topNotif

تقویت ذهن، تفکر و حرکت

1429 بازدید
20 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با شیوه های تقویت ذهن، تفکر و حرکت آشنا شوید !

هدف از این شیوه تفکر، تمرکز بر روی حرکت بدن در طول پیاده روی منظم است. برای دستیابی به نتیجه مطلوب، ذهن و جسم باید هماهنگ شوند و پیاده روی موزون و آهنگین آسان ترین روش برای این کار به شمار می رود. در ایجاد نظم و آهنگ باید یک نیروی خلاق وجود داشته باشد. زمین، آسمان و ماه همگی با یک نظم معین حرکت می کنند. موسیقی زمانی موفق است که با ریتم و آهنگ باشد. زمانی که حرکت ما آهنگین و موزون است از نظر جسمی و روانی آماده تر می شویم. ژان ژاک روسو چنین می گوید : من تنها در زمان پیاده روی قادر به تفکر هستم و در پایان پیاده روی دست از تفکر برمی دارم، ذهنم تنها با حرکت پاهایم به کار می افتد.

زمانیکه از حرکت بدنمان آگاه می شویم و با تفکر و اندیشه به پیاده روی می پردازیم، با کمک تفکر پیاده روی احساس می کنیم حرکات ما موزون و هماهنگ است. حالت ارتجاعی پاشنه و انگشتان پا در هنگام تماس با زمین و حرکات رو به جلو را احساس کنید. کشیدگی عضلات پا، زانو و باسن را تجربه کنید. به آهنگ بازوان و حرکت سر توجه کنید، سپس این احساسات را در خود نگه دارید و به شناخت آن ها مبادرت ورزید. ارتباط بین گام و کل تنفس بگیرید که ارتباطی موزون و آهنگین است. هر زمان که گام هایتان را تغییر می دهید، توازن شما نیز تغییر می یابد. همچنان که به تفکر حرکت می پردازید، متوجه می شوید که پیاده روی چیزی فراتر از جا به جایی بین دو نقطه، بلکه یک فرآیند و جریان است.

تقویت ذهن، تفکر و حرکت

تقویت ذهن، تفکر و حرکت

شمارش تعداد نفس ها، انجام این کار بسیار آسان است، زمانی که به پیاده روی می پردازید تعداد بازدم ها را تا عدد 4 بشمارید و دوباره شروع به شمارش کنید. اگر حواستان پرت شد، افکارتان را جمع و جور کنید و به شمارش ادامه دهید. شما حتما نباید تا عدد 4 بشمارید. در مکتب بودا به طور معمول تعداد بازدم ها تا عدد 10 شمارش می شود. تنفس جوهره حیات است، شمارش تعداد نفس ها روشی برای برقراری ارتباط با آهنگ اصلی زندگی است. دم و بازدم شش ها همانند جذر و مد اقیانوس ها و حرکت سیارات است. هدف از شمارش تعداد نفس ها این است که بر روی یک نقطه متمرکز شوید، زمانی که افکار دیگری به سراغتان می آید و در مورد خوردن غذا یا تماشای تلویزیون فکر می کنید از این کار دست نکشید و به آرامی ذهن تان را متوجه شمارش تعداد نفس ها کنید.

روش دیگر این است یک تیر چراغ برق یا یک درخت در فاصله چند متری یک جاده را انتخاب کنید و تا رسیدن به آنجا تعداد نفس هایتان را بشمارید، این امر به شما کمک می کند تا ذهن تان آرام گیرد. پس از چند هفته قدرت تمرکز و آگاهی تان افزایش می یابد و در تسکین و آرامش ذهن ماهر می شوید.

 

همچنین بخوانید:   چرا یافتن آهنگ زندگی مهم است؟

 

شمارش گام ها

روش ساده ای برای رشد آگاهی است، شما می توانید گام های رو به جلو یا عقب را تا 10، 20 یا 100 بشمارید و این روش را بارها تکرار کنید. پس از به کارگیری این روش، هفت گام نخست را بشمارید، با گام بعدی از یک شروع کنید و تا 8 بشمارید، سپس با گام بعدی از یک شروع کنید و تا 9 بشمارید، به همین شکل ادامه دهید تا به عدد 12 برسید، شیوه فوق را هر چند بار که می خواهید تکرار کنید.

تکرار یک مناجات

مناجات واژه یا عبارتی است که شما بارها و بارها تکرار می کنید تا به آگاهی و تمرکز حواس دست یابید و یکی از رایج ترین انواع تفکر در مکاتب آموزش تصوف به شمار می رود و هدف از انجام آن  یک چیز به طور متوالی است. واژه یا عبارتی که انتخاب می کنید می تواند مفهوم خاصی برای شما داشته باشد. در هنگام پیاده روی آن را بارها و بارها تکرار کنید و به ریتم و آهنگش توجه کنید و اگر دچار سردرگمی شدید افکارتان را جمع و جور کنید و به خواندن ادامه دهید.

توجه به افکار

هدف از این روش شفاف شدن ذهن است تا همانند یک فضای سفید و خالی گردد. در هنگام پیاده روی تنها به افکاری که به ذهن تان وارد می شوند توجه کنید و دوباره ذهن تان را شفاف و پاک سازید. این روند را از نو شروع و تکرار کنید. هرگز پیش داوری نکنید، تنها به افکارتان توجه کنید، شما از این طریق نسبت به نگرش های خود به بینش و بصیرت دست می یابد و ذهن تان فعال می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن،بدون شکر، اسانس یا ماده شیمیایی از عطارک تهیه کنید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0