topNotif

کمک های اولیه در غرق شدگی

2833 بازدید
29 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با کمک های اولیه در غرق شدگی آشنا شوید

مسائل درون آب !

نزدیک به غرق شدگی به معنای خفگی در اثر غوطه ور شدن در مایع است. این حالت شایع ترین علت مرگ و میر در غواصی می باشد. علی رغم مواجه بودن به تجهیزات و تجربه زیاد غواصان در خطر غرق شدگی ناشی از تصادفات، ترس، فعالیت بیش از حد و یا تاثیرات سرما می باشند. اگر غواص بی هوش شود احتمال غرق شدن افزایش خواهد یافت. نزدیک به غرق شدگی به وضعیتی اطلاق می شود که در آن افراد حداقل به صورت موقتی از خطر غرق شدگی نجات یابند.

علایم و نشانه ها

از دست دادن هوشیاری، در اکثر مواقع بدن به رنگ کبود آبی در می آید، کف اطراف دهان و بینی، وجود شن، ماسه و گیاهان دریایی در بینی، دهان و گلو، در 10 – 15 درصد مورد به علت اسپاسم حنجره آب وارد ریه نخواهد شد.

درمان چیست ؟

دهان و گلو را از اجسام خارجی پاک کرده و احیای قلبی – ریوی را آغاز کنید. زمان را برای پاک کردن ریه ها تلف نکنید. در صورت موجود بودن سطح شیب دار بیمار را با وضعیت سر رو به پایین قرار داده تا از آسپیره شدن محتویات معده به ریه جلوگیری کند. در صورت وجود سیستم مناسب، اکسیژن تجویز شود. قربانیان غرق شدگی که دچار هیپوترمی شدید باشند ممکن است مرده به نظر آیند. فرد را نباید مرده فرض کرد تا زمانی که کاملا گرم شده و به احیا بخشی پاسخ ندهند. ماساژ قلبی ممکن است در موارد هیپوترمی (سرمازدگی) مناسب نباشد.

نکات مهم

فردی با آب در ریه ممکن است دچار بیهوشی ناگهانی شده اما محتمل است که بعدا به دنبال غرق شدگی ثانویه ناشی از ادم ریوی منتج از آسپیراسیون آب شور یا شیرین جان خود را از دست دهد. تمام قربانیان نزدیک به غرق شدگی باید به مدت 24 ساعت در بیمارستان تحت نظر گرفته شوند.

کمک های اولیه در غرق شدگی

کمک های اولیه در غرق شدگی

استفراغ زیر آب !

این حالت بسیار خطرناک و بالقوه تهدید کننده جان غواص می باشد.

علل

غواص با مشکلات گوارشی، فعالیت بیش از حد بعد از مصرف اخیر غذا یا الکل حادث شود. استفراغ ممکن است به عنوان قسمتی از یک حادثه زیر آبی دیگر حادث شود. مثل مسمومیت با اکسیژن، مونو اکسید کربن و دی اکسید کربن، بلع کوکتل سودولایم، باروترومای گوش داخلی  و… را شامل شود.

پیشگیری

فاصله گذاری مناسب بین غذا خوردن و یا مایعات و غواصی انجام شود (حداقل یک ساعت)، جدای از احتمال خطر استفراغ، استفاده از مایعات الکلی قبل از غواصی به علت تاثیر تشدید کننده آن به روی تخذیر ازت و دهیدراتاسیون بعدی ممنوع است.

درمان

غواص را در اولین فرصت از آب خارج نمایید. دستگاه تنفسی را از وی جدا کنید. اگر غواص بیهوش است از باز و پاک بودن راه های هوایی وی مطمئن شوید. به یاد داشته باشید غواصی که قادر به صحبت می باشد دارای راه های هوایی باز خواهد بود. در صورت نیاز احیا قلبی – ریوی انجام شود.

نکته

این خطر وجود دارد که غذای استفراغ شده در دهانی در دستگاه تنفس گیر کرده و باعث انسداد آن شود. اگر مجبور به استفراغ هستید در صورت امکان اول دهانی را از دهان بردارید.

 

همچنین بخوانید: علت لک صورت یا ملاسما چیست؟

 

صدمات ناشی از انفجارهای زیر آبی

علت

 امواج شوکی که توسط یک انفجار زیر آبی به وجود می آید باعث صدمه به بافت های بدن، خصوصا نواحی ای که دارای مایع و هوا می باشند خواهند گردید.

پیشگیری

در صورت قریب الوقوع بودن انفجار از ماندن در آب پرهیز نمایید. اگر این حالت ممکن نیست غواصان باید البسه زیادی در زیر لباس غواصی خود بپوشند. کم ترین فضای بدن را در برابر موج انفجار قرار دهید. غواص باید هرچه نزدیک تر به سطح آب بوده و به پشت شنا کند. خارج نگاه داشتن هر چه بیشتر سینه و شکم از آب باعث کاهش میزان صدمه خواهد شد. باد کردن یک لباس خشک غواصی نیز تاثیری مشابه خواهد داشت.

علایم و نشانه ها

پرده های گوش پاره شده، درد به دنبال صدمه های داخلی به ریه، دستگاه گوارش و سایر اعضا حادث می شود. معمولا جراحت های خارجی کمی مشهود بوده اما امکان دارد که صدمه های داخلی بسیار شدید باشند. سرفه، خلط خونی، تنگی نفس، شوک، علایم سیستم عصبی مرکزی ممکن است ناشی از امواج منتقل شده از فضای قفسه صدری به مغزی از طریق عروق مغزی باشد.

درمان

شوک را درمان نمایید. وسیله انتقال سریع بیمار به مرکز درمانی را مهیا سازید. سایر اقدامات وابسته به محل حادثه و میزان صدمه ها می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جعفری خشک را با خواص ا: اشتها آور، از بین برنده خون مردگی، رفع کننده گرفتگی صدا، رشد قد، از بین برنده جوش مژه، رفع کننده چسبندگی پلاکت های خون، از بین برنده سیاهی دور چشم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0