topNotif

استفاده از بوی خوش

1431 بازدید
11 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

استفاده از بوی خوش و کیفیت زندگی

چگونگی فرآیند شناسایی بوها

پدیده یا فرآیندی که طی آن بشر بو را حس می کند توسط دانشمندان زیادی مورد مطالعه قرار گرفته اما هنوز این پدیده کاملا مشخص و معلوم نشده است. تئوری معروفی که به نظر قابل قبول هم به نظر می رسد چنین است:

در دو بخش بالایی حفره بینی میلیون ها سلول حساس وجود دارد که با لایه ای از مخاط پوشیده شده است. این لایه بسیار نازک در مساحتی به اندازه 3 الی 4 متر مربع متمرکز شده است. انتهای سلولی با موهای ضعیفی پوشیده شده که مژک نامیده می شود به طوری که به سمت مخاط آمده و از آن عبور می کنند. ساختمان شیمیایی گیرنده های کوچک بر روی سطح این موها به شکلی است که ملکول هایی مانند عطر در داخل آن ها قرار می گیرد.

مانند دو شاخه ای که پریز برق جا می گیرد ملکول عطر، گیرنده مربوطه را پیدا می کند. سلول عصبی یافته خود را به صورت یک پالس الکتریکی به مغز انتقال می دهد و مغز نه تنها بوی ملکول را حس می کند بلکه پاسخی نیز به آن می دهد. در نتیجه یک بوی بد به عنوان مثال یک احساس ناراحتی و تنفر عمیقی را به وجود آورده و یک بوی خوش، یک احساس دلپذیر و حتی شادی را می آفریند.

حس بویایی می تواند 4000 بوی متفاوت را شناسایی کند و بینی های حساستر قادرند تا 10000 بو را تشخیص بدهند. برای اینکه واکنش شناسایی بوها انجام شود بایستی که ملکول های عطرها از یک سری خواص فیزیکی ویژه ای برخوردار باشند. یکی از این خواص که از اهمیت به سزایی نیز برخوردار است محلول بودن و یا قابلیت حل شدن در آب می باشد. برای این که مولکول ها بتوانند در لایه رطوبتی غشا مخاط در داخل بینی به سمت بالا یعنی جایی که گیرنده ها قرار گرفته اند حرکت کنند، لازم است قابلیت حل شدن نسبی در آب را دارا باشند. علاوه بر این ملکول ها بایستی حالت شبه چربی داشته باشند تا بتوانند در لایه چربی سلول های عصبی نفوذ کرده و پاسخ متناسبی را از مغز دریافت کنند.

استفاده از بوی خوش

استفاده از بوی خوش

خواص استفاده از بوی خوش

امروزه بسیاری از محصولات مصرفی مانند دستمال کاغذی، لوازم های آرایشی، شامپوها، صابون ها، خمیر دندان ها، کرم های مخصوص پوست، پودرهای لباسشویی، مایع های ظرفشویی، رنگ ها، براق کننده ها، کف پوش ها، خوشبو کننده های هوای اتاق و… همگی حاوی عطرهای ویژه ای هستند که برای ما احساس خوشایند و دلپذیری را هدیه می کنند. یکی از خواص مهم عطرها یعنی قدرت انتشار و پراکندگی آن در فضا موجب شده تا در مصارف بیشتری مدنظر باشد. به جز موارد مصرف شخصی امروزه در فروشگاه ها و هتل های بزرگ برای جلب مشتری بیشتر از سیستم مطبوع کننده مرکزی هوا استفاده می شود. در سالن های مترو شهر پاریس، برای جا به جایی هوای کهنه و کثیف داخل سالن ها، دستگاه های اسپری عطر را به کار می برند به طوری که با رایحه های دل انگیز آن ها سالن های مترو چهره دیگری به خود می گیرند.

در زمان های دور، وقتی که بهداشت فردی و محیطی کلمه ای نا آشنا بود و بیماری های ناشناخته ای نظیر طاعون، آبله مرغان، وبا، تیفوئید، تاوان مرگ را بر مردم تحمیل می کرد پزشکان گیاهان معطر را تجویز می کردند و بر این عقیده بودند که اگر هر چیزی بوهای بد را از بین ببرد می بایستی در برابر بیماری ها هم موثر واقع شود.

 

همچنین بخوانید: چگونه بوهای بدن را از بین ببریم ؟!

 

موادی با بوهای تند نظیر مورمکی، کافور و برخی گل ها و شکوفه های درختان برای از بین بردن بوی بد بدن استفاده می شد و زمانی که یک بیماری فراگیر دیگری شهر را فرا می گرفت مردم وحشت زده به سوی شیشه های عطرشان پناه می بردند. این طرز تفکر پزشکان آن دوره دور از حقیقت نبوده است به طوری که امروزه بر ما ثابت شده که استنشاق برخی بوها و عطرها موجب بهبود بیماری های ویژه ای می گردد. در آن زمان مردم به تجویز پزشکان اسفنجی را داخل سرکه قرار می دادند و بر روی آن مخلوطی از آب لیمو، گل میخک و نعنا را می ریختند تا بوی خاصی از آن خارج می شد، فضای اتاق بیمار را فرا گیرد و موجب درمان وی شود.

به زودی این روش مرسوم شده و تمامی مردم از آن تقلید می کردند. عنبرهای معطر، سداب، گل ملیسا، نعنا، مریم، اکلیل کوهی، برگ نعنا، پرتقال و لیمو، شاخه های درخت غار، آویشن و سنبل کوهی، پوست به، نارنج همیشه برای مقابله با بیماری هایی مانند طاعون در خانه ها یافت می شدند. برخی از مردم با صرف هزینه های زیادی عصاره این مواد را به صورت مایعات معطر تهیه می کردند و در داخل شیشه ها جمع آوری و می فروختند.

طاعون بارها و بارها مردم را به مرگ تهدید می کرد و مردم مجبور بودند بوهای تند را تحمل کنند و حتی رمه ها و گاوها نیز که به طاعون دچار می شدند در داخل طویله مجبور به استنشاق این بوها بودند. زمانی وجود داشت که نجابت را به معنای استفاده از خوشبوترین عطرها در کاخ های اشرافی می شناختند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عنبرالشهب را با خواص درمان سر درد، سرماخوردگی و صرع، تقویت کننده اعتدال بدن، شادی بخش، معطر و خوشبو کننده هوا، دفع انرژی های منفی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0