topNotif

گونه های مختلف کاج را بشناسیم

3110 بازدید
06 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

کاج وحشی، کاج سیاه، کاج کاشفی و کاج ایرانی را بشناسیم 

کاج وحشی

در کتب طب سنتی با نام صنوبر آمده است.

مشخصات کاج وحشی

کاج سیلوستر یا کاج وحشی درختی است زیبا بلند و قطور، بلندی آن در شرایط مناسب تا 50 متر می رسد. رنگ پوست آن قرمز و شیاردار است. برگ های آن سوزنی و هر دو برگ در یک غلاف غباری رنگ جای دارد و به همین دلیل آن را کاج دو برگه نیز می نامند.

جوانه های این کاج مصرف دارویی دارد، در شوروی از این کاج تربانتین تهیه می گردد که مصارف دارویی دارد. مخروط های میوه کاج وحشی به طول 3-6 سانتیمتر و دانه های آن هر یک به طول 4 میلی متر به رنگ سیاه یا خاکستری براق است. برداشت جوانه های درخت برای مصارف دارویی در ماه های آخر زمستان با چاقوی تیز انجام می شود که حتی الامکان به درخت آسیب وارد نشود و سپس جوانه ها را خشک کرده و برای مصرف نگهداری می نمایند. این کاج در اغلب مناطق سرد نیمکره شمالی می روید. در ایران به طور خودرو وجود ندارد ولی کاشته می شود. این کاج را به ترکی ساری چم می نامند. تکثیر آن از طریق کشت بذر آن انجام می شود.

گونه های مختلف کاج را بشناسیم

گونه های مختلف کاج را بشناسیم

کاج سیاه

گونه دیگری از کاج ها که آن هم از انواع صنوبر قلمداد می شود به نام کاج سیاه شناخته می شود. این کاج بومی اروپای جنوبی است و به ایران وارد شده و در اغلب مناطق به عنوان درخت زینتی کاشته می شود. این کاج در ایران دارای ارقام متعددی است که به همه آن ها کاج سیاه یا کاج مشعلی گویند.

کاج کاشفی

این کاج بومی نواحی و ارتفاعات هیمالیا است و اولین بار کاشف السلطنه آن را به ایران وارد نمود. رشد آن در کنار دریای خزر بسیار خوب است و در حال حاضر درختان کهن و قطور آن در نزدیکی لاهیجان دیده می شود. تکثیر آن مانند سایر کاج ها از طریق کشت بذر آن است.

ترکیبات شیمیایی کاج کاشفی

از نظر ترکیبات شیمیایی در این کاج اسانس و آلفا – کارن و بتا کارن یافت می شود. اسانس آن دارای حدود 40 درصد آلفا پی نی و بتا پی نی است.

کاج ایرانی

این کاج واریته ای از کاج حلب است. این کاج اصولا بومی گرجستان است ولی چون چندین قرن است که در مناطق مختلف ایران کاشته می شود و انطباق کاملی با شرایط اقلیمی و آب و خاک ایران دارد به نام کاج ایرانی یا کاج تهران معروف است.

 

همچنین بخوانید: درخت کاج نوئل را بشناسیم

 

خواص و کاربرد کاج ها

تمام کاج های یاد شده از نظر خواص دارویی کم و بیش شبیه صنوبر هستند با این تفاوت که در مورد عده ای از آن ها علاوه بر شاخه و برگ بیشتر از جوانه ها برای امور درمانی استفاده می شود.

دم کرده مدر جوانه های صنوبر و کاج وحشی :

8 گرم جوانه های کاج را در یک لیتر آب جوش به مدت 3 ساعت دم کرده و صاف نموده و 450 گرم آب نگور و یک گرم نیترات دو پطاس به آن بیفزایید و به تدریج میل کنید.

دم کرده جوانه کاج به عنوان نوشابه :

20 گرم جوانه کاج را در 1000 گرم آب جوش برای مدت سه ساعت دم کنید و صاف نمایید. این دم کرده مانند سایر دم کرده ها مقوی و محرک است و آن را به جای آب می توان نوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن کاج را با خواص کاهنده استرس و آرامش بخش، ضد دردهای عضلانی بعد از ورزش و پیاده روی، حاوی آنتی اکسیدان و مراقبت کننده از پوست، از بین برنده سلولیت، درمان کننده شپش موی سر، درمان کننده سینه درد و گلودرد، رفع کننده بوی بد و پاکسازی هوا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0