topNotif

همه چیز در مورد ویتامین ای

2926 بازدید
30 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با همه چیز در مورد ویتامین ای آشنا شوید

ویتامین ای یکی از ویتامین های محلول در چربی است. این ویتامین همچون ویتامین ث خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت های بدن لطمه می زند را از بین می برد. ویتامین ای که در سال 1920 کشف گردید و در سال 1936 از جوانه گندم جدا گردید و آلفا توکوفرول نام گرفت، این کلمه یونانی به معنی تولد کودک و معنی دنیا آوردن گرفته شده است. ویتامین ای در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می کند، همچنین ویتامین ای یک نام برای گروهی از مولکول ها است.

این ویتامین در بدن نقش یک آنتی اکسیدان را ایفا می کند و از سلول های بدن در مقابل تخریب حفاظت می کند یعنی این ویتامین توانایی زیادی در خنثی کردن رادیکال های آزاد دارد که درون سلول های بدن به طور طبیعی ساخته می شوند. این ویتامین دارای خاصیت ضد انعقادی می باشد که به جریان راحت خون در رگ هایی که دارای پلاکت های چربی چسبنده به دیواره هستند کمک می کند. ویتامین ای همچنین باعث افزایش سطح ایمنی بدن در مقابل بیماری ها، جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر، کمک به درمان بیماری های چشمی مثل آب مروارید، کاهش احتمال حملات قلبی در بیماران مبتلا به دیابت، کند کردن روند پیری سلول ها، تقویت انسان در مقابل آلودگی های زیست محیطی، مقابله با بیماری های پوستی، زخم ها، اختلالات تولید مثل و کاهش دردهای پیش از قاعدگی و کاهش علایم و نشانه های لوپوس می شود.

همچنین این ویتامین در درمان انواع سرطان ها مانند پروستات، پوست و دهان کمک می کند. در تحقیقی نشان داده شده است  مردانی که ویتامین ای به قدر کافی در بدنشان وجود دارد خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنان 53 درصد کمتر از سایر مردان بوده است. همچنین مصرف این ویتامین در دوران بارداری به کاهش خطر ابتلای نوزاد به بیماری آسم کمک می کند. این ویتامین در جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری این اثر را ندارد.

همه چیز در مورد ویتامین ای

همه چیز در مورد ویتامین ای

کمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات تولید مثلی می شود. اختلالات بینایی، ضعف عضلات، عدم پاسخگویی به محرک های محیطی و عدم توانایی در حفظ تعادل و زخم های سریع پوستی بروز می کند. همچنین این ویتامین در جلوگیری از سقط جنین بسیار موثر است. مشکلات مصرف زیاد این ویتامین نسبت به سایر ویتامین های محلول در چربی کمتر است، زیرا بدن تحمل مقادیر زیاد آن را نسبتا دارد. اما اگر مصرف بیش از اندازه و به صورت مصنوعی یعنی قرص و آمپول باشد، باعث مسمومیت های ویتامینی می شود. از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین ای این است که بدن از دیگر ویتامین های محلول در چربی استفاده نمی کند و کمبود این ویتامین ها در بدن به وجود می آید. باعث رسوب کلسیم در استخوان ها می شود. موجب اختلال در ذخیره ویتامین آ در کبد می شود. باعث می شود مدت زمان انعقاد خون زیاد شود و حتی مصرف بیش از اندازه آن خطر مرگ به همراه دارد.

نقش ویتامین ای در ساختار بدن

قوای زنان را تقویت می کند، از نازایی و عقیم شدن جلوگیری می کند، باعث تنظیم عادات ماهانه می شود، قوه با را تقویت می کند، اعصاب را تقویت می کند، از سقط جنین جلوگیری می کند، موجب تقویت قلب می شود. نطفه های ضعیف را تقویت می کند، ویتامین ای در شکل سازی گلبول های قرمز و ارتقای سطح ایمنی بدن نقش به سزایی دارد و کمبود آن در بدن باعث اختلالات چشم از جمله تخریب نقطه زرد چشم می شود که به دلیل شیوع این بیماری در سنین بالا مصرف این ویتامین در بزرگسالان توصیه می شود. ویتامین ای به عنوان آنتی اکسیدان قوی، کمک به ساخت گلبول های قرمز خون، رقیق ساختن خون، حفاظت از قلب و پیشگیری از سرطان و آب مروارید و افزایش طول عمر موثر است.

 

همچنین بخوانید:  نکاتی در مورد ویتامین ها

 

علایم کمبود ویتامین ای در بدن :

کم خونی در اطفال، آسیب به اعصاب در بزرگسالان جز این علایم هستند.

میزان مصرف روزانه این ویتامین 10 میلی گرم است.

دیابتی ها ویتامین ای بخورند.

مبتلایان به دیابت از مصرف ویتامین ای سود می برند. مکمل ویتامین ای خطر بروز حملات قلبی را در مبتلایان به دیابت نوع دو تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

منابع گیاهی ویتامین ای

سبزیجات، آجیل، جوانه گندم، روغن بادام زمینی، شاهی، نخود، نخود فرنگی، روغن زیتون، آفتابگردان، بادام، کاهو، عدس، گندم، گردو، فندق، پسته، کنجد، ذرت، اسفناج، کلم پیچ، سویا، بولاغ اوتی، جعفری، موز، مارچوبه، هلو، سیب زمینی، روغن سبوس و گندم سرشار از ویتامین ای هستند.

منابع حیوانی ویتامین ای

در جگر سیاه، تخم مرغ و ماهی، کره و خامه تازه این ویتامین وجود دارد.

 

توجه: به خاطر داشته باشید بدن شما هرگز نمی تواند از طریق قرص، کپسول، دارو یا دیگر مکمل های شیمیایی هیچ نوع ماده معدنی یا ویتامینی را جذب کند، بدن فقط قادر است از طریق میوه، غذا و منابع طبیعی و به مقداری که لازم دارد کمبودهایش را جبران کند. مراقب تبلیغات کذب در مجلات، وب سایت ها و دیگر رسانه ها باشید و هرگز بصورت خودسرانه این مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بولاغ اوتی را با خواص منبع ویتامین، درمان تیروئید، ضد تب، اشتها آور خنثی کننده سم بدلیل ویتامین c و عناصر معدنی بالای آن، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0