topNotif

معرفی باقلای هندی و خواص آن در طب سنتی

2897 بازدید
12 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

معرفی باقلای هندی و خواص آن در طب سنتی

در کتب طب سنتی با نام های اطموط، اطماط و اکتمکت آمده است. به هندی کارانجا و کارانج گفته می شود. سابقا در بازار دارویی فارس با نام خایه ابلیس عرضه می شده است.

مشخصات باقلای هندی

باقلای هندی میوه درختی است به بلندی 10 – 15 متر، خیلی پر شاخه و منشعب و برگ های آن مرکب، دارای 5 – 7 برگچه بیضی شکل سبز رنگ که خیلی دیر می ریزد و تا اواسط زمستان روی درخت می ماند. گل های آن خوشه ای شل و سفید رنگ که معمولا محور گل ها از کنار برگ ها یعنی از محل تقاطع دمبرگ با ساقه ظاهر می شود. میوه آن دارای غلاف کوچک و کمی دراز مانند باقلا می باشد که اغلب یک دانه و به ندرت 2 – 3 دانه در آن قرار دارد. این درخت در سرتاسر هند در کنار رودخانه ها به خصوص در سواحل دریاها و همچنین در چین، جاوه، استرالیا و به طور کلی در سرتاسر سواحل از جنوب چین تا پولینزیا می روید.

باقلای هندی و خواصش

باقلای هندی و خواصش

خواص و کاربرد باقلای هندی را بدانیم !

کاربرد آن در نواحی خاور دور که در منابع آمریکایی آمده است از روغن دانه گیاه برای معالجه بیماری های پوستی استفاده می شود و در برخی مآخذ آمده است که مالیدن آن برای روماتیسم نیز نافع است. روغن آن دارای خاصیت ضد عفونی کننده و پاک کننده چرک است. از گرد ریشه خشک خرد شده درخت و پوست ساقه آن برای رفع خارش استفاده می شود.

از پوست درخت برای سقط جنین می خورند. تمام قسمت های مختلفه درخت اعم از دانه یا برگ یا پوست همه قی آور هستند. از تمام قسمت های گیاه به عنوان سم ماهی برای صید ماهی استفاده می شود.

❊ کاربرد آن در هند که در منابع هندی منعکس است :

در هند از دانه گیاه در استعمال خارجی برای معالجه بیماری های پوستی استفاده می شود. روغن دانه آن برای درمان ناراحتی های جلدی، جرب و هرپس بر روی مواضع مالیده می شود. از پوست تازه ساقه درخت در استعمال داخلی برای درمان بواسیر خونی استفاده می شود. از برگ های درخت به صورت ضماد روی زخم هایی که کرم زده است گذارده می شود. از شیره و عصاره ریشه درخت برای بستن زخم های فیستولی و سوراخ شده و همچنین برای پاک کردن جراحت های متعفن و بد استفاده می شود. در استعمال داخلی از عصاره ریشه مخلوط با هم وزن آن شیر نارگیل و آب آهک برای معالجه سوزاک استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید: گیاه فرندل و باقلای سنت اینیاس

 

❊ کاربرد باقلای مصری در منابع طب سنتی ایرانی :

در داخل دانه درخت مغز آن شبیه مغز فندق که دو قسمت می شود وجود دارد که دارای مقدار زیادی روغن بسیار تلخ است. برگ و شکوفه درخت نیز تلخ هستند. دانه آن چون خشک شود مغز داخل آن جدا شده و اگر دانه را حرکت دهند در اثر حرکت مغز در داخل آن صدا می دهد و به این دلیل است که در بعضی مدارک طب سنتی آن را سنگ ذکر کرده اند.

از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و برخی سرد و خشک گفته اند. از نظر خواص معتقدند که ورم ها را تحلیل می برد و خونریزی را قطع می کند و اگر نصف مغز دانه آن با چند دانه قرنفل ساییده و خورده شود برای تسکین درد قولنج باد و گاز و نفخ خیلی موثر است. اگر دانه آن را با شیر انسان ساییده و شیاف بردارند برای حامله شدن زنان عقیمه موثر است و اگر مدت 7 – 10 روز هر روز سه دانه آن را زیر آتش بپزند سپس بیرون آورده پوست آن را کنده و مغز آن را بیرون آورند و بکوبند و با آب مخلوط نموده و بخورند برای تسهیل زایمان و وارد شدن آب در کیسه جنین مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

باقلای مصری را با خواص کمک به کاهش وزن، افزایش سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها، کاهش بیماری های قلبی، کاهش فشار خون، بهبود دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، کاهش ابتلا به کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0