خواص درمانی گیاه خلر

12096 بازدید
04 مهر 97
سمانه
خواص درمانی گیاه خلر

خواص درمانی گیاه خلر

خواص درمانی گیاه خلر را بدانیم

به فارسی خلر و در کتب مختلف فارسی و طب سنتی با نام های جلبان و سفید آن جلبان البیض و سیاه آن جلبان اسود آورده شده است. به شیرازی مشیو گویند. در خراسان در بعضی مناطق ملک و در آذربایجان کلول و در افغانستان هم کلول نام نهادند. و به هندی کساری گفته می شود.

مشخصات گیاه خلر

گیاهی است علفی، پیچک دار، برگ های آن دارای 2 برگچه باریک دراز و نوک تیز است. گل های آن به رنگ سبز مایل به سفید و یا مایل به زرد و یا مایل به قرمز است. میوه آن به شکل غلاف باقلا که دانه های خلر در آن قرار دارد. دانه ها به ابعاد 7 -12 در 5-9 میلی متر شبیه نخود صاف می باشد.

این گیاه در هند در دره پنجاب در اوتار پاراداش انتشار دارد. در ایران در فارس، کرمان در کوه هراز، کوه نصر، در مکران، ایران شهر، اصفهان، تهران، خرم آباد، آذربایجان، مشکین شهر و در کرمانشاه در بیستون می روید و کاشته می شود. در افغانستان نیز می روید و کاشته می شود.

 

همچنین بخوانید: درخت شوولمگری را بشناسیم

 

ترکیبات شیمیایی خلر

در دانه خلر یک ماده عامل سمی وجود دارد که احتمالا یک ملح اسیدی فیتیک اسید است. از دانه خلر یک اسید آمینه جدا شده است و به علاوه مطالعات نشان می دهد که سمیت دانه در برخی موارد محسوس نیست. در دانه خلر در حدود 30 درصد مواد نشاسته ای، 3 درصد مواد قندی، 2 درصد مواد چربی، بتائین و کولین و ترکیباتی به نام لاتیرین است.

خواص و کاربرد خلر را بدانیم.

روغن دانه گیاه مسهل خیلی قوی و در مورد برخی مزاج ها خطرناک و ایجاد ناراحتی و عکس العمل شدید می کند. دانه های تیره رنگ آن مسمومیت ایجاد می کند و این مسمومیت از خلر به لاتیریسم معروف است. این مسمومیت در اسب بیشتر ولی در کبوتر خیلی کم است. عوارض لاتیریسم در اثر تغذیه دراز مدت از آرد و دانه های این گیاه به ویژه دانه های تیره رنگ ایجاد می شود و در اغلب موارد موجب فلج اعضای اسافل بدن و عدم انقباض ماهیچه ها همراه با درد شدیدی ست. به طوری که حرکت مشکل می شود و موجب کمردرد و خروج غیر ارادی ادرار می شود.

خلر از نظر طبیعت سرد و خشک است و معتقدند که خوردن پخته دانه آن با عسل برای تسکین سرفه، درد سینه، صاف کردن ریه، تحلیل اخلاط، دفع فضولات از روده ها، ازدیاد  ترشح شیر و ادرار مفید است و قاعده آور می باشد. مضر اعصاب است و خوردن خام آن ایجاد سردرد می کند. خصوصا نوع تیره که به هندی به آن کساری می گویند. مقدار خوراک آن تا 40 گرم است که باید با شراب و یا عسل استفاده شود که از سردی آن تا حد زیادی کاسته شود و اثر مفید بر روی بدن داشته باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کتیرا را با خواص تقویت و رشد مو، درمان ریزش مو و شوره سر، چاق کننده صورت، درمان سرفه، کمک به درمان دیابت ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

7
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. دکتر متخصص طب سنتی
    4 اسفند 1400

    سلام مطالب خیلی عالی بود ببخشید من به یاد بچه گیام افتادم تشکرخیلی ممنونم

  2. دکتر متخصص طب سنتی
    4 اسفند 1400

    سلام خوبین مابچه بودیم خیلی می خوردیم داخل یونجه ها زیاد می شد خیلی خوش طعم بود مثل سنگ

    • بهار
      21 شهریور 1402

      سلام دکتر عزیز ممنون ازشما آیا خوردن حلر برای لک وپیس خوبه و خوردن مجاز اون در روز چقدر است

  3. ن.ن ی
    19 دی 1400

    سلام باتوجه به تحقیقات دانشگاه تهران که امروز 19 دی 1400درمورد استفاده از دانه خلر اسیاب شده وعدس بکمک دستگاههای الکترونیک که درپایان چیزی شبیه گوشت حاصل شده است وخواص شبیه گوشت را دارد ایا باتوجه به سمی بودن این دانه ومضرات ان که دربالا توضیح دادید نظر شماچیست؟؟لطفا در رسانه ها اعلا م بفرمایید . وتبادل نظر شود

    • عباس میراحمدی
      25 دی 1400

      سلام.ایا خوردن این نوع گوشت گیاهی که از دانه های خبر بدست می آید آزمایش و تست کامل روی انسان شده و در دراز مدت اگر مصرف شود اثر بدی روی انسان نمی گذارد.

    • عباس میراحمدی
      25 دی 1400

      ببخشید دانه خلر که به اشتباه خبر تایپ شده.

      • عباس میراحمدی
        25 دی 1400

        آیا دوره مصرف طولانی شود برای بدن انسان این گوشت گیاهی که از دانه خلر بدست می آید مضر نیست.بدن مسموم نمی گردد.

0