topNotif

تئاتر درمانی و فیلم درمانی چیست ؟

1667 بازدید
17 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

تئاتر درمانی و فیلم درمانی !

تئاتر درمانی عبارت است از یک گروه درمانی که در آن با کمک صحنه ها و گروه های نمایشی، خصوصیات برجسته شخصیتی، ارتباطات بین فردی، تعارضات و کشمکش های روانی و همچنین اختلالات هیجانی و عاطفی توسط روش های مخصوص نمایشی مورد مشاهده و بررسی قرار می گیرند. تئاتر درمانی برنامه ای است که می تواند افراد را عمیقا درگیر مسائل موجود کرده و راه حل های چند جانبه هم برای آن پیشنهاد دهد.

روش های تئاتر درمانی را در هر حیطه ای که نیاز به آشکار سازی ابعاد روانشناختی مسئله ای مطرح باشد می توان به کار گرفت. در آموزش و پرورش مخصوصا کودکان، نوجوانان و همچنین در روان کاوی، صحنه تئاتر مانند آزمایشگاهی در محیط آزاد و قابل انعطاف به فرد این امکان را می دهد که راه حل های جانشینی مناسب تری در مورد مسئله اش پیدا نماید. وقتی فرد مسئله اش را در میان جمع و با کمک همان افراد نشان داد به هنگام بحث و مشارکت بعدی در می یابد که تنها او نیست که این مسئله را دارد و در میان افراد گروه نیز هستند کسانی که از این نظر مشابه او می باشند. در حین انجام نمایش تئاتر درمانی اطلاعات روانشناختی وسیعی از افراد به دست می آید که بر حسب نگرش تحلیل کننده مورد استفاده خواهند بود.

تئاتر درمانی و فیلم درمانی چیست ؟

تئاتر درمانی و فیلم درمانی چیست ؟

برخی از جنبه های کاربردی تئاتر درمانی شامل بهبود وضعیت بهداشت روانی در جامعه، تئاتر درمانی با کودکان و نوجوانان، تئاتر درمانی در صنعت و آموزش حرفه ای، کاربرد تئاتر درمانی در گروه درمانی بالینی جز این موارد است. گاهی اوقات جلسات کتاب درمانی به صورتی مشابه با برنامه های نمایشی تئاتر انجام می شود. این عمل برای تاثیرگذاری بیشتر و قابل فهم شدن محتوای کتاب مخصوصا برای کودکان، زبان بدن است که شامل تغییر صدا، تغییر لحن و حرکات دست و صورت و به طور کلی بدن است به شنونده منتقل کند. انتقال حس از طریق اجرای نمایش داستان یک کتاب بیشتر از خواندن ساده همان کتاب است.

فیلم درمانی

فیلم درمانی نوعی از کتاب درمانی است که در آن رویکردهای گوناگونی که در کتاب درمانی به عنوان درمان با متن کتاب مورد نظر است در آن به صورت درمان با فیلم قابل اجرا و مشاهده است. برای نمونه در فیلم درمانی عاطفی، فیلمی برای درمان جو به نمایش در می آید و یا وی ترغیب به تماشای فیلمی خاص می شود و سپس از وی خواسته می شود احساسات خود را بیان کند و یا در مورد شخصیت های فیلم صحبت کند و نظر خود را در مورد افرادی خاص در فیلم بازگو کند.

 

همچنین بخوانید: کاربرد قصه درمانی در روانشناسی

 

در گونه ای دیگر از فیلم درمانی می توان فیلم های آموزشی ساخت و در اختیار افراد قرار داد. این روش هر چند قرابت تامی با کتاب درمانی دارد دارای مزایای خاص نیز هست و از آن جمله اینکه برای بسیاری از افراد جذاب تر از کتاب خوانی است. برای افراد مسن و ناتوان قالبی مناسب تر برای عرضه کردن است، مشکلات بی سوادی و یا کم سوادی درمانجو در آن تقریبا حذف می شود چون معمولا همراه با صوت هم هست در نتیجه امکان به خاطر سپاری محتویات و یا داستان و شخصیت ها در آن بیشتر از کتاب خوانی است. از تکنیک های مختلف می توان صحنه هایی پیچیده تر و در زمان کوتاه تر برای افراد تهیه و پخش کرد که تداعی آن ها در چندین صفحه کتاب هم گاها ناممکن است. ارتباط با آن به دلیل انس بیشتر بیننده با صحنه های واقعی بیشتر از کتاب است که نیازمند تخیل برای تصور افراد، مکان ها و اشیا است.

البته به نسبت کتاب فیلم ممکن است دارای محدودیت هایی نیز می باشد از آن جمله تماشایان آن همیشه نیازمند ابزارهای خاص برای پخش فایل های تصویری هستند. گران تر از کتاب خوانی است و برای افراد با شرایط خاص همچون نابینایان غیر قابل استفاده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن تقویت مو را با خواص رفع خشکی موها، رفع وز شدن موها، نرمی و درخشندگی مو، تقویت مو، کمک به رشد مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0