topNotif

مهارت شناخت ترکیبات غذایی را بدانید

1429 بازدید
15 شهریور 97
سمانه

با مهارت شناخت ترکیبات غذایی آشنا شوید

از خوردن غذاهای مرکب از پروتئین و کربوهیدرات جدا بپرهیزید. سالاد را می توان با هر گونه غذای چرب، پروتئین دار و یا حاوی کربوهیدرات صرف کرد. چربی ها مانع از هضم پروتئین می شوند با این وجود اگر ناگریزید که مواد پروتئینی را همراه با چربی مصرف کنید به مقدار فراوان سالاد بخورید تا عمل هضم و جذب به راحتی انجام گیرد. از خوردن آب و هر نوع نوشیدنی دیگر در حین صرف غذا و یا بلافاصله پس از آن خودداری کنید.

نقش آنزیم های گوارشی در هضم غذا

آنزیم ها در واکنش های شیمیایی بدن دخالت دارند و موجب هضم و جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش می شوند. هر آنزیم خاص با تاثیر گذاشتن بر یک ماده غذایی نقش خاصی را به عهده دارد. هضم غذاهای نشاسته ای نظیر نان، سیب زمینی و برنج که در دهان آغاز می شود مستلزم وجود یک محیط قلیایی است و دیاستاز پتیالین چنین شرایطی را در دهان فراهم می آورد. به بیانی دیگر مواد نشاسته ای در دهان توسط پتیلین به مالتوز تبدیل شده و سپس برای تجزیه بیشتر راهی معده و روده کوچک می شود. دیاستاز آمیلاز که در معده ترشح می شود عمل هضم نشاسته را در روده کوچک ادامه می دهد و آن را به پلی ساکاروز تبدیل می کند. سرانجام دیاستازهای روده ای آن را به شکرهای ساده یک مولکولی تبدیل می کنند و آنگاه غذا توسط دیواره روده کوچک جذب می شود. عاقبت این شکرهای ساده در کبد ذخیره می شوند تا به وقت مناسب مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر تجزیه و هضم گوشت، لبنیات و حبوبات محتاج یک محیط اسیدی است.

مهارت شناخت ترکیبات غذایی را بدانید

پپسین که از اسید کلریدریک معده ترشح می شود پروتئین را به طور ناقص در معده تجزیه می کند. در عین حال هضم نهایی پروتئین توسط آنزیم تریپسین در روده کوچک انجام می پذیرد. پروتئین پس از هضم شدن کامل به اسید آمینه تبدیل می شود. آنگاه از جدار روده جذب شده به جریان خون می پیوندد. اسیدهای آمینه که به بلوک های ساختمانی بدن شهرت دارند در کبد به حالت ذخیره در می آیند و به وقت نیاز برای ترمیم سلول های بدن وارد عمل می شوند. حال اگر به هنگام جویدن یک ماده نشاسته ای، گوشت یا مواد پروتئینی دیگری را در دهان بگذارید شیره گوارشی پتیالین به ناگاه بند می آید و پروتئین برای هضم به طرف معده حرکت می کند. هضم و جذب پروتئین و نشاسته به شیره های گوارشی متفاوتی نیاز دارد. ناسازگاری محیط های اسیدی و قلیایی معده را دچار آشفتگی می کند چنان که شیره های گوارشی به جای تاثیر گذاردن بر مواد غذایی به نبرد با یکدیگر می پردازند.

از طرفی نشاسته با پپسین که در هضم پروتئین موثر است میل ترکیبی شدیدی دارد. از این رو نشاسته پپسین را جذب کرده و معده را وادار می کند که برای تجزیه پروتئین اسید بیشتری ترشح کند. رقابت مواد غذایی در دو محیط اسیدی و قلیایی شدت می گیرد و شیره های گوارشی ناسازگار یکدیگر را خنثی می کند. در نتیجه انرژی عصبی فراوانی تلف می شود، پروتئین و نشاسته هضم نشده در معده می پوسند و موجب گازهای سمی و نفخ معده می شوند. هضم ناقص در نهایت به از هم پاشیدگی ساختمان و بافت های اندام های گوارشی منجر می شود و حتی ممکن است به سرطان بینجامد.

 

همچنین بخوانید: تپش قلب و راه های درمان آن

 

برای این که دومین اصل بهترین رژیم غذایی را به سهولت رعایت کنید روش ساده ای را به شما پیشنهاد می کنم در هر وعده غذا فقط یک نوع غذای جامد، غذایی که مقدار آب آن کم است، بخورید برای این کار می توانید بخش زیادی از غذای خود را به سالاد اختصاص دهید. سالاد  حاوی آب فراوان و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. اگر مایلید غذای نشاسته ای بخورید یک یا دو سیب زمینی آب پز یا تنوری برای یک وعده غذا کفایت می کند. این غذا در دستگاه گوارش شما به سهولت جذب می شود. اگر مایلید ماهی بخورید مراقب باشید که آن را با برنج صرف نکنید این دو ماده غذایی نیز با یکدیگر ناسازگارند و انرژی شما را تلف می کنند. آیا شما هم از جمله افرادی هستید که صبح ها با وجود هفت، هشت ساعت استراحت شبانه خسته از خواب برمی خیزید؟ می دانید علت چیست ؟ علت این است که ذهن در تمام طول شب در حال استراحت و بدن در تمام این مدت در حال اضافه کاری بوده است. عدم رعایت ترکیب مناسب مواد غذایی موجب می شود که غذا برای هضم شدن به مدت هشت، ده و حتی چهارده ساعت در دستگاه گوارش باقی بماند. در صورتی که هضم غذا حداکثر در ظرف سه یا چهار ساعت خاتمه می یابد.

صبحانه !

صبحانه چه می خورید؟ اگر صبحانه شامل تخم مرغ، نان، سیب زمینی و آب میوه است کار سخت و طاقت فرسایی را برای دستگاه گوارش خود تدارک دیده اید. زیرا مواد غذایی مذکور ترکیب بسیار متناقص و ناسازگاری را به وجود می آورد. به این صورت که نان در معده تخمیر می شود و تخم مرغ در آن می پوسد و معده ناچار است برای هضم و جذب شیره گوارشی بیشتری ترشح کند. در نتیجه حدود ساعت ده احساس خستگی می کنید و برای رهایی از آن و ایجاد تعادل سیستم داخلی بدن به قهوه متوسل می شوید. سپس در شرایطی وقت نهار فرا می رسد که صبحانه هنوز هضم نشده است. به این ترتیب غذاهای ناسازگار دیگری به سیستم گوارش شما اضافه می شود و دوباره به هنگام شام به سنگینی آن افزوده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گزنه را با خواص قطع شدن قاعدگی در زنان، بند آورنده هرگونه خونریزی داخلی، علاج بیماری قند، جلوگیری از ریزش مو، تسکین دهنده دردهای عضلانی و استخوانی، رفع بیماری های پوست، ازدیاد ادرار، رفع اخلاط خون، درمان پروستات، افزایش دهنده گلبول های قرمز خون، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0