مسمومیت ها و نحوه برخورد با آن ها

2316 بازدید
23 شهریور 97
سمانه
,

مسمومیت ها و نحوه برخورد با آن ها را بدانیم

براساس ماده یا دارویی که سبب مسمومیت می شود علایم آن ها نیز فرق می کند. پاره ای از نشانه های مسمومیت ها عبارتند از :

  • خواب آلودگی یا بی هوشی (در مسمومیت با مواد مخدر)
  • شکم درد، استفراغ و اسهال (در مسمومیت با تحریک کنندگان روده ای)
  • افزایش بزاق دهان، انقباض و کوچک شدن مردمک چشم ها (در مسمومیت با حشره کش ها)
  • سوختگی اطراف لب و دهان (در مسمومیت با مواد سفید کننده)
  • اسپاسم های عضلانی (در مسمومیت با استریکنین)
  • تشنج (در مسمومیت با محرک های سیستم عصبی)
  • ریزش عرق و تند شدن تنفس (در مسمومیت با داروهای اعصاب)
  • صورتی شدن رنگ پوست (در مسمومیت با منوکسید کربن)
  • تاول های پوستی (در مسمومیت با منوکسید کربن و داروهای ضد افسردگی)
مسمومیت ها و نحوه برخورد با آن ها

مسمومیت ها و نحوه برخورد با آن ها

در برخورد با مسمومیت ها به نکات زیر توجه کنید!

تحقیق کنید که چه ماده ای باعث مسمومیت فرد شده است. اگر نشانه هایی از سوختگی در اطراف دهان فرد مسموم مشاهده نمودید به آهستگی یک لیوان آب یا شیر به او بدهید. مصدوم (چه هوشیار چه بی هوش) را در وضعیت ریکاوری قرار دهید. ظروفی که ماده سمی در آن قرار دارد را برای بررسی همراه مصدوم به بیمارستان ببرید. هیچ گاه تلاش نکنید که فرد مسموم استفراغ کند. اگر مصدوم بی هوش است در هنگام دادن تنفس مصنوعی مطمئن شوید که دهان او از مواد سمی پاک شده است در غیر این صورت از تنفس دهان به بینی استفاده کنید.

مسمومیت غذایی

بیشتر مسمومیت های غذایی یا به علت عدم رعایت بهداشت در هنگام درست کردن غذا ایجاد می شود یا به علت عدم پخت کافی آن صورت می گیرد. آشپزهایی که پس از رفتن به توالت، دست خود را نمی شویند سبب انتقال میکروب های روده ای و حتی هپاتیت نوع آ به سایر افراد می شوند. اکثر مسمومیت های غذایی بعد از دو یا سه روز بهبود می یابد. دو نوع باکتری استافیلوکوک و سالمونلا می تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

 

همچنین بخوانید: اقدامات اولیه در مسمومیت های اتفاقی

 

مسمومیت غذایی با میکروب استافیلوکوک

بعد از 2 تا 6 ساعت که از خوردن غذای حاوی میکروب استافیلوکوک گذشت نشانه های مسمومیت آشکار می شود که عبارتند از تهوع، استفراغ و اسهال، شکم درد، سر درد و در پاره ای موارد مشکوک نیز ممکن است شوک رخ دهد.

مسمومیت غذایی با میکروب سالمونلا

نشانه های مسمومیت غذایی با سالمونلا بعد از یک تا دو روز خود را نشان می دهد و عبارتند از تهوع، استفراغ و اسهال، شکم درد، سردرد، تب، در پاره ای موارد شوک اتفاق می افتد. نحوه برخورد با فرد دچار مسمومیت غذایی به صورت زیر است.

  1. مقادیر زیادی آب به فرد مسموم بدهید تا بخورد.
  2. همین که معده فرد مسموم آرام شد (بعد از چند ساعت) می توانید به او بیسکویت یا سوپ بدهید. هیچ گاه به فرد مسموم شیر، چای، قهوه و نوشابه های ترش مثل آب میوه ندهید. اگر درد شکمی و مدفوع خونی وجود داشت یا نشانه های مسمومیت به مدت بیش از سه روز طول کشید بیمار را به پزشک برسانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق سیر را با خواص پایین آورنده فشار خون، تنظیم کننده قند خون و چربی خون، ضد مسمومیت حاصله از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. علی بابا
    20 اسفند 1401

    من مسموم شدم ب ساعت 3.5 خودشو نشون داد و دکتر به من نصف ربت هیدروکسید منیزیم با اب داد خوردم و غذا دفع شد … اما عوارض درد هنوز بصورت محسوس وجود داره و روده هام بعد غذا درد میگیره به نظرتون زخم روده گرفتم؟

0