topNotif

با خواص سیاه دانه آشنا شوید!

2599 بازدید
24 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با کاربرد و خواص سیاه دانه آشنا شوید!

به فارسی سیاه دانه، سیاه تخمه و در کتب قدیم طب سنتی با نام های شونیز و شونوز آمده است. و به عربی آن را حب السودا و کمون اسود می نامند.

مشخصات سیاه دانه

سیاه تخمه مزروع گیاهی است علفی یک ساله پوشیده از کرک ظریف با برگ های تقسیم شده با بریدگی های خیلی عمیق به طوری که برگ را به صورت تعداد نوار باریک در می آورد. رنگ سبز غباری، گل های آن منفرد، برگچه های زیر گل درشت به رنگ آبی یا سفید و گلبرگ ها خیلی کوچک و به شکل سر چپق است. دانه های آن کوچک سیاه و وقتی فشار داده شود بوی مطبوعی از آن استشمام می شود و به همین علت سیاه تخمه را در بعضی مناطق به عنوان ادویه مصرف می کنند.

سیاه تخمه مزروع در اغلب مناطق ایران از جمله اراک می روید و در اصفهان و سایر مناطق کاشته می شود و معمولا روی نان می ریزند. سیاه تخمه دشتی یا وحشی گیاهی است علفی یک ساله خیلی کوتاه، برگ های آن شبیه سیاه تخمه مزروع با تقسیمات باریک نخی، گل های آن آبی با خطوط سبز رنگ است. دانه آن بیضی، مثلثی شکل به رنگ سیاه و به ابعاد 1 – 2 میلیمتر می باشد.

این گیاه اغلب در مزارع غلات و در نقاط متروک در مناطق اروپا، آفریقای شمالی، آسیای صغیر و آسیا می روید. در ایران در آذربایجان و در مناطق شمالی ایران در شمال لوشان می روید و به طور پرورشی نیز کاشته می شود.

فواید و کاربردهای درمانی سیاه دانه

با خواص سیاه دانه آشنا شوید!

با خواص سیاه دانه آشنا شوید

 

در هند سیاه دانه به عنوان محرک، بادشکن، مدر، قاعده آور و زیاد کننده ترشح شیر تجویز می شود. سیاه دانه را به منظور کاستن حدت اثر آن با روغن کنجد مخلوط کرده و در استعمال خارجی برای فروکش کردن تاول های پوست می مالند. به علاوه در موارد گزش نیش عقرب نیز می مالند مفید است.

 

همچنین بخوانید:  گیاه کبیج و خواصش را بشناسیم

 

در شبه جزیره مالایا از سیاه تخم مخلوط با داروهای دیگری به صورت ضماد برای آبسه ها، روماتیسم، ورم گوش و زخم بینی و سردرد مصرف می شود و همچنین از آن محلولی درست می کنند که بیماران تب دار را با آن کمپرس می کنند و یا از آن محلول به صورت غرغره استفاده می شود. از سیاه تخمه برای ترمیم ضعف بدن و رفع مسمومیت های خون و در موارد بزرگ بودن کبد، تهوع، شکم درد، یبوست و برای تقویت زنان پس از وضع حمل تجویز می شود.

از نظر طبیعت سیاه تخمه طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است. رنگ تخم سیاه است ولی مغز آن سفید می باشد و نیروی دارویی آن تا هفت سال باقی می ماند. خواص آن گرم کننده است، رطوبت ها را خشک می کند و اخلاط را اعتدال می بخشد و اخلاط غلیظ را رقیق می نماید. قاعده آور است و ترشح شیر را نیز افزایش می دهد.

نکته: زیاد خوردن آن موجب سقط جنین زنده و مرده می شود. در مورد سموم سرد اثر تریاق و ضد سم دارد، برای تسکین سرفه سرد، درد سینه، ناراحتی های تنفسی، قی، آشفتگی، استسقا، یرقان و ناراحتی طحال، قولنج های نفخی به صورت خوردن یا ضماد مفید است.  

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سیاه دانه را با خواص جلوگیری از سفیدی زودرس موهای سر، رفع کرم های معده، از بین بردن زگیل و ترک دست و پا، تقویت کننده موهای نازک و شکننده، تمیز کننده کلیه و مجاری ادرار، بهبود آرتروز و روماتیسم، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0