topNotif

سگ زبان و خواصش را بشناسیم

3882 بازدید
07 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با سگ زبان و خواصش آشنا شوید!

در کتب طب سنتی با نام لسان الکلب و در بازار دارویی ایران سگ زبان نامیده می شود.

سگ زبان گیاهی است دو ساله دارای گل های قرمز رنگ به شکل خوشه پراکنده، برگ های آن بیضی، دراز، نرم و مواج پوشیده از تار به رنگ غبار مایل به سفید که از نظر درازی و باریکی شکل زبان سگ دارد. ساقه آن به بلندی تا 70 سانتیمتر، کبود و پوشیده از تار است. ریشه آن ضخیم، گوشتی، کمی دراز دوکی شکل به رنگ خاکستری است.

سگ زبان و خواصش را بشناسیم

سگ زبان و خواصش را بشناسیم

این گیاه معمولا در اراضی سنگلاخ خشک در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا انتشار دارد. در ایران در شمال غرب ایران در آذربایجان در نقاط سنگلاخ و در شمال ایران در مناطق رودبار و مازندران به طور خودرو دیده می شود. تکثیر آن از طریق کاشت بذر آن صورت می گیرد که مستقیما در زمین اصلی در پاییز کاشته می شود، چون ریشه آن دراز است خاک مزرعه را باید شخم عمیق زد.

ترکیبات شیمیایی سگ زبان

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه یک ماده عامل تلخ به نام سینوگلوسیدین وجود دارد و به علاوه در گیاه مقدار کمی از آلکالوئیدهای سینوگلوسین، سینوگلوسئین و … مشخص شده است.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه عشقه و خواص آن

 

خواص و کاربرد سگ زبان

ریشه گیاه گوشتی ضخیم، رنگ خارج آن خاکستری و مقطع آن سفید است و بوی آن تهوع آور می باشد. از این ریشه به عنوان مسکن و در رفع خون روی از سینه و اسهال استفاده می شود و ضمنا از داروهای ضد تشنج و مخدر محسوب می شود. ضماد برگ های تازه آن و یا ضماد ریشه له شده آن و همچنین کمپرس جوشانده برگ و ساقه آن در سوختگی ها و تسکین درد آن ها و التیام زخم های سطحی بدن و در موارد شقاق پستان و بواسیر و رفع خارش نافع است. در فرانسه از دم کرده برگ های آن به عنوان نرم کننده استفاده می شود.

جوشانده سگ زبان : 8 – 10 گرم ریشه سگ زبان را در 1000 گرم آب جوشانیده و صاف کنند و مانند مسکن ها برای بند آوردن اسهال به تدریج بنوشند.

شربت خیسانده سگ زبان : ریشه سگ زبان را خرد کرده 32 گرم از آن را در مدت 12 ساعت در 192 گرم آب بخیسانند و بدون فشار صاف کنند و 1000 گرم  شربت ساده قند به  آن بیفزایند و تبخیر کنند آنقدر که قوام آید، آماده مصرف است. در استعمال خارج و برای کمپرس ممکن است 60 گرم ریشه خرد شده را در یک لیتر آب جوش بخیسانند و پس از 10 ساعت صاف کنند و برای پاک کردن زخم ها و کمپرس و مالیدن روی شقاق پستان، بواسیر و … مصرف نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خاکشیر پاک شده و درجه یک را با خواص دفع سنگ کلیه، رفع یبوست، تنظیم کننده فشار خون، تب بر، تنظیم کننده دستگاه گوارشی، تقویت کننده قوای جنسی، برطرف کننده جوش های صورت، درمان لاغری، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0