topNotif

همدلی چیست و چگونه با دیگران همدلی کنیم؟

2081 بازدید
05 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

همدلی چیست و چگونه با دیگران همدلی کنیم؟

وقتی فرد بتواند احساسات دیگران را تشخیص دهد، خود را به جای آن ها بگذارد و حالات هیجانی و احساسی آن ها را درک کند به چنین تجربه ای همدلی می گویند. همدلی در احساس و درک تجربیات احساسی دیگران است، بدون این که فرد احساس خود را با آن ها یکی بداند به عبارتی هم دلی یعنی پا در کفش دیگری گذاشتن و با کفش او راه رفتن، به گونه ای که فرد همدل کننده کاملا آگاه باشد که کفشی را به پا کرده است به خود تعلق ندارد.

در همدلی ما عینک دیگران را قرض می گیریم تا از دریچه ی نگاه دیگران مسئله را ببینیم، در حالی که می دانیم این عینک مال ما نیست و اگر آن را برداریم خودمان آن مسئله را طور دیگری خواهیم دید.

چرا همدلی موثرترین مهارت زندگی است ؟!

همدلی زیباترین ویژگی انسان هاست. انسان ها با همدلی کردن می توانند احترام عمیق خود را به دیگران ابراز کنند. همدلی چرخ های ارتباطی بین افراد را نرم و لغزان می کند تا به راحتی بچرخند. همدلی می تواند باعث افزایش کیفیت روابط و احساس رضایتمندی از برقراری روابط با دیگران شود.

همدلی چیست و چگونه با دیگران همدلی کنیم؟

همدلی چیست و چگونه با دیگران همدلی کنیم؟

وجود همدلی در فرد علامت خود آگاهی، سلامت ذات، ارزش قایل شدن برای خویشتن و دوست داشتن خود است و فقدان همدلی عدم بلوغ هیجانی و شناختی را نشان می دهد که منجر به ناتوانی در دوست داشتن دیگران می شود. همدلی باعث می شود حریم دیگران را محترم بشماریم و احساسات، نیازها، نگرانی ها و علایق و نظرات آن ها را بپذیریم و بتوانیم به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

افرادی که در روابط با دیگران خودخواهی نشان می دهند و نظرات و ویژگی های شخصی آنان را نادیده می گیرند، غالبا بسیار محدود با مسائل برخورد می کنند. آن ها معمولا از دنیای وسیع انسان های دیگر بی خبر می مانند. در واقع چنین افرادی در میان میلیون ها انسانی که در این جهان پهناور زندگی می کنند نمی توانند با کسی صمیمی شوند و دوستانی داشته باشند.

همدلی به دیدگاه افراد وسعت می بخشد. افزون بر آن رفتارهای فرد را به تعادل می رساند و همچون عامل تقویت وجدان انسان ها عمل می کند. همدلی از افراط و تفریط جلوگیری می کند. همچنین همدلی برای تحقق بخشیدن به پیشرفت های اخلاقی و عدالت و انصاف در جامعه ضروری است و نیز سنگ بنای نوع دوستی و زمینه ساز هماهنگی مردم با یکدیگر و اتحاد اجتماعی است.

 

همچنین بخوانید:  چگونه خودم را ببخشم ؟

 

چرا همدلی در زندگی اجتماعی و فردی افراد الزامی است ؟!

وقتی قصد ایجاد ارتباط با دیگران را داریم، همدلی کردن با آن ها در برقرار سازی این ارتباط نقش بسیار موثر و سرعت دهنده ای خواهد داشت، در واقع همدلی راه میان بری برای ایجاد ارتباط با دیگران برای ما فراهم می کند و افزون بر آن کیفیت رابطه ی ما با آن ها را نیز بهبود می بخشد. با همدلی کردن دیگران با سرعت و رضایت بیشتری با ما ارتباط برقرار می کنند. تا وقتی هیجانات دیگران را درک نکنیم راهی برای ارتباط با آن ها نداریم. همدلی به ما کمک می کند تا علاوه بر این که رفتار فعلی افراد را درک کنیم، بتوانیم در مواردی حتی رفتارشان را در مواجهه با مسائل آتی نیز پیش بینی کنیم.

توانایی گذاشتن خود به جای دیگران عامل اصلی برای رفتارهای نوع دوستانه و خیرخواهانه است. اگر افراد همدلی نداشته باشند مبادلات اجتماعی جایگزین نوع دوستی خواهد شد. همه به دنبال آن خواهند بود که هر نوع ارتباطی برایشان سود و منفعت مادی در پی داشته باشد. اما با همدلی شخص بدون منفعت طلبی با دوستان و اطرافیانش معاشرت می کند.

حتی شاید گاهی هزینه که بابت رفتار همدلانه  خود می پردازد بیشتر از پاداش بالقوه آن باشد. نمونه آن افرادی هستند که در اقدامات نیکوکارانه شرکت می کنند. فردی که همدلی می کند بهتر می شنود، درک بهتری از مسئله می یابد و از این رو کامل تر و دقیق تر به دیگران پاسخ می دهد. او می تواند در حل مسئله بیش تر از کسانی که فقط هم حسی می کنند به دیگران کمک کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ صندلوس را با خواص ضد کرم کدو و دفع کننده بلغم، برطرف کننده رطوبت و تقویت کننده لثه ها، لاغر کننده و تقویت کننده چشم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0