آیا کودکمان تیز هوش است ؟

1557 بازدید
09 مرداد 97
سمانه
,

آیا کودکمان تیز هوش است ؟ در این باره بیشتر بدانید…

برداشت کودکان تیز هوش از دنیای خود و رابطه شان با آن منحصر به فرد است و به احتمال قوی این برداشت بی نظیر نخستین نشانه ای است که معلمان و پدر و مادر از تیز هوشی آنان مشاهده می کنند. تیزهوشان نوجوان می توانند ارتباط های انتزاعی برقرار کنند و برای کسب نتایجی مهم و مفید فراتر از آنچه از سن و سال شان انتظار می رود، انواع و اقسام تجربه ها را با هم ترکیب کنند.

نظریه رشد عاطفی دابروسکی !

به عقیده دابروسکی، روان شناس و روان پزشک هلندی که نظریه عاطفی را ارائه داد، هیجان عاطفی برای بزرگسالان و کودکان تیز هوش یک ویژگی مثبت تلقی می شود. او رشد عاطفی را محصول تعامل میان ظرفیت رشد و محیط توصیف کرد، وی این هیجان را تحریک پذیری بیش از اندازه نامید و پنج نوع از آن را مشخص کرد،

  1. روانی – حرکتی: بی قراری، کنجکاوی و زیاد بودن انرژی.
  2. جسمانی: لذت ناشی از تجارب حسی و هنری.
  3. ذهنی: تفکر سطح بالا، طرح پرسش های متعدد.
  4. تخیلی: خود انگیخته خیال پردازی می کند و از تصویر سازی ذهنی و استعاره بهره می گیرد.
  5. عاطفی: احساسات شدید، حساس و دلسوز است.
آیا کودکمان تیز هوش است ؟

آیا کودکمان تیز هوش است ؟

دابروسکی هر دو جنگ جهانی را به عمر دید و در طول دومی زندگی اش را به خطر انداخت، و همین مسئله باعث کامل سازی نظریه رشد عاطفی توسط او شد. با اینکه دابروسکی زیر شکنجه، ظلم و ستم بود اما با بررسی زندگی بزرگان و دیدن مصیبت ها از نزدیک توانست نظریه خود را کامل کند. او در تحقیقات خود رابطه بین شناخت و هیجان، هیجان شدید افراد خلاق و تیزهوش را ملاحظه کرد، وی می گفت این هیجانات یا تحریک پذیری های ذهنی و هیجانی می تواند به کار خلاق و نیز رشد اخلاقی و عاطفی پیشرفته در بزرگسالان منجر شود. وقتی تحریک پذیری ها بیش از اندازه به این طریق ملاحظه شود می تواند نیروی مثبتی برای بزرگسالان و کودکان تیزهوش داشته باشد، چرا که استعدادهای افراد را غنی، قوی و تقویت می کند. بدون قدری هیجان، استعداد فقط وسیله ای فنی فاقد هرگونه شوق و ذوق برای خلاقیت داشتن افراد می باشد.

 

همچنین بخوانید: توصیه های دینی برای تقویت حافظه

 

تحریک پذیری بیش از اندازه، تحریک پذیری بیش از اندازه را می توان به عنوان نیروهای درونی قوی مشاهده کرد و برای توسعه خلاقیت و تیزهوشی به کار گرفت. ممکن است کودکی دارای تحریک پذیری بیش از اندازه روانی – حرکتی به عنوان بیش فعال تشخیص داده شود اما همین کودک قادر هست بر زمینه های مورد علاقه خود تمرکز شدید داشته باشد و برای هر آنچه می خواهد تلاش کند. کودکان تیز هوش دارای این ویژگی می باشند.

تحریک پذیری بیش از اندازه تخیلی، کودکان تیزهوش ممکن است حقیقت و افسانه را قاطی کنند و درباره رویاها و توهمات طوری حرف بزنند انگار واقعا اتفاق افتاده اند.

تحریک پذیری بیش از اندازه ذهنی، این نوع تحریک پذیری را می توان در کودکان و بزرگسالان مشاهده کرد که پرسش های زیادی دارند و به تفکر مشغول اند. اشخاص دارای تحریک پذیری بیش از اندازه ذهنی بسیار درون گرا هستند. تعمق و تجزیه و تحلیل می کنند و دقت شان مداوم است و آن ها معمولا عاشق مطالعه و در برنامه تفصیلی زیرک هستند.

تحریک پذیری جسمانی، لذت و تجارب حسی را در دیدن، بوییدن، چشیدن، لمس کردن و شنیدن به اوج رسانده اند. اینگونه افراد از هر چیز زیبا لذت می برند و شیفته الفاظ و سبک های نگارش هستند.

تحریک پذیری عاطفی، تحریک پذیرهای عاطفی دارای احساس ژرف و عواطف شدید هستند. وابستگی های عاطفی شدیدی نسبت به دیگران و نسبت به محیط خود دارند. این وابستگی به محیطی خاص ممکن است سازگاری با مکان های جدید را برای این عده دشوار کند. حساسیت آنان به روابط و دلسوزی برای دیگران می تواند به صورت اشک آشکار شود. اینگونه افراد دارای حافظه عاطفی قوی ای به خصوص در مورد خاطره ها و احساسات مربوط به رویدادهای زندگی خصوصی شان هستند.

تحریک پذیری روانی – حرکتی، اینگونه افراد بی قرار هستند و مقدار زیادی انرژی دارند. این عده تند حرف می زنند و گاهی چندین کلمه را به عنوان یک کلمه بیان می کنند. این تحریک پذیرها اغلب سخنگوهای وسواسی هستند و در کلاس درس یک ریز حرف می زنند، در فعالیت های گروهی بر عمل اصرار می ورزند و دیگران را وادار به حرکت می کنند. این افراد عاشق ورزش و بازی های تند همچون فوتبال هستند.

دیگران چه برداشتی از تیز هوشان دارند !؟

روانشناسان، کودکان تیزهوش را به چیتا تشبیه می کنند، چیتا به علت سرعت زیادش بسیار شناخته شده است، سرعتی بیش از یکصد و ده کیلومتر در ساعت، چیزی مانند افراد تیزهوش، چیتا همیشه نمی دود و گاها استراحت می کند اما باز هم چیتا است. تیزهوشانی که ممکن است موفق نشوند باز هم تیزهوش هستند ولو برای حضور در برنامه تیزهوشان در نظر گرفته نشوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر آتیشی را با خواص  تقویت حافظه و ضد آلزایمر، درمان سرفه، درمان عفونت‌ های رحمی و پاکسازی هوا از میکروب، کاهش استرس و افسردگی و اضطراب، ضد سردرد ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0