افسنطین بحری و هزار برگ آبی

2022 بازدید
23 مرداد 97
سمانه

افسنطین بحری و هزار برگ آبی را بشناسیم.

❊ هزار برگ آبی

گیاهی است که برگ های آن دارای تقسیمات زیادی می باشد به طوری که به صورت پر طیور در آمده است و چون بیشتر در باتلاق ها و در آب های راکد می روید به هزار برگ آبی معروف شده است.

مشخصات هزار برگ آبی

گیاهی است که در داخل آب های راکد می روید. برگ های آن دارای بریدگی زیاد به طوری که برگ را به شکل پر طیور در آورده است. گل های پایینی آن دندانه دار و دراز است تا حدی که هم سطح گل های بالایی که کوتاه ترند قرار می گیرد. این گیاه در چین و در اروپا به خصوص در فرانسه وجود دارد. در ایران در شمال، در خوی و دره قره چال دیده شده است.

افسنطین بحری و هزار برگ آبی

افسنطین بحری و هزار برگ آبی

خواص و کاربرد هزار برگ آبی

در چین از این گیاه به عنوان تب بر استفاده می شود و برای رفع تشنگی و در موارد زکام به خصوص در زکام های اطفال کاربرد دارد، به علاوه در چین از برگ های له شده آن شیره ای به دست می آورند که در معالجه اسهال خونی مزمن کاربرد دارد.

❊ افسنطین بحری

در کتب طب سنتی با نام های افسنطین و افسنطین بحری و شیح آمده است.

گیاهی است چند ساله علفی به بلندی 30 – 40 سانتیمتر، برگه شبیه افسنطین ها و همانطور پوشیده از تار سفید رنگ ولی با بوی مطبوع، قاعده ساقه های این افسنطین چوبی است و قسمت بالای ساقه علفی است که با برگ ها روی زمین گسترده می شود. گل ها زرد رنگ ولی خیلی کوچکتر از افسنطین کبیر است. وجه تمایز این افسنطین با افسنطین کبیر اولا کوچکی گیاه است، ثانیا برگ هایش خیلی کوچکتر از افسنطین کبیر است و به علاوه بوی افسنطین بحری شبیه بوی معطر لیمو می باشد و ضمنا محل رویش آن نیز وجه تمایز خوبی است زیرا افسنطین بحری غالبا در سواحل دریاها و در خاک های ماسه ای و شوره زارها می روید.

افسنطین بحری در ایران در بلوچستان در شوره زارهای اطراف دریاچه ارومیه و اطراف میانه و سلماس می روید، در هندوستان در کشمیر و در غرب ثبت انتشار دارد.

 

همچنین بخوانید:   معرفی گیاه عشقه و خواص آن

 

ترکیبات شیمیایی افسنطین بحری

از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد عامله در افسنطین بحری اسانس روغنی فرار و ماده سانتونین و یک ماده تلخ آرتمیزین وجود دارد.  طبق تجزیه ای که از افسنطین بحری کشمیر به عمل آمده مقدار سانتونین آن از 1 – 2 درصد تغییر می کند. در افسنطین بحری هند علاوه بر موارد فوق دو ماده دیگر به نام بتاسنتونین با خاصیت ضد کرم خیلی ضعیف و پزودوسانتونین که فاقد خاصیت ضد کرم است وجود دارد.

خواص و کاربرد افسنطین بحری

در هندوستان از گل ها و سرشاخه های گلدار آن به عنوان ضد کرم استفاده می شود و از جوشانده یا دم کرده برگ های آن برای رفع تب های نوبه ای و تب های راجعه می خورند. از نظر طبیعت مانند سایر درمنه ها گرم و خشک است و گل های آن ضد کرم است ولی به قدرت شیح نیست ولی در مورد آسکارید و کرمک اثر قوی تری دارد.

جوشانده 8 گرم سرشاخه گلدار خشک و برگ گیاه در 100 گرم آب مقوی معده و ضد کرم است. و برای رفع کرمک و کرم می توان از گرد یا دم کرده 4 – 8 گرم گل های خشک گیاه در 300 – 200 گرم آب جوش به صورت تنقیه استفاده کرد. مصرف این گیاه باید با نظر کارشناس گیاه درمانی و پزشک باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

افسنطین رومی را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، درمان اسهال های سرد مزاج، دافع صفرا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0