topNotif

گیاه برنگ کابلی چیست و چه خواصی دارد؟

6631 بازدید
26 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

برنگ کابلی را بشناسیم !

به فارسی و در کتب طب سنتی برنگ کابلی نامیده می شود.

مشخصات برنگ کابلی را بدانیم.

گیاهی است پایا با ساقه های چوبی، میوه های آن سخت، کوچک، مدور به رنگ قرم تیره در ابعاد کوچکتر از فلفل، گوشتی و به شکل خوشه است. این گیاه بومی هند است و در مشرق آفریقا نیز انتشار دارد و چون از طریق افغانستان به ایران وارد می شده آن را برنگ کابلی نامند. نام آن هم در اصل ببرنگ نام هندی آن بوده که پس از وارد شدن به ایران به برنگ کابلی معروف شده است.

مشخصات دانه های گیاه !

برنگ کابلی دانه ای است سخت، کوچک، مدور، به رنگ قرمز، سیاه از فلفل سیاه کوچکتر، مغز آن سفید طعم آن کمی تلخ و بوی آن تند به حدی که اگر اشخاص گرم مزاج آن را بو کنند ممکن است خون از بینی آن ها جاری شود و یا در موقع کوبیدن اگر گرد آن به بینی اشخاص گرم مزاج برسد نیز ممکن است خون از بینی آن ها جاری شود.

گیاه برنگ کابلی چیست و چه خواصی دارد؟

گیاه برنگ کابلی چیست و چه خواصی دارد؟

به طور کلی در بازرگانی دو نوع آن عرضه می شود نوع درشت و نوع ریز، نوع درشت آن سیاه رنگ مخلوط با سفید و گرمتر از نوع ریز آن و قی آور است. نوع کوچک آن کمی مایل به سرخ و از نظر خاصیت دفع کرم کدو نوع کوچک موثرتر است و معمولا مغز دانه پس از گرفتن پوست آن در طب سنتی مستعمل است.

خواص – کاربرد برنگ کابلی را بدانیم.

برنگ کابلی به صورت میوه خشک گیاه، ضد کرم قوی است و برای معالجه کرم های نوع آسکاریازیس در انسان بسیار موثر است. ضمنا قابض و مقوی است و به عنوان تریاق برای گزیدگی عقرب و مار به کار می رود. از جوشانده آن برای قطع تب و بیماری های سینه و پوست استفاده می شود. دم کرده و خیسانده ریشه گیاه نیز برای رفع سرفه و اسهال ساده مصرف می شود.

در گزارش دیگری در مورد خواص آن چنین آمده است که گیاه برنگ کابلی در سرتاسر مناطق هند تا جنوب چین و جنوب اندونزی انتشار دارد. در هند و چین میوه آن برای دفع کرم های نواری به کار می رود. در شبه جزیره مالایا سوابقی در مورد خاصیت کرم کشی این دارو به دست نیامده است. طبق مطالعاتی که به عمل آمده میوه برنگ کابلی در هند بیشتر از سایر مناطق به کار می رود. در هند و چین از برنگ کابلی برای دفع کرم کدو استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  با خواص سیاه دانه آشنا شوید!

 

در مورد خواص برنگ کابلی بیشتر بدانیم

اما از نظر حکمای طب سنتی میوه برنگ کابلی گرم و خشک است و در مورد خواص آن معتقدند که مسهل است و برای خارج کردن بلغم غلیظ، سودا و اخلاط لزج از مفاصل بدن خیلی مفید است. رطوبت ها را خشک می کند و برای خشک کردن جراحت ها و التیام آن ها نافع است. برای کشتن و خارج کردن انواعی از کرم معده و روده به خصوص کرم کدو و حتی برای خارج کردن کیسه آن مفید و موثر است.

پس از خوردن برنگ کابلی رنگ ادرار تغییر می کند و به رنگ قرمز قهوه ای در می آید. مقدار خوراک آن تا 12 گرم است به این ترتیب که برنگ کابلی را کوبیده و با شیر تازه مخلوط نموده و بیاشامند. برنگ کابلی مضر روده است از این نظر باید با کتیرا خورده شود. جانشین آن از نظر خواص نصف وزن آن قنبیل است و هم وزن آن ترمس، مقدار قنبیل را در بعضی مدارک هم وزن نیز گفته اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برنگ کابلی را با خواص دفع کننده قوی انگل های بدن و ضد کرم، مسهل بلغم غلیظ، سودا و اخلاط لزج از مفاصل بدن و خشک کننده رطوبت ها، مقوی و ضد تب، ضد اسهال، نرم کننده سینه و ضد سرفه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0