با چگونگی ساختن عطر آشنا شوید

1899 بازدید
18 مرداد 97
سمانه

چگونگی ساختن عطر

هنر عطر سازی عبارت است از استخراج عصاره مواد معطر و حفظ آن ها در روغن های مخصوص گیاهی، قدیمی ترین انواع عطرها را از سوزانیدن پاره ای چوب ها و اعضا گیاهی به دست می آورند و گاهی ماده بخور را از ترکیب صمغ ها و ادویه جات مختلف تهیه می نمودند. ایرانیان قدیم فن عطرسازی را به یک هنر کامل مبدل ساختند.

عطر به زبان ساده عبارت است از 10 تا 15 درصد مواد معطر که در 85 تا 90 درصد الکل بسیار خالص حل شده است.

مواد معطر عبارتند از : روغن های تبخیر شونده، عصاره گل ها، مواد شیمیایی معطر که از طریق صنعتی تهیه می شود، انواع صمغ ها، پاره ای مواد حیوانی، ساده ترین و کامل ترین نمونه روغن گیاهی تبخیر شونده عصاره پوست لیمو و نارنج است. کافی است پوست نارنج، لیمو و انواع مرکبات را فشار دهید و یک شعله کبریت در مقابل آن بگیرید در این موقع سوخته شدن قطرات روغن را مشاهده و در عین حال بوی خوش آن را استشمام خواهید کرد.

به همین طریق سالانه از پوست صدها هزار تن مرکبات برای تهیه عصاره معطر استفاده می شود. در بسیاری از کشورها مانند گینه و سیسیل فشردن پوست مرکبات با دست انجام می گیرد اما در بعضی نقاط نیز مانند ایالات متحده و برزیل ماشین های مخصوصی برای این کار ابداع شده است.

با چگونگی ساختن عطر آشنا شوید

با چگونگی ساختن عطر آشنا شوید

در مورد پاره ای دیگر از گیاهان معطر فشار مکانیکی دست و یا ماشین کافی نیست بلکه باید روغن های معطر آن ها را با دستگاه های تقطیر بخار استخراج نمود. به عنوان مثال برای گرفتن عصاره لاواند (اسطوخودوس)، اکلیل کوهی (رزماری)، اکالیپتوس، میخک، دارچین و… این گیاهان را در دیگ های فلزی بزرگ ریخته و از روی آن ها بخار آب با فشار عبور می دهند. این امر باعث شکافته شدن سلول های محتوی مواد معطر شده و آن ها را تبخیر می کند. این بخار گرم آمیخته با مواد معطر به دستگاه های متراکم کننده هدایت شده و مجددا تبدیل به مایع می شود و از آنجا که آب و مواد روغنی محتوی عطر در دو سطح جداگانه قرار می گیرند به سهولت آن ها را از هم جدا می کنند. انواع عطرها و اسانس ها را از صدها نوع گیاه می توان استخراج نمود از جمله آویشن، نعنا، پونه، صندل، برگ های کاج و غیره که بسیاری از آن ها را می توان در مزارع کشت نمود.

معمولا درصد مواد معطر در گیاه بسیار ناچیز است مثلا از چهار هزار کیلو گلبرگ گل سرخ می توان یک کیلو عطر خالص گل سرخ به دست آورد. در موارد استخراج عطر پاره ای از گلبرگ های معطر که بسیار لطیف و ظریف هستند روش های دیگری غیر از آن چه یاد شد باید به کار رود زیرا این مواد عطر خود را در مقابل عبور بخار آب آزاد نمی کنند.

 

همچنین بخوانید: جشنواره گلاب گیری کاشان

 

ساده ترین روش استخراج عطر

یکی از ساده ترین روش های استخراج عطر بر این اساس استوار است که روغن های گیاهی و حیوانی مواد تبخیر شده از گیاهان معطر را به فوریت در خود حل و جذب می کنند. با استفاده از این خاصیت مقداری از چربی های حیوانی تصفیه شده و خالص را بر روی دو جانب سطوح شیشه ای گسترده و در فاصله دو شیشه مقداری گل های معطر قرار می دهند. این سطوح شیشه ای چند طبقه بر روی هم چیده شده و مجموعه آن ها در یک محفظه بدون شکاف گذارده می شود تا 24 ساعت باقی بماند.

در این مدت تقریبا تمامی عصاره خوشبو گل تبخیر و در چربی حل می شود. در این حالت گل ها را برداشته و گل های تازه دیگری به جای آن ها قرار می دهند و به این ترتیب روزهای متمادی عطر گل ها در چربی جمع شده و از بوی عطر اشباع می شود. در پایان روغن ها را با قاشق چوبی از سطح شیشه ها جمع آوری نموده مواد عطری آن را استخراج می نمایند.

امروزه به جای این عمل طولانی گل ها را به مدت نیم ساعت در یک حلال مانند اتر قرار می دهند و سپس عطر محتوی این حلال را از طریق تبخیر استخراج می کنند. این قبیل عطرها بسیار گرانبها هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن گل سرخ را با خواص نشاط آور، ضد تب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، مسهل صفرا، ضد یبوست، تقویت کننده لثه، پوست و روده ها و جلوگیری از ریزش مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0