topNotif

خواص آدونیس را بیشتر بدانیم

2726 بازدید
14 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با خواص آدونیس آشنا شویم.

گیاهی است که در پزشکی به عنوان دارو مورد توجه هستند. آدونیس تابستانه در ایران می روید اما گونه افی سینال که آدونیس بهاره است تا به حال در ایران به صورت خودرو شناسایی نشده است.

مشخصات  انواع آدونیس

-آدونیس بهاره

آدونیس بهاره گیاهی است چند ساله، کوچک، به ارتفاع در حدود یک وجب، برگ های آن سبز مانند سایر گونه های آدونیس با بریدگی و تقسیمات زیاد و باریک و دراز : گل آن درشت، زرد رنگ منفرد که در بهار در انتهای ساقه گل دهنده ظاهر می شود. ساقه زیرمینی آن نسبتا ضخیم است.

آدونیس بهاره مخصوص مناطق کوهستانی مرتفع است. در بهار گل می دهد و به همین جهت برای کشت آن باید در ارتفاعات، زمینی انتخاب شود.  برای تکثیر آن در پاییز ساقه ریشه داری را از بوته گیاه جدا کرده و می کارند. از بذر گیاه نیز برای تکثیر استفاده می شود به این ترتیب که میوه گیاه را پس از رسیدن چیده شدن در لای ماسه و خاک گذارده و می کارند پس از چند ماه که جوانه زد نهال ها را در اوایل بهار روی خطوطی به فواصل 40 – 50 سانتیمتر می کارند.

خواص آدونیس را بیشتر بدانیم

خواص آدونیس را بیشتر بدانیم

-آدونیس تابستانه

آدونیس تابستانه گیاهی است یک ساله بیشتر در مزارع می روید و گل های قرمز یا زرد آن در تابستان ظاهر می شود و به همین دلیل فرانسوی ها این گیاه را در تابستان قطره خون می نامند. در ایران در اطراف تهران، کرج و در شمال در گیلان و در مرکز در خرم آباد، بروجرد، اصفهان و سرانجام در بوشهر و شیراز و بلوچستان به طور خودرو دیده می شود.

-آدونیس گونه آ – فیلیما

آدونیس گونه آ – فیلیما نیز یک ساله است و در مزارع می روید و گل های قرمز آتشی آن در تابستان ظاهر می شود. در ایران به طور خودرو در کرج، اطراف سفید رود، منجیل و بروجرد دیده می شود.

-آدونیس گونه آ- ماکروکروپا

آدونیس گونه آ –ماکروکروپا نیز در کرج، شهرستانک و در آذربایجان، اراک، کوه خرقان همدان، بوشهر، مسجد سلیمان و شیراز به طور خودرو دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی آدونیس

از نظر ترکیبات شیمیایی در آدونیس بهاره در برگ و ساقه آن ماده عامل آدونیدین و نوعی قند به نام آدونیت وجود دارد و در آدونیس تابستانه وجود یک گلوکوزید بی شکل تایید شده است و گیاه دارای حدود 0/216 درصد از نوعی گلوکوزید است که شبیه دونیدین می باشد ولی از نظر آثار فیزیولوژیکی ضعیف تر از آن است.

 

همچنین بخوانید: گیاه بابا آدم چیست و چه خواص درمانی دارد؟

 

خواص – کاربرد آدونیس

در هند گیاه آدونیس تابستانه به عنوان داروی قلبی برای تقویت و تحریک قلب و به عنوان مدر به کار می رود. ضمنا خوردن آن برای اسب مسموم کننده است.  از گل های آن به عنوان ملین و مدر و عامل حل کردن و خرد کردن سنگ مثانه استفاده می شود. گونه های آ -فلیما و آ–ماکروکروپا که در ایران و قفقاز و در بعضی دیگر از مناطق روسیه می رویند نیز به عنوان دارو مستعمل هستند و برای مصارفی نظیر مصارف دارویی گونه های بالا به کار می روند.

آدونیس ورنالیس که در مناطق جنوب روسیه می روید در محل رویش برای موارد آب آوردن نسوج بدن استفاده می شود. مقوی و مدر است و بیماری صرع را کنترل می کند. پس از استفاده از آدونیس ورنالیس این ماده برخلاف فرآورده های دیژیتال در بدن جمع و متراکم نمی شود و قلب بزرگ نمی شود و ضربان نبض منظم می شود به این دلایل اشکال دارویی این گیاه در اغلب بیماری های قلبی حاد از جمله در مورد ورم پرده بیرونی قلب و ورم ماهیچه قلب آثار نیکویی دارد ولی چون فشار خونموارد خاص و انواع فشار خون را بالا می برد باید توجه شود در اینگونه موارد تجویز نشود و به هرحال در صورت ضرورت مصرف آن باید با نظر و مراقبت پزشک باشد.

برای تهیه دمنوش گیاه آدونیس 2 – 4 گرم برگ و ساقه خشک گیاه را در 200 گرم آب جوش دم کرده و به تدریج در 24 ساعت می خورند. دارو بسیار تلخ است و ترشحات بزاق را افزایش می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل همیشه بهار را با خواص  درمان سوختگی، یبوست، میخچه، تقویت معده و کبد، درمان بیماری های پوستی، درمان قاعدگی های نامرتب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0