سلامت اجتماعی زنان

1596 بازدید
06 مرداد 97
سمانه

با نکاتی درباره سلامت اجتماعی زنان آشنا شوید

دست یافتن به سلامت و رفاه اجتماعی کامل برای زنان از اهداف مهم جهانی است و پیمان پکن در سال 1995 و جلسه اختصاصی مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2000 نیز بر آن تاکید نموده است. مشکلاتی در این مسیر وجود داشته و دارد که قسمتی مربوط به افزایش دو قطبی شدن جوامع، بخشی مربوط به روند جهانی شدن و قسمت عمده ای مربوط به تبعیض ریشه دار علیه زنان در جوامع مختلف می باشد.

زنان نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند اما نقش آن ها و جایگاه شان در عرصه های مختلف اجتماعی بسیار محدود و اکثرا فرعی می باشد که این امر عقب ماندگی و توسعه نیافتگی بسیاری از جوامع را در پی داشته است. جهان خصوصا در قرن بیستم شاهد رشد بی سابقه ثروت و انقلاب تکنولوژی بوده که به طور همزمان با بهبود وضعیت کلی سلامت در بیشتر جوامع همراه بوده است.

اما علی رغم این پیشرفت ها و سایر موفقیت های تکنولوژی اکثریت جوامع کماکان از وجود نابرابری ها رنج می برند. آمار و اطلاعات نشان می دهد که بهبود وضعیت اقتصادی جوامع و تولید ناخالص ملی بالاتر الزاما به معنای کیفیت زندگی و امید به زندگی بهتر نیست، بلکه توزیع بهتر خدمات رفاهی و توجه خاص به تحصیل زنان و دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی است که بهبود سلامت کلی در جهان را به دنبال خواهد داشت. برخورداری از سلامت اجتماعی و بهره مند شدن از امکانات مشابه آموزش، اشتغال، تصمیم گیری های اجتماعی و سیاسی و شرکت در فعالیت های فرهنگی جز حقوق انکار ناپذیر برای حمایت از زنان و توسعه همه جانبه کشورها می تواند باشد.

سلامت اجتماعی زنان

سلامت اجتماعی زنان

معلولیت و ناتوانی زنان

هر چند ناتوانی و معلولیت و تطبیق با آن مشکلاتی را برای هر دو جنس ایجاد می نماید اما زن بودن و داشتن معلولیت یا ناتوانی، نقص دو برابری محسوب می شود. مشکلات زنان معلول خصوصا آن هایی که با فقر، بی سوادی و سو تغذیه زندگی می کنند چندین برابر مردان است. کیفیت زندگی افراد دچار معلولیت بر حسب خدمات و مراقبت ها، محیط و فرهنگ جامعه متفاوت خواهد بود. گاه نگرش جامعه نسبت به این زنان ناتوانی آن ها را می افزاید. افراد دچار معلولیت اغلب با موانع فیزیکی و فرهنگی برای ادامه تحصیل، فرصت های شغلی و سایر موارد رو به رو می شوند. میزان معلولیت گزارش شده توسط هر کشور به تعریف استفاده شده از معلولیت بستگی دارد. سه اصطلاح اختلال یا نقص، ناتوانی و معلولیت در این حیطه کاربرد دارد.

 

همچنین بخوانید: خام خواری روشی طبیعی برای سلامتی

 

علل عمده ناتوانی ها و معلولیت آن ها می توانند وابسته به تغذیه مانند کمبود ید، آهن و ویتامین آ یا به حوادث خانگی، تصادفات، بیماری های قابل پیشگیری دوران کودکی مانند فلج اطفال مربوط شود. التهاب لگنی، ختنه وسیع زنان یا استفاده از مواد خطرناک طی حاملگی می تواند باعث ایجاد ناتوانی هایی در زن شوند یا عوارض جدی برای سلامت فرزند داشته باشند.

تعداد زنان معلول نسبت به مردان بیشتر برآورد شده است که تعداد بیشتر زنان سالخورده به علت افزایش امید به زندگی آن ها می تواند علت تعداد فزون تر معلولین زن نسبت به مرد باشد. میزان ناتوانی بعد از 60 سالگی در زنان و مردان بالاتر است و در سالخورده ها در بالاترین حد خود می باشد. ناتوانی زنان خصوصا در سنین کودکی و نوجوانی فرصت های آموزشی و تحصیلی را از آن ها می گیرد. آموختن مهارت های ویژه و اشتغال به کار نیز در معلولان مورد توجه قرار نمی گیرد.

از سوی دیگر زنان معلول بیشتر قربانی خشونت های خانگی و سو استفاده های جنسی قرار می گیرند. بدون شک تحصیل و آموزش زنان از ایجاد معلولیت و ناتوانی در بسیاری از موارد پیشگیری خواهد نمود. از سوی دیگر شناسایی زودتر وضعیت ناتوانی و تسهیل در استفاده از اقدامات بازتوانی در بهبود این بیماران موثر بوده و می تواند اثرات جانبی معلولیت را به حداقل برساند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون درمان کیست  و فیبروم رحم  را با خواص درمان انواع ناراحتی های خانم ها، اختلالات هورمونی، درمان کیست و فیبروم، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0