید
28 تیر 97
سمانه

با میل به کتابخوانی و انگیزه های مطالعه بیشتر آشنا شوید

در سنین پایین و در زمان کودکی و نوجوانی افراد با دو هدف عمده مطالعه می کنند، یادگیری و پر کردن اوقات فراغت و یا به زبان ساده تر سرگرمی، عادت به مطالعه معمولا در سنین نوجوانی و جوانی شکل می گیرد اما انگیزه مطالعه در سال های پس از نوجوانی در افراد مختلف و حتی در جوامع و فرهنگ های مختلف یکسان نیست. این تفاوت انگیزه در سنین بزرگسالی کاملا مشهود می شود. در سنین بزرگسالی معمولا افراد انگیزه های متفاوتی برای مطالعه دارند. از جمله محققینی که در این زمینه مطالعاتی انجام داده است، بر این عقیده هستند که انگیزه افراد در اتخاذ مطالعه تاثیر دارد و عملکرد تحصیلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از نظر او کسی که برای مطالعه انگیزه درونی نیرومندی دارد نسبت به دیگران متفاوت است.

عوامل بازدارنده گرایش به مطالعه:

نیل به موفقیت، ترس از شکست، علاقه شخصی جز انگیزه های مطالعه هستند. با وجود این انگیزه ها عوامل بسیاری نیز به عنوان بازدارنده های مطالعه وجود دارند از آن جمله می توان به از دست دادن علاقه به مطالعه اشاره کرد. عواملی همچون:

  • عدم اتخاذ رویکرد تشویقی موثر برای مطالعه مخصوصا در زمان کودکی
  • استفاده از تنبیه برای وادار کردن فرد به مطالعه مخصوصا در زمان تحصیل
  • مرتبط نبودن محتوای مورد مطالعه با امور معنی دار زندگی
  • عادت به حفظ کردن مطالب و در نتیجه فهم ناقص آن ها
  • ضعف در پایه های تحصیلی گذشته و نداشتن مهارت های کافی مطالعه
  • جالب نبودن روش ارائه مطلب در کتاب های درسی و حجم زیاد آن ها
  • مطالعه در حین خستگی مخصوصا در زمان امتحانات
  • وجود مشکلات خانوادگی یا داشتن دوستان بی علاقه به کتاب خوانی
  • درک نکردن لذت مطالعه
  • تاکید بیش از حد والدین بر تحصیل در رشته ای که با سلائق فرد سازگار نیست
  • بیکاری افراد تحصیل کرده یا کمی درآمد آن ها که باعث می شود جوانان و نوجوانان دیگر گرایشی به مطالعه و تحصیل پیدا نکنند.
میل به کتابخوانی و انگیزه های مطالعه

میل به کتابخوانی و انگیزه های مطالعه

عدم توجه به اهمیت کتابخوانی ناشی از عدم توجه جامعه به کتاب است، اینجا می توان به نقش کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ مطالعه پی برد. کتابخوانی نه تنها در شیوه زندگی شهروندان و استفاده بهترشان از وقت، تنظیم اقتصاد خانواده، تامین بهداشت و آموزش و پرورش فرد تاثیرگذار است بلکه می تواند در تغییر سرنوشت یک جامعه هم موثر باشد.

 

همچنین بخوانید:  آیا رویایم برایم رضایت به ارمغان می آورد؟

 

کتاب خوانی !

وقتی صحبت از مطالعه می شود معمولا شکل سنتی آن که کتاب خواندن است به ذهن خطور می کند. اما در واقع مطالعه پی جویی حقیقت و جستجویی هدفمند در رفع نیازهای اطلاعاتی است. هر نوع تلاشی که ما را به فهمیدن و درک درست واقعیت و مفاهیم راهنمایی و هدایت کند مطالعه است. مطالعه در لغت به معنی اطلاع حال کردن و ریشه لغوی آن طلع به معنای وقوع بر چیزی و همچنین جای بلند که از آن اطلاع یابند است.

هدف هرکس از مطالعه متفاوت از دیگری است. هدف کلی مطالعه به دست آوردن شناخت و آگاهی و حتی لذت بردن است. عادت به مطالعه در بچه ها با لالایی و ترانه های عامیانه شروع می شود و با خواندن کتاب های قصه توسط والدین و سپس خواندن کتاب های مدرسه توسط خود کودک ادامه پیدا می کند، سپس کتاب پس از نونهالی کتاب های مدرسه توسط خود کودک ادامه پیدا می کند و سپس کتاب پس از نونهالی و نوجوانی نقش های دیگری هم پیدا می کند. کتاب برای یادگیری، تفریح، سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت است و این روند تا آخر عمر انسان کماکان ادامه می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0