مهارت شوخ طبعی !

1954 بازدید
19 شهریور 97
سمانه

مهارت شوخ طبعی را بیاموزید !

مدت هاست که روان شناسان به ارزش شوخ طبعی به عنوان نوعی مهارت مقابله ای پی برده اند. فروید، شوخ طبعی را بهترین مکانیسم دفاعی می داند. از نظر فروید شوخ طبعی یک استعداد استثنایی و نادر است که به ما اجازه می دهد در مواجهه با تنش به خودمان بگوییم : نگاه کن این است معنای دنیایی که ظاهرا خطرناک نامیده می شود مثل بازی بچه هاست که خیلی خنده دار است.

مهارت شوخ طبعی !

مهارت شوخ طبعی !

پژوهشگران با بررسی پژوهش های انجام شده در زمینه شوخ طبعی و سلامتی نتایج زیر را درباره ارزش شوخ طبعی به عنوان نوعی مهارت مقابله ای بیان کرده اند.

  1. افرادی که از شوخ طبعی خوبی برخوردارند در مقایسه با افرادی که شوخ طبع نیستند احتمالا در هنگام مواجه شدن با تجربیات تنش زا کمتر با خلق منفی واکنش نشان می دهند. شوخ طبعی به خصوص زمانی که افراد با یک رویداد منفی مواجه می شوند مفید است زیرا آن ها به مشکل با شوخ طبعی می نگرند و بدین ترتیب با احساس نارضایتی مقابله می کنند با این حال شوخ طبعی الزام اضطراب شخص را هنگام مواجهه با رویدادهای تهدید کننده کاهش نمی دهد.
  2. شوخ طبعی روش موثری برای مقابله با عواطف منفی از قبیل خشم، غمگینی و افسردگی است. افراد شوخ طبع احتمالا نسبت به هیجانات منفی موضع فعال تری دارند و سعی می کنند بر آن ها غلبه کنند. شوخ طبیعی به ما اجازه می دهد تا ناملایمات را از پیش روی خود برداریم. افرادی که فاقد شوخ طبعی اند احتمالا منفعل می شوند و عواطف منفی بر آن ها مسلط می شود.
  3. افرادی که از شوخ طبعی خوبی برخوردارند در مقایسه با افرادی که شوخ طبع نیستند شانس بیشتری برای داشتن جسمی سالم دارند. مطالعات نشان می دهد که شوخ طبعی با عملکرد مثبت دستگاه ایمنی و علایم تنش های فیزیولوژیکی کمتر ارتباط دارد.

 

همچنین بخوانید: چرا دچار خجالت و کم رویی می شویم

 

ارتباط مهارت شوخ طبعی با تنش ها

شوخ طبعی از چند طریق به ما کمک می کند تا با تنش مقابله کنیم، اول اینکه شوخ طبعی احساس خودکار آمدی ما را بالا می برد. بدین ترتیب به جای اینکه با ترس یا دستپاچگی به رویدادهای تنش زا واکنش نشان دهیم می توانیم با استفاده از حس شوخ طبعی به آسانی و بدون ناراحتی با آن رویدادها مقابله کنیم و آن ها را به عنوان چالش تلقی کنیم.

دوم اینکه شوخ طبعی کمک می کند تا از آن مشکل فاصله بگیریم و در عوض برای یافتن راه حل های دیگر فرصتی بیابیم. سوم اینکه شوخ طبعی این است که مردم بیشتر مایلند در کنار افراد شاد و سرحال باشند و از آن ها حمایت کنند. نوع شوخ طبعی که به نظر سالم تر می آید، خوش طبعی ملایم و معطوف به خود است. این نوع شوخ طبعی همان طور که بالاتر هم ذکر شد موجب می شود که شخص خود را خیلی جدی نگیرد. این نوع شوخ طبعی سالم با شوخ طبعی ناسالمی که توام با تمسخر و خصومت است مغایرت دارد.

این چهار نکته را در مورد ارزش شوخ طبعی به عنوان مهارت مقابله ای در نظر داشته باشید : اول اینکه همانطور ویکتور فرانکل می گوید شوخی نوعی تناقض است. شما نمی توانید در یک زمان هم واقع غمگین باشید و هم بخندید. دوم اینکه شوخی ویژگی منحصر به فرد انسان است که از طریق جدا کردن افراد از دردها و ناراحتی هایشان موجب نوعی احساس انتخاب و کنترل در آن ها می شود. سوم اینکه شوخ طبعی به ما یادآوری می کند تا مسئله را از جنبه های مختلف بررسی کنیم. چهارم، شوخ طبعی نوعی تایید خویشتن است وقتی به خود می خندیم یعنی به خود می گوییم : من خودم را دوست دارم و خود را به عنوان شخص جایزالخطا می پذیرم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق شلتوک را با خواص تقويت موي سر، جلوگيري از سفيد شدن مو و ريزش آن، تقويت پياز مو و رويش مجدد مو، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0